Çin’in C949 süpersonik jeti ABD’de alarm zillerini çaldırdı: ‘Teknolojik üstünlük el değiştiriyor’
Çin'in süpersonik jet projesi C949, havacılıkta uzun süredir ABD'nin elinde tuttuğu liderliği tehdit ediyor. Boom Supersonic CEO'su Blake Scholl, ABD’nin çağdışı yasalarla kendi gelişimini engellediğini söylerken, Çin sessiz ve hızlı jet teknolojisiyle öne geçmeye hazırlanıyor.

Çin'in havacılık atağı ABD'yi endişelendirdi
Çin’in yeni süpersonik jet uçağı C949'a dair yayımladığı planlar, Amerikan havacılık sektöründe geniş yankı uyandırdı. Uzun süredir teknolojik üstünlüğün simgelerinden biri olarak görülen havacılık alanında, Çin’in bu yeni adımı ABD’de endişeye neden oldu.
Boom Supersonic'ten ABD yönetimine çağrı
Boom Supersonic CEO’su Blake Scholl, Çin’in havacılıkta öncülüğü ele geçirme ihtimaline dikkat çekerek ABD’yi uyardı. Şu anda sivil havacılıkta faaliyet gösteren tek süpersonik jetin kendilerine ait olduğunu belirten Scholl, bu alandaki liderliğin sürmesi için yasal düzenlemelerin güncellenmesi gerektiğini savundu. Scholl’a göre, süpersonik yolcu uçaklarına hâlâ izin verilmemesi, ABD'nin bu alandaki ilerlemesini sekteye uğratıyor.
‘Sorun jetlerde değil, eski kurallarda’
Blake Scholl, süpersonik jetlerin yasaklanmasına değil, sadece sonik patlama oluşturan jetlere yönelik bir düzenlemenin yeterli olacağını söyledi. Şirketlerinin geliştirdiği XB-1 adlı süpersonik jetin test uçuşlarında ses bariyerini üç kez aştığını ancak yerde duyulabilir bir patlama yaratmadığını belirtti. Bu teknoloji temel alınarak geliştirilecek Overture modeli, 64 ila 80 yolcuyu süpersonik hızda taşıyabilecek.
Çin'in C949 planı: Sessiz, hızlı, etkili
C949, Çin’in ticari havacılıktaki kolu COMAC tarafından geliştiriliyor. Henüz tasarım aşamasında olan jetin, 1.6 Mach hıza ulaşabileceği ve sessiz uçabileceği belirtiliyor. Özel kavisli gövdesi sayesinde ses hızını aşarken oluşan şok dalgaları yere ulaşmadan zayıflatılabiliyor. Bu özellik, C949'u mevcut yasalar çerçevesinde kullanıma uygun hale getirebilir. Eğer Çin bu projeyi hayata geçirir ve sivil havacılığa adapte ederse, süpersonik yolcu taşımacılığında ABD ve Avrupa’nın önüne geçebilir.
Concorde sonrası boşluğu Çin mi dolduracak?
2003’te Concorde’un emekliye ayrılmasının ardından sivil süpersonik uçaklar batı dünyasında devre dışı kalmıştı. C949’un gerçeğe dönüşmesi, bu boşluğu Çin’in doldurabileceği anlamına geliyor.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI