AK Parti Denizli Milletvekili Nilgün Ök TBMM’de Ulaştırma Bütçesini Savundu: “Yap-İşlet-Devret Bir Borç Değil, Zaman ve Yakıt Tasarrufuyla Ülkeye Katma Değer Sağlayan Yatırım Modelidir”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi görüşülürken konuşan AK Parti Denizli Milletvekili Nilgün Ök, bölünmüş yol, tünel, havalimanı ve fiber altyapı yatırımlarını “planlı bir stratejinin ürünü” olarak nitelendirdi. Yap-işlet-devret ve kamu-özel iş birliği projelerinin eleştirilerine rakamlarla yanıt veren Ök, yıllık 302 milyar liralık zaman ve yakıt tasarrufu ile 6,28 milyon ton daha az karbon salımının altını çizdi. Honaz Tüneli’nin sağladığı 800 milyon liralık tasarrufa dikkat çeken Ök, Denizli’nin hızlı trenle Uşak ve Ankara’ya bağlanması, Çameli-Fethiye yolu 2’nci etap, Babadağ-Sarayköy yolunun bakımı ve Acıpayam-Kelekçi yolunun yatırıma alınması için Ulaştırma Bakanlığı’ndan destek istedi.

Kasım 20, 2025 - 10:18
Kasım 20, 2025 - 14:40
AK Parti Denizli Milletvekili Nilgün Ök TBMM’de Ulaştırma Bütçesini Savundu: “Yap-İşlet-Devret Bir Borç Değil, Zaman ve Yakıt Tasarrufuyla Ülkeye Katma Değer Sağlayan Yatırım Modelidir”


TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi ele alınırken AK Parti Denizli Milletvekili Nilgün Ök, Bakanlık bütçesini ve ulaştırma yatırımlarını savunan bir konuşma yaptı. Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na hitaben “En çok gurur duyduğumuz bakanlıklardan birisiniz.” diyen Ök, bütçenin yalnızca yol yapımını değil, zaman, maliyet ve güvenlik boyutunu da içerdiğini belirtti.

Ök, “Eskiden ‘Keşke yol olsak birbirimize ulaşabilsek.’ denilen bir Türkiye vardı, bugün ise milletin vaktini nasıl kısaltacağımızı, maliyetleri nasıl düşüreceğimizi, güvenliği ve rekabet gücümüzü nasıl artıracağımızı konuşuyoruz.” ifadelerini kullandı.

“6.101 Kilometreden 29.906 Kilometreye; 83 Tünelden 526 Tünele”
AK Parti öncesi ve sonrası ulaştırma altyapısı karşılaştırmasına da yer veren Nilgün Ök, “2002’de 6.101 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğu bugün 29.906 kilometreye çıkmış durumda. Sadece 6 ilimiz birbirine bölünmüş yolla bağlıyken bugün 77 ilimiz birbirine bağlanmış durumda.” dedi.

Kendi hayatından bir örnek vererek, yıllar önce tek şeritli Denizli–Aydın yolu üzerinde ağır bir trafik kazası geçirdiğini hatırlatan Ök, “Tek yönlü, dar yollarda tırın altında kaldık; yaşayacak ömrümüz varmış ki yaşıyorum. Bu yüzden bölünmüş yollarla can kaybının azalmasını elbette gururla anlatacağız.” sözleriyle duble yol yatırımlarını savundu.

Tünel yatırımlarına dikkat çeken Ök, “83 tünelden 526 tünele çıktık. Bu çok büyük bir dönüşüm.” dedi. Honaz Tüneli’yle ilgili olarak da “Sadece Honaz Tüneli’nden yıllık 800 milyon TL tasarruf sağlıyoruz.” bilgisini paylaştı.

“Fiber 81 Kilometreden 638 Bin Kilometreye, 26 Havalimanından 58’e”
Bakanlık sunumuna atıf yapan Nilgün Ök, dijital altyapı ve hava yolu yatırımlarını da hatırlattı: “Fiber kablo uzunluğu 81 kilometreyken bugün 638 bin kilometreye çıktı. 26 havalimanından 58 havalimanına ulaşan bir Türkiye’den bahsediyoruz. Bunların hepsi planlı bir stratejinin ürünüdür.” dedi.

“Yılda 302 Milyar TL Tasarruf, 6,28 Milyon Ton Daha Az Karbon”
Bölünmüş yol ve otoyol ağının sağladığı ekonomik etkiyi de rakamlarla açıklayan Ök, “Bu yollar sayesinde yılda yaklaşık 115 milyar TL akaryakıt, 187 milyar TL iş gücü olmak üzere toplam 302 milyar TL tasarruf sağlıyoruz. 6,28 milyon ton daha az karbon salınımı ile hem cebimizi hem havamızı koruyoruz.” ifadelerini kullandı.

Yap-İşlet-Devret Savunusu: “Bu Bir Borç Değil, Hizmet Alım Taahhüdüdür”
Komisyonda sık sık gündeme gelen yap-işlet-devret (YİD) ve kamu-özel iş birliği projeleriyle ilgili eleştirilere de yanıt veren Nilgün Ök, modelin dünyada kullanılan bir finansman yöntemi olduğunu vurguladı.

“Devletin kasasından peşin olarak yüz milyarlarca liranın bu projeler için bir anda çıkması mümkün mü? Sağlık, eğitim, diğer altyapı yatırımlarını da düşündüğümüzde klasik bütçeyle hem her yolu hem her hizmeti aynı anda yapmak imkânsız.” diyen Ök, İstanbul–İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Osmangazi Köprüsü ve 1915 Çanakkale Köprüsü gibi projelerin devletin sermaye koymadan, özel sektör finansmanıyla tamamlandığını hatırlattı.

Eleştirilerin “garanti ödemesi zarardır” yaklaşımına odaklandığını söyleyen Ök, “Devletin verdiği garanti bir borç değil, hizmet alım taahhüdüdür; bu, yatırımın karşılığıdır.” dedi.

“Vatandaşın yolunu, köprüsünü 15–20 yıl önce hizmete açmanın bir ekonomik maliyeti yok mu? Zaman tasarrufu, yakıt tasarrufu, lojistiğin hızlanması, üretim ve turizmin artması, bölgesel gelişmişliğin desteklenmesi elbette bir karşılığa sahiptir.” sözleriyle YİD modelini savundu.

Muhalefetin “uçak inmeyen yere havalimanı yaptınız” sözlerine atıfta bulunan Nilgün Ök, “Bu cümleleri kuranlardan hangi eleştiriyi bekleyeceğimizi de iyi biliyoruz.” diyerek tepki gösterdi. İstanbul’da Başakşehir Çam ve Sakura Şehir Hastanesi yollarının büyükşehir belediyesi tarafından yapılmadığını ileri sürdü ve “Hayati önem taşıyan bir hastanenin yolunu ‘Bütçem yok.’ diyerek yapmayan bir belediyeden bahsediyoruz.” dedi.

Denizli İçin Talepler: Hızlı Tren, Çameli–Fethiye 2’nci Etap, Babadağ–Sarayköy ve Acıpayam–Kelekçi
Konuşmasının son bölümünde seçim bölgesi Denizli’ye geçen Nilgün Ök, kentin ulaştırma ihtiyacı ve beklentilerini sıraladı.

Demir yolu yatırımlarının bütçedeki payının artmasından duyduğu memnuniyeti dile getiren Ök, Denizli’nin hızlı tren ağına bağlanmasını talep etti: “Denizli’nin bir an önce Uşak üzerinden Afyon’a, oradan Ankara ve İstanbul’a hızlı trenle bağlanması çok önemlidir. Yılda 2 milyonun üzerinde turist alan bir şehir için bu yatırım hayati.” dedi.

Çameli–Fethiye yolunun ilk etabının tamamlandığını hatırlatan Ök, ikinci etap için de Ulaştırma Bakanlığı’ndan destek istedi.

Kendi ilçesi Babadağ için de konuşan Ök, doğal gaz çalışmaları sırasında büyükşehir belediyesinin kazı izni vermediğini öne sürerek, “Babadağ–Sarayköy yolunda kaplama ve bakım çalışmaları var, küçük bütçeli işler; bu konuda da Bakanımızdan destek bekliyoruz.” dedi.

Ayrıca Acıpayam–Kelekçi yolunun da yatırım programına alınmasını talep ederek, Denizli’nin ulaşım altyapısının güçlendirilmesi çağrısı yaptı.

Denizcilik ve TÜRKSAT 6A Vurgusu
Deniz yolunda da önemli mesafe alındığını söyleyen Nilgün Ök, 2003’te limanlarda 190 milyon ton olan yük elleçleme miktarının bugün 400 milyon tonun üzerine, Türk sahipli ticaret filosunun 8,9 milyon DWT’den 53,1 milyon DWT’ye çıktığını kaydetti.

Yat bağlama kapasitesinin 8.500’den 25–26 bine, tersane sayısının da 37’den 85’e yükseldiğini belirterek, “Bu sadece gemi sayısı değil, ticaretin tonajı, ülkenin itibarı ve bayrağı demektir.” dedi.

Dijital alanda TÜRKSAT 5A, 5B ve yüzde 80 yerlilik oranıyla üretilen TÜRKSAT 6A uydularını hatırlatan Ök, “2002’de tek bir haberleşme uydumuz bile yoktu, bugün gökyüzünde üç farklı uydumuz var; TÜRKSAT 6A 2024’te uzaya fırlatıldı ve hizmete alındı. Üretemediğiniz teknolojinin sadece müşterisi olursunuz, biz artık üreticiyiz.” sözleriyle konuşmasını tamamladı.

Nilgün Ök, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2026 bütçesinin hayırlı olmasını dileyerek, “Yola çıkan herkesin yolu açık olsun; ülkemizin, mühendisimizin, vatandaşlarımızın yolu açık olsun.” ifadelerini kullandı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI