AK Parti Kırşehir Milletvekili Necmettin Erkan: “Orta Koridor ve Kalkınma Yolu ile Türkiye’yi Küresel Lojistik Güç Hâline Getiriyoruz”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi görüşülürken konuşan AK Parti Kırşehir Milletvekili Necmettin Erkan, son yirmi üç yılda ulaştırmaya 300 milyar doların üzerinde yatırım yapıldığını, bölünmüş yollar, köprüler, tüneller, hızlı tren hatları ve hava yolu yatırımlarıyla Türkiye’nin “lojistik bir merkez ve bölgesel lider” konumuna geldiğini savundu. Erkan, Bakü-Tiflis-Kars hattı ve Orta Koridor’un, ayrıca Basra Körfezi’nden Türkiye’ye uzanacak Kalkınma Yolu Projesi’nin üretime toplamda 160 milyar dolara yakın katkı ve yüz bini aşkın istihdam yaratacağını iddia ederek projeleri “ticari olduğu kadar barış ve istikrar yatırımları” olarak nitelendirdi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesinin görüşüldüğü oturumda söz alan AK Parti Kırşehir Milletvekili Necmettin Erkan, ulaştırma yatırımlarını ve küresel koridor projelerini anlattı.
Erkan, ulaştırma ve lojistik hatların insan ve mal dolaşımındaki önemine dikkat çekerek, “Tarihte olduğu gibi bugün de ulaşım imkânlarını geliştiren ülkeler toplumların refahını, kültürel ve bilimsel seviyesini yükseltiyor.” dedi. AK Parti siyasetinde “yolun medeniyet” anlamına geldiğini vurgulayan Erkan, “Yol demek ulaşım, sanayi, üretim, turizm, ticaret, emniyet, kalkınma ve dünyayla bütünleşme demektir.” ifadesini kullandı.
“Yirmi Üç Yılda Ulaştırmaya 300 Milyar Dolar Yatırım Yapıldı”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın son yirmi üç yılda yürüttüğü projeleri sıralayan Necmettin Erkan, Karadeniz Sahil Yolu, İstanbul–İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Antalya–İzmir Otoyolu, Menemen–Aliağa–Çandarlı Otoyolu, Ankara–Niğde Otoyolu ve Kınalı–Tekirdağ–Çanakkale–Savaştepe Otoyolu gibi güzergâhları “şehirler arası beşerî, lojistik ve ekonomik bağları güçlendiren ana omurga” olarak nitelendirdi.
Erkan, Bolu Dağı, Avrasya, Konak, Erkenek, Cankurtaran, Sabuncubeli, Ovit, Sahara, Pirinkayalar, Hasankeyf, Badal, Zigana ve Ilgaz 15 Temmuz İstiklal tünellerini de örnek göstererek, “Türkiye bugün 790 kilometrelik tünel, 800 kilometrelik köprü ve viyadük, 4 bin kilometrelik otoyol ve 30 bin kilometrelik bölünmüş yol ağına sahiptir.” dedi.
2002’de 8,5 milyon olan araç sayısının 33 milyonu geçtiğini, buna rağmen şehirler arası ortalama hızın 40 km/s’den 90 km/s’ye çıktığını hatırlatan Erkan, ulaştırma yatırımlarının “ekonominin itici gücü” hâline geldiğini savundu.
Erkan, 2002–2025 döneminde ulaştırma ve haberleşme altyapısına kamu tarafından yaklaşık 300 milyar dolar yatırım yapıldığını belirterek, “177 milyar dolar kara yoluna, 64 milyar dolar demir yoluna, 25 milyar dolar hava yollarına, 4 milyar dolar denizciliğe, 25 milyar dolar haberleşme altyapısına harcandı.” bilgisini paylaştı. Bu yatırımların üretime etkisinin 1 trilyon 65 milyar dolara ulaştığını söyledi.
“Türkiye Hızlı Trenle AK Parti Döneminde Tanıştı”
Demir yolu yatırımlarına da değinen Necmettin Erkan, Türkiye’nin hızlı trenle AK Parti döneminde tanıştığını vurguladı. Toplam 2.032 kilometre uzunluğunda hızlı tren ağı inşa edildiğini, demir yolu ağında ise 2.971 kilometrelik yeni hat ve 10.561 kilometre uzunluğunda elektrikli ve sinyalli hat bulunduğunu açıkladı.
Erkan, “11.668 kilometrelik demir yolu hattımız tamamen yenilendi, şehirlerimizin kent içi ulaşımı raylı sistemlerle rahatlatıldı.” ifadeleriyle demir yolu modernizasyonunun altını çizdi.
“Hava Yolunu Halkın Yoluna Dönüştürdük”
Hava yolu taşımacılığında da büyük bir sıçrama olduğunu belirten Erkan, “Bir yılda hava yoluyla seyahat eden yolcu sayımızı 34 milyondan 231 milyona çıkardık.” dedi.
Hava kargo kapasitesinde de artış sağlandığını belirten Erkan, “Hava yolu yük taşımacılığında yıllık kapasitemizi 303 tondan 2.600 ton seviyesine ulaştırdık.” açıklamasını yaptı. 2002’de 26 olan havalimanı sayısının 58’e, yurt dışı uçuş noktalarının ise 60’tan 349’a çıktığını vurgulayan Erkan, “Türkiye’yi hava limanları, kargo uçakları ve yolcu sayısı itibarıyla bölgemizin en güçlü ülkesi hâline getirdik.” dedi.
“Muhalefet Yollara, Köprülere ‘İsraf’ Dedi, Projeleri Durdurmak İçin Mahkemelere Koştu”
AK Parti Kırşehir Milletvekili, ulaştırma projelerinin hayata geçirilirken muhalefet ve bazı çevreler tarafından engellenmeye çalışıldığını savundu. “Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü sabote etmek için sokak olayları dâhil her yolu denediler.” diyen Erkan, “Gün oldu ‘Yol mu yiyeceğiz?’ dediler, gün oldu ‘Bunlar külliyen israf.’ dediler, projeleri durdurmak için mahkeme kapılarına koştular, ‘Hızlı tren göçü hızlandırır.’ diye iddiada bulundular.” sözleriyle eleştirilerini dile getirdi.
“Sayın Cumhurbaşkanımızın güçlü iradesi sayesinde bunlara aldırmadan projelerimizi tek tek hayata geçirdik.” diyen Erkan, ulaştırma yatırımlarının bugün artık “Türkiye’nin vitrini” olduğunu söyledi.
Orta Koridor: “Tarihî İpek Yolu’nu Demir Yollarıyla Yeniden Canlandırıyoruz”
Konuşmasının ikinci bölümünde uluslararası ulaştırma koridorlarına odaklanan Necmettin Erkan, Orta Koridor projesini anlattı. Çin’den Avrupa’ya uzanan ve 21 ülkeyi demir yolu ağıyla birbirine bağlayan Orta Koridor’un, deniz yoluna kıyasla iki kat daha hızlı, hava yoluna göre ise dört kat daha ekonomik taşımacılık imkânı sunduğunu belirtti.
Bakü–Tiflis–Kars (BTK) demir yolu hattının faaliyete geçtiğini hatırlatan Erkan, “Tarihî İpek Yolu’nu demir yollarıyla yeniden canlandırıyoruz.” dedi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Orta Koridor’un gelişmesi için Türk Devletleri Teşkilatı başta olmak üzere uluslararası platformları devreye soktuğunu ifade eden Erkan, projenin Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi ile uyumlu hâle getirilmesi için çalışmalar yürütüldüğünü aktardı.
Orta Koridor’da yatırımlar tamamlandığında Süveyş Kanalı üzerinden yapılan taşımaların ortalama 35 gün, Ümit Burnu üzerinden yapılan taşımaların 45 gün sürdüğünü hatırlatan Erkan, “Orta Koridor’da bu süre 15 günün altına inecek.” dedi. Orta Koridor’un demir yolu üzerinden ticaret hacmi potansiyelini 75 milyar dolar, Türkiye’nin yıllık taşıma kapasitesini ise 6,5 milyon ton civarında olduğunu belirtti.
Erkan, “Orta Koridor projelerimizi hayata geçirdiğimizde üretime 114 milyar dolarlık artış sağlayacağız, yıllık ortalama 114 bin kişiye istihdam kapısı açacağız.” iddiasında bulundu.
Kalkınma Yolu: “Basra Körfezi’nden Türkiye’ye Barış ve Refah Koridoru”
AK Parti’li Erkan, ikinci büyük stratejik proje olarak Kalkınma Yolu’nu tanımladı. Projeyi “ticari bir tasarruf olmanın yanında barış projesi” olarak nitelendiren Erkan, Kalkınma Yolu’nun kuzey–güney ekseninde coğrafyaları birbirine bağlayacağını, Irak’ı merkez alan konumuyla bölgesel istikrar ve refaha katkı sağlayacağını söyledi.
Basra Körfezi’nden başlayıp Ovaköy üzerinden Türkiye’ye, oradan Avrupa’ya uzanacak Kalkınma Yolu’nun Irak limanlarından gelen yükleri Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacağını belirten Erkan, “On yıllık süreçte üretime etkisinin 50 milyar doları aşması, istihdama etkisinin ise yıllık ortalama 63 bin kişiye ulaşması bekleniyor.” dedi.
“Proje faaliyete geçtiğinde Türkiye, Irak ve bölgedeki bütün kardeş ülkeler kazanacak.” diyen Erkan, projeyi hem ekonomik hem de jeopolitik bir yatırım olarak niteledi.
“Ulaştırma Yatırımlarımız Ekonominin İtici Gücü”
Son olarak, ulaştırma yatırımlarının Türkiye’nin büyüme hedefleriyle doğrudan ilişkili olduğunu vurgulayan Necmettin Erkan, “Biz barış ve huzurun dünyaya hâkim olması için bütün insanlığın kalkınması gerektiğine inanıyoruz.” dedi.
Ulaştırma yatırımları, insani yardımlar, “girişimci dış politika” ve bölge halklarının refahına katkı sağlayan projelerin devam edeceğini söyleyen Erkan, “Ulaştırma Bakanımızın ve ekibinin fedakârca çalışmaları için teşekkür ediyorum.” diyerek Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2026 bütçesinin hayırlı olmasını temenni etti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI