AK Parti Uşak Milletvekili İsmail Güneş: “İstanbul Havalimanı’na 1 TL Harcamadık, 780 Milyon Euro Gelir Elde Ettik”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine konuşan AK Parti Uşak Milletvekili İsmail Güneş, son yirmi üç yılda ulaştırmaya 300 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirtti. İstanbul Havalimanı ve Antalya Havalimanı örnekleriyle kamu-özel iş birliği modelini savunan Güneş, duble yollar, tüneller, hızlı tren hatları ve raylı sistemlerde gelinen noktayı anlattı. Güneş, Ankara–Uşak–İzmir Hızlı Tren Hattı’nın 2026–2028 takvimine dikkat çekerken, Uşak çevre yolu ile Eşme–Ulubey, Eşme–Güney ve Ulubey–Güney kara yolu projeleri için de takvim ve destek talep etti.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi görüşülürken söz alan AK Parti Uşak Milletvekili İsmail Güneş, ulaştırma yatırımlarını değerlendirdi ve Uşak’a ilişkin beklentilerini dile getirdi. Güneş, “2002 yılında iktidara geldiğimizde ‘Yol medeniyettir.’ dedik.” hatırlatmasını yaparak son yirmi üç yılda ulaştırma alanında atılan adımları anlattı.
“Hava Yolu Halkın Yolu Oldu”
İsmail Güneş, 2003’te 26 olan havalimanı sayısının bugün 58’e, hava aracı sayısının ise 449’dan 2.180’e çıktığını belirtti. Güneş, “50 ülkeye ve 60 noktaya olan uçuş sayımızı 132 ülkeye ve 355 noktaya çıkardık.” dedi.
2024 yılında hava yollarıyla 231 milyon yolcu taşındığını vurgulayan Güneş, Türkiye’nin yolcu sayısında Avrupa’da 3’üncü, dünyada 7’nci sıraya yükseldiğini kaydetti. Bu kapasitede İstanbul Havalimanı’nın özel bir yere sahip olduğunu söyleyen Güneş, “Hava yolu halkın yolu hâline geldi.” ifadelerini kullandı.
İstanbul Havalimanı Savunusu: “1 TL Yatırım Yapmadık, 780 Milyon Euro Gelir Aldık”
Muhalefetin geçmişte İstanbul Havalimanı’na yönelik eleştirilerini hatırlatan İsmail Güneş, “O dönem ‘Bu devasa yatırım gereksiz, uçaklar inmez, rüzgâr var, yolcu gelmez.’ denmişti.” dedi.
Güneş, 17 Nisan 2025 itibarıyla üçlü bağımsız pist operasyonunun devreye alındığını belirterek, “İstanbul Havalimanı aynı anda 3 uçağın iniş ve kalkış yapabildiği sistemle Avrupa’da 1’inci, dünyada ABD’den sonra 2’nci ülke konumuna gelmemizi sağladı.” ifadesini kullandı.
“İstanbul Havaalanı’nı biz doğrudan yapsaydık yaklaşık 10 milyar 247 milyon euroluk yatırım yapacaktık. Biz 1 TL’lik yatırım yapmadık.” diyen Güneş, 2024 yılında İstanbul Havalimanı’ndan 780 milyon 817 bin euro gelir elde edildiğini söyledi.
Antalya Havalimanı’na da değinen Güneş, kapasite artışı için yapılan 765 milyon euroluk yatırımın da özel şirket tarafından üstlenildiğini, “2024 yılında devletimize 100 milyon euro ödendi.” bilgisini paylaştı. Zafer Havalimanı eleştirilerine karşılık, bu havalimanının yapım, işletme ve devri için toplam 78 milyon TL bedel olduğunu, bunun Antalya Havalimanı’nın bir yıllık gelirine bile denk gelmediğini ifade etti.
“Duble Yollar AK Parti’nin Yüz Akıdır”
Karayolu yatırımlarını “AK Parti iktidarlarının yüz akı” olarak nitelendiren İsmail Güneş, 2003’te duble yol programına başlandığında bu projelere inanılmadığını belirtti. Bugün gelinen noktayı, “Yirmi üç yılda yaklaşık 24 bin kilometre yeni bölünmüş yol yaparak ağımızı 30 bin kilometreye ulaştırdık.” sözleriyle özetledi.
Tünel uzunluğunun 833 kilometreye, köprü ve viyadük uzunluğunun 811 kilometreye çıktığını kaydeden Güneş, “Tüm illerimizi bölünmüş yollarla birbirine bağladık.” dedi. Yap-işlet-devret modelinin, hizmete erken erişmek isteyen ülkeler için kullanılabilir bir yöntem olduğunu savunan Güneş, “Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli, Marmaray yapılmasaydı bugün İstanbul trafiği ne hâlde olurdu?” sorusunu yöneltti.
Osmangazi, Yavuz Sultan Selim ve Ankara–Niğde’de Garantilerin Üzerinde Kullanım
Güneş, özellikle Osmangazi Köprüsü ve İstanbul–İzmir Otoyolu üzerinde durarak, “Bu projede 2035’e kadar 40 bin araç geçiş garantisi verilmiş durumda.” dedi. Gerçekleşen geçiş sayılarına ilişkin, “Zamana göre değişmekle birlikte geçişler vaat ettiğimiz rakamın yüzde 30 ile yüzde 60 üzerinde; yani herhangi bir garanti ödemesi yapmıyoruz.” ifadesini kullandı.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu için de “Köprü kullanım oranı yüzde 46, otoyolda oran yüzde 60 seviyesinde.” bilgisini verdi. Ankara–Niğde Otoyolu’nda kullanım oranının yüzde 79’a ulaştığını söyleyen Güneş, “Bu projeler 2028, 2029, 2030 ve 2035 yıllarında peyderpey devlete geçecek, yollar o tarihten sonra tamamen bizim olacak.” dedi.
“Demir Yollarına Cumhuriyet’ten Sonra En Büyük Değer AK Parti Döneminde Verildi”
Demiryolu yatırımlarına ilişkin tarihsel bir karşılaştırma yapan İsmail Güneş, 1856–1908 arasında Osmanlı döneminde 4.136 kilometre, Cumhuriyet’in ilk yıllarında 3.764 kilometre demiryolu yapıldığını, 1950–2002 döneminde ise yalnızca 945 kilometre (yıllık ortalama 18 kilometre) ilave edildiğini söyledi.
AK Parti döneminde demiryollarına 45 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirten Güneş, “10 bin 940 kilometrelik ağımızı 14 bin kilometreye çıkardık, bunun 2.251 kilometresi hızlı tren hattıdır.” dedi. Kent içi raylı sistemlerde toplam 1.036 kilometrelik hattın 430 kilometresinin bizzat Bakanlık tarafından yapıldığını vurguladı.
Mevcut 8 bin kilometrelik demiryolu ağının da yenilendiğini, sinyalizasyon oranının yaklaşık yüzde 80’lere ulaştığını ifade eden Güneş, Türkiye’nin 2009’da Ankara–Eskişehir hattıyla hızlı trenle tanıştığını, bugün Ankara–Konya, Eskişehir–Konya, Ankara–İstanbul, Konya–Karaman ve Ankara–Sivas hatlarının devrede olduğunu aktardı. “2009’dan bu yana hızlı trenle yaklaşık 94 milyon vatandaşımıza hizmet verdik.” dedi.
“Ankara–Uşak–İzmir Hızlı Tren Hattı İçin Takvim Bizi Sevindirdi”
İsmail Güneş, Uşak için en önemli projelerin başında gelen Ankara–Uşak–İzmir Hızlı Tren Hattı’na özel yer ayırdı. Ulaştırma Bakanı’nın verdiği takvimi hatırlatan Güneş, “2026 sonunda Ankara–Afyon, 2027 sonunda Uşak–Ankara, 2028’de hattın tamamı bitecek denildi; bu bizi sevindirdi, inşallah diyoruz.” dedi.
Uşak Hızlı Tren Garı Eski Gar Alanında Olsun Talebi
Uşak’ın yeni hızlı tren garına ilişkin de görüşlerini yineleyen Güneş, Uşak Hızlı Tren Garı’nın mevcut eski gar alanında konumlandırılmasını daha önce Bakanlık’a ilettiklerini hatırlattı ve “Bu konudaki çalışmaların hızlandırılmasını istiyoruz.” ifadesini kullandı.
Uşak Çevre Yolu ve Eşme–Ulubey–Güney Bağlantıları
Kara yolları yatırımlarında Uşak’taki projelere değinen İsmail Güneş, Uşak Çevre Yolu’nda çok az bir kesim kaldığını belirterek, “Yaklaşık 2,5 kilometrelik bölümün 2027 yılında bitirilmesini talep ediyoruz.” dedi.
Eşme–Ulubey yolunun bittiğini, Ulubey–Uşak arasında yaklaşık 3 kilometrelik bir kesimin kaldığını, bunun da 2026’da tamamlanmasının hedeflendiğini aktardı. Eşme–Güney yolunda çalışmaların sürdüğünü belirten Güneş, “Ulubey–Güney yolu üzerinde 20 kilometrelik bir kesim var, bunu da 2026’da ihaleye alabilirsek Uşak’ın kara yolu sorunlarının önemli bölümünün çözüleceğini düşünüyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının hizmetlerini “AK Parti iktidarının ak yüzü” olarak gördüklerini söyleyen İsmail Güneş, Bakanlık ekibine teşekkür ederek 2026 bütçesinin hayırlı olması temennisinde bulundu.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI