AK Partili Süleyman Şahan Ulaştırma Bütçesini Savundu: “Türkiye Yalnızca Yol Değil, Uzaydan Raylı Sisteme Kadar Yüksek Teknoloji Üreten Bir Güçtür”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi üzerine AK Parti Grubu adına konuşan Yozgat Milletvekili Süleyman Şahan, 970 milyar liralık ödeneği “Türkiye’nin ulaşım vizyonunun stratejik yol haritası” olarak tanımladı. Şahan, 2002–2025 döneminde ulaştırma ve haberleşmeye 300 milyar dolar yatırım yapıldığını vurgularken, havalimanı, otoyol, hızlı tren ve uydu projeleriyle Türkiye’nin “bölgesel merkezden küresel lojistik ve teknoloji üssüne” dönüştüğünü söyledi. Konuşmasında Yozgat’a yapılan yatırımları tek tek sıralayan Şahan, çevre yolları, bağlantı yolları, Sorgun kavşağı ve Yozgat Havalimanı ile hızlı tren seferlerinin artırılması için de yeni taleplerini Bakanlığa iletti.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun 2026 yılı bütçeleri ile 2024 kesin hesapları görüşülürken söz alan AK Parti Yozgat Milletvekili Süleyman Şahan, parti grubu adına bütçeyi savundu ve ulaştırma yatırımlarını “Türkiye Yüzyılı’nın altyapısı” olarak nitelendirdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı için 970 milyar 63 milyon 803 bin lira ödenekle, merkezi bütçeden yüzde 5,12 pay aldığını belirten Şahan, “Bu bütçeyi sadece bir rakamlar manzumesi olarak görmüyoruz, Türkiye’nin ulaşım vizyonunun, kalkınma iradesinin ve büyük hedeflere yürüyüşünün stratejik yol haritası olarak görüyoruz.” dedi.
“300 Milyar Dolarlık Ulaştırma Yatırımı Türkiye’yi Taşıyıcı Güç Hâline Getirdi”
Şahan, 2002–2025 döneminde ulaştırma ve haberleşme alanlarında yapılan yatırımlara dikkat çekerek, “Toplam 300 milyar dolar yatırım gerçekleştirdik; bunun 180 milyar doları kara yoluna, 66 milyar doları demir yoluna, 25 milyar doları hava yoluna, 4 milyar doları denizciliğe, 25,6 milyar doları haberleşmeye ayrılmıştır.” bilgisini paylaştı.
Bu tablonun ulaştırma ve iletişim altyapısının Türkiye’nin kalkınma hamlesindeki öncü rolünü gösterdiğini söyleyen Şahan, “Ulaştırma ve altyapı, Türkiye ekonomisinin omurgasıdır.” ifadesini kullandı.
Hava Yolu ve Kara Yolu Vurgusu: “Uçak Milletin Toplu Taşıma Aracı Oldu”
Konuşmasında hava yolu yatırımlarına ayrı yer ayıran Şahan, “26 havalimanı olan bir Türkiye’den bugün 58 havalimanına ulaştık. 60 dış hat noktasından 355 noktaya, 50 ülkeden 132 ülkeye uçan bir Türkiye’ye geldik.” dedi. Yıllık yolcu sayısının 34 milyondan 230 milyonun üzerine çıktığını belirterek, “Bir zamanlar sadece belli bir kesimin binebildiği uçak, artık milletin toplu taşıma aracı hâline geldi.” diye konuştu.
Kara yolunda bölünmüş yol ağının 6.100 kilometreden 29.947 kilometreye çıktığını, seyahat hızının saatte 40 kilometreden 88 kilometreye yükseldiğini hatırlatan Şahan, “Otoyol uzunluğumuzu 1.714 kilometreden 3.796 kilometreye, sıcak asfaltı 8.591 kilometreden 32.527 kilometreye yükselttik.” dedi. Köprü-viyadük uzunluğunun 811 kilometreye, tünel uzunluğunun ise 833 kilometreye ulaştığını söyledi.
“Ana Yurdu Dört Baştan Demir Ağlarla Biz Ördük”
Demir yolu yatırımlarına da değinen Şahan, “2002 yılında hızlı tren hattı olmayan bir Türkiye’den bugün 2.251 kilometrelik hızlı tren hattına ve 20 şehrini hızlı trenle buluşturan bir altyapıya geldik.” sözleriyle tabloyu özetledi.
Elektrikli ve sinyalli hat uzunluklarının 3 kattan fazla arttığını, toplam demir yolu ağının 13.919 kilometreye ulaştığını belirten Şahan, kent içi raylı sistem uzunluğunun da 281 kilometreden 1.036 kilometreye çıktığını, bunun 434 kilometresinin doğrudan Bakanlık tarafından yapıldığını kaydetti.
Şahan, “Tren göçe sebep olur, yapmaya gerek yok demedik; ana yurdu dört baştan demir ağlarla biz ördük.” sözleriyle eleştirilere yanıt verdi.
“Türkiye Yalnızca Yol Yapmıyor, Uzay ve Yüksek Teknoloji Ligi’nde”
Haberleşme ve uzay başlığında da kapsamlı bir değerlendirme yapan Şahan, fiber altyapının 81 bin kilometreden 637 bin kilometreye çıkarıldığını ve yüzde 684’lük artış sağlandığını hatırlattı.
Yerli ve millî haberleşme uydusu TÜRKSAT 6A ile Türkiye’nin uydu üreten sayılı ülkeler arasına girdiğini vurgulayan Şahan, “Kapsama alanımız 3,5 milyar nüfustan 5 milyara çıktı.” dedi. Metre altı çözünürlüklü millî gözlem uydusu İMECE, millî sinyalizasyon sistemi, E5000 ana hat lokomotif ve yerli motor, hyperloop, batarya ve akıllı demir yolu yazılımları gibi projeleri hatırlattı.
Şahan, “Türkiye artık sadece yol, köprü yapan bir ülke değil; uzaydan raylı sisteme, bataryadan akıllı ulaşıma kadar yüksek teknoloji üreten bir güçtür. Türkiye Yüzyılı tam da budur.” ifadelerini kullandı. Dünyada tünel açma makinesi üreten 8 ülkeden, elektrikli araç bataryası üreten 6 ülkeden birinin Türkiye olduğunu söyledi.
Denizcilik ve İstanbul Havalimanı Örneği
Denizcilik alanında liman tesis sayısının 152’den 217’ye, tersane sayısının 37’den 85’e çıktığını, deniz ticaret filonun 8,9 milyon DWT’den 53,1 milyon DWT’ye yükselerek dünyanın 10’uncu büyük filosu hâline geldiğini belirten Şahan, limanlarda elleçlenen yük miktarının 190 milyon tondan 539 milyon tona çıktığını söyledi.
İstanbul Havalimanı için “Bu vizyonun zirvesi” ifadesini kullanan Şahan, havalimanının 90 milyon yolcu kapasitesine sahip olduğunu, tamamlandığında 200 milyona ulaşabileceğini, küresel bağlantı merkezi sıralamasında birinci ilan edildiğini hatırlattı. “Açıldığı günden bugüne 400 milyon yolcuya hizmet sunmuş, Türkiye’yi küresel havacılığın merkezine taşımıştır.” dedi.
“Yozgat, Türkiye’nin Coğrafi Merkezi ve Ulaştırmanın Yükselen Üssü”
Konuşmasının ikinci bölümünde seçim bölgesi Yozgat’a odaklanan Şahan, kenti “Türkiye’nin tam orta noktası, Anadolu’nun kalbi” sözleriyle tanımladı. 2003’ten bu yana Yozgat’ın ulaşım ve haberleşme altyapısına 90 milyar 730 milyon 128 bin 394 lira yatırım yapıldığını, bunun 4,5 milyar liralık kısmının yalnızca 2025 yılında gerçekleştiğini söyledi.
2003’te 44 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunun bugün 408 kilometreye, bitümlü sıcak karışım (BSK) yol uzunluğunun da 8 kilometreden 439 kilometreye çıktığını aktaran Şahan, Yozgat’ın Kırıkkale, Sivas, Çorum, Kayseri, Kırşehir ve Nevşehir’e kesintisiz bölünmüş yollarla bağlandığını belirtti.
Alaca–Zile Yolu, havalimanı bağlantı yolu, Boğazlıyan–Felahiye–Kayseri Yolu, Sorgun–Çiğdemli–Kadışehri Yolu ve çevre yolu projelerinin de standardı yükselttiğini ifade etti.
Yozgat İçin Yeni Yol ve Kavşak Talepleri
Yozgat’ın büyüyen nüfusu ve artan trafik yükü doğrultusunda yeni yatırımlar talep eden Şahan, şu yolların 2026 yatırım programına alınmasını istedi:
-
Yozgat Çevre Yolu,
-
Yozgat–Boğazlıyan Yolu,
-
Yozgat–Şefaatli Yolu,
-
Sorgun Çevre Yolu,
-
Yerköy–Çiçekdağı Yolu,
-
Boğazlıyan–Yenifakılı Yolu,
-
Boğazlıyan–Çandır–Çayıralan Yolu, Çandır–Fehmiye Yolu,
-
Sarıkaya–Çayıralan Bağlantı ve Sarıkaya–Karayakup Yolları,
-
Kadışehri–Halıköy, Kadışehri–Sulusaray, Kadışehri–Çekerek Yolları,
-
Çekerek–Zile, Aydıncık–Çekerek kısaltma yolu,
-
Şefaatli–Kozaklı–Mucur ve Akdağmadeni–Sarıkaya, Akdağmadeni–Şarkışla Yolları.
Sorgun’un Yozgat’ın doğu–batı aksındaki en yoğun geçiş noktası hâline geldiğini belirten Şahan, “Yüksek hızlı tren bağlantısı, ağır vasıta trafiği, şehir içi hareketlilik ve Sivas yolunun birleşmesiyle mevcut kavşak artık bu yoğunluğu taşımıyor.” dedi ve Sorgun’a acil bir dal-çık kavşağı ile araç muayene istasyonu yapılmasını talep etti.
Yozgat Havalimanı ve Hızlı Tren İçin Ek Sefer İsteği
Yozgat Havalimanı’nda altyapının tamamlandığını, üstyapı çalışmalarının yüzde 30 seviyesine geldiğini belirten Şahan, “İnşallah sizinle beraber 2026 yılında hizmete açacağız.” dedi.
Ankara–Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı kapsamında 2023’te açılan Yozgat Garı’nın iki yılda 275 bin 800 yolcuya hizmet verdiğini vurgulayan Şahan, “Özellikle öğrencilerimiz ve memurlarımız mevcut seferlerde yer bulmakta zorlanıyor, biletler kısa sürede tükeniyor.” ifadelerini kullandı.
Yozgat çıkışlı ve varışlı sefer sayılarının artırılmasını, vagon kapasitesinin yükseltilmesini, yoğun saatlere ek sefer konulmasını istedi. Ayrıca Yerköy–Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı’na Şefaatli ve Yenifakılı istasyonlarının eklenmesi hâlinde Yozgat’ın 14 ilçesinden 6’sının hızlı tren konforuna kavuşacağını söyledi.
Telefon ve internet erişimi bulunmayan köylerin listesini de Bakanlığa ileteceğini belirten Şahan, bu köylerin 2026 yatırım programına alınmasını talep etti.
“Yozgat Yapılan Her Hizmetin Kadrini Bilen Vefalı Bir Şehir”
Şahan, konuşmasının sonunda, “Yozgat yapılan her hizmetin kadrini ve kıymetini bilen bir şehirdir, vefalıdır; teşekkürünü de duasını da esirgemez.” diyerek kente yeni ulaştırma yatırımları için destek istedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesinin “Türkiye Yüzyılı” hedefleriyle uyumlu olduğunu savunan Şahan, “Havada, karada, denizde, dijitalde Türkiye’nin yükselişi sürecek.” sözleriyle bütçenin kabulünü istedi.
Komisyon Başkanı Mehmet Muş, konuşmanın ardından “Sayın Şahan kültür, sanat ve spor şehri Yozgat’ın ihtiyaçlarını ifade etti, teşekkür ediyoruz.” diyerek Yozgat vurgusunu esprili bir dille karşıladı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI