CHP Ankara Milletvekili Dr. Aylin Yaman: “Üniversitelerde Engelli Öğrenci Oranı Binde 8’e Düşmüşse Bu, Erişilebilirlik Sorununun En Net Göstergesidir”
TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu toplantısında konuşan CHP Ankara Milletvekili Dr. Aylin Yaman, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarındaki 57 bin engelli öğrenci sayısının toplam öğrenci nüfusuna oranla binde 8’de kalmasını “ciddi bir eşitsizlik göstergesi” olarak değerlendirdi. Yaman, üniversitelerde verilen Engelsiz Üniversite Bayraklarının tek başına yeterli bir ölçüt olamayacağını, gerçek erişilebilirliğin öğrenci sayıları ve doğru engellilik veri tabanıyla ölçülebileceğini vurguladı.
TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu’nun YÖK ve ÖSYM sunumlarını değerlendirdiği toplantıda söz alan CHP Ankara Milletvekili Dr. Aylin Yaman, yükseköğretimde engelli öğrenci temsilinin son derece düşük olduğunu belirtti. Yaman, “Toplam 7 milyon öğrencinin yalnızca 57 bini engelli. Bu oran binde 8’dir. Ülkedeki engelli nüfusun yaklaşık yüzde 10 olduğu kabul edilirken yükseköğretimdeki bu fark erişilebilirliğin hâlen sağlanamadığını açık biçimde ortaya koyuyor.” dedi.
“Bayrak Ödülleri Tek Başına Gerçek Erişim Anlamına Gelmiyor”
Engelsiz Üniversite Bayrak Sistemi’ni motive edici bir araç olarak değerlendiren Yaman, ölçümün çok daha somut kriterlerle yapılması gerektiğini belirtti. “Fiziksel erişim veya materyal erişimi için verilen bayraklar bir üniversiteyi tamamen erişilebilir yapmaz. Asıl ölçü, o üniversitede kaç engelli öğrencinin okuyabildiğidir.” ifadelerini kullandı.
“‘Diğer’ Kategorisi YÖK Verilerini Anlamsız Hale Getiriyor”
YÖK tarafından sunulan engel türü dağılımında “diğer” kategorisinin toplam öğrencilerin yarısına denk geldiğini hatırlatan Yaman, “Bir tabloda engelli öğrencilerin yüzde 50’si ‘diğer’ diye sınıflanıyorsa bu tablo bize hiçbir şey söylemez.” değerlendirmesinde bulundu. Engellilik alanında sağlıklı veri tutulmamasının politika üretimini zorlaştırdığını belirtti.
ICF Sistemi Vurgusu
Engellilik derecelendirmesinde kullanılan mevcut raporlama modellerinin uluslararası standartlarla uyumlu olmadığını belirten Yaman, “ICF kullanılmadığı sürece engellilik ölçümü doğru yapılamaz. Nasıl ki hastalık tanılarında tüm dünya ICD-10 kodlarını kullanıyorsa, engellilikte de ortak bir dil kullanılmak zorundadır.” dedi.
“Üniversitelere Kota Getirilmesi Kaçınılmazdır”
Yaman, engelli öğrencilerin üniversiteye erişiminin artırılması için politik bir adım gerektiğini kaydederek, “Kamuda yüzde 3 engelli kotası varsa yükseköğretimde neden bir kota yok? Engelli öğrenciler eğitim zincirinde her aşamada eleniyor. Bu uçurumu kapatmak için üniversitelere engelli öğrenci kabul kotası getirilmesi tartışılmalıdır.” şeklinde konuştu.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI