CHP Antalya Milletvekili Sururi Çorabatır: “Turizmin 61 milyar dolar hedefi var ama ulaştırma yatırımlarındaki pay binde 4’te kalıyor”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda konuşan CHP Antalya Milletvekili Sururi Çorabatır, turizm sektörünün ülkenin döviz gelirindeki kritik rolüne rağmen ulaştırma yatırımlarının turizm bölgelerine neredeyse yok denecek düzeyde pay ayırdığını söyledi. Antalya’nın otoban bağlantıları, raylı sistem eksikliği, trafik yoğunluğu ve çevre yolu projelerinde büyük gecikmeler yaşandığını ifade eden Çorabatır, Antalya–Alanya ve Antalya–Kaş güzergâhlarında acil inceleme ve düzenleme çağrısı yaptı. Antalya Havalimanı’nın raylı sisteme bağlanmaması, yeni kontrol kulesi projesinin ilerlememesi ve turizm koridorlarındaki yol standartlarının alarm verdiğini belirtti.

Kasım 20, 2025 - 10:19
Kasım 20, 2025 - 15:10
CHP Antalya Milletvekili Sururi Çorabatır: “Turizmin 61 milyar dolar hedefi var ama ulaştırma yatırımlarındaki pay binde 4’te kalıyor”


TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçe görüşmelerinde söz alan CHP Antalya Milletvekili Sururi Çorabatır, ulaştırma politikalarının turizm sektörüyle uyumlu olmadığını belirterek “Turizm, Türkiye’nin döviz lokomotifidir ancak Bakanlığın turizm bölgelerine ayırdığı pay binde 4’te kalmaktadır.” dedi.

“Antalya’nın trafiği kritik seviyede, yatırımlar yetersiz”
Konuşmasında Antalya’daki yoğun kara yolu trafiğine dikkat çeken Çorabatır, Kepezüstü ve Serik merkezde tamamlanan kavşak çalışmalarının kısmi rahatlama sağladığını, ancak Antalya–Alanya ve Antalya–Kaş yönlerinde acil düzenlemelere ihtiyaç olduğunu söyledi. Karayolları Genel Müdürlüğüne seslenen Çorabatır, “Kış döneminde karayolu ekiplerinin Antalya’ya gelerek güzergâhları yerinde incelemesi şarttır.” ifadelerini kullandı.

“Antalya–Alanya kuzey çevre yolunda ilerleme oranı binde 8”
Turizm koridorlarının en kritik projelerinden biri olan Antalya–Alanya kuzey çevre yolu hakkında bilgi veren Çorabatır, “Bu proje 2014’ten bu yana ilerleme oranı sadece binde 8’dir.” dedi. Güzergâhta kükürtlü su hattı, drenaj, heyelan, kamulaştırma ve viyadük sorunlarının gecikmelere yol açtığını belirterek, “Turizm ulaşımının dört saatlik kara yoluna mahkûm olması Antalya’yı rekabet gücünden düşürüyor.” değerlendirmesinde bulundu.

Antalya Havalimanı için raylı sistem ve kule uyarısı
Antalya’nın Avrupa’nın en yoğun 9’uncu havalimanı olduğuna dikkat çeken Çorabatır, raylı sistem bağlantısının sekiz yıldır yatırım programına alınmadığını söyledi. Raylı sistemin devreye girmesiyle yıllık 72 bin ton karbon emisyonunun azaltılacağını, buna rağmen bütçede ödenek bulunmadığını belirtti.

Devlet Hava Meydanları İşletmesinin planladığı 77 metre yükseklikteki yeni hava trafik kontrol kulesi konusunda da ilerleme olmadığını ifade ederek, “Siz ‘Başlayacak’ demiştiniz ancak proje takvimi 2028–2029’u işaret ediyor, bu da pist güvenliği açısından geç bir tarihtir.” dedi.

“Turizm illerinde uçak seferleri azaldı, bilet fiyatları kontrolsüz yükseldi”
İç hat seferlerinde Antalya, Dalaman ve diğer turizm destinasyonlarında uçuşların azaltıldığını belirten Çorabatır, “Yolcu mağduriyeti büyük, bilet fiyatları ise fahiş.” yorumunu yaptı. Ulaştırma Bakanlığının tren ve otobüslerde açıkladığı yüzde 50 indirimin hava yolları için de uygulanması gerektiğini söyledi.

Turizm koridorlarında alarm veren yol standartları
Karayollarına ilişkin teknik verilere de yer veren Çorabatır, birçok turizm bölgesinde yol standardının kritik seviyede olduğunu belirtti:

  • Fethiye–Marmaris yolunda ölümlü kaza oranı Türkiye ortalamasının 3,2 katı,

  • Bodrum–Milas Havalimanı yolunda taşıt kapasitesi yüzde 148 oranında aşılmış durumda,

  • Aydın–Kuşadası–Didim hattında çevre yolu ve raylı sistem bulunmuyor, yoğun sezonda trafik yüzde 220 artıyor,

  • Kapadokya’da 2014–2020 arasında trafik yüzde 380 arttı,

  • Trabzon–Uzungöl–Ayder güzergâhında yoğunluk sürekli artıyor,

  • Rize–Artvin çevre yollarının yüzde 32’si hâlâ geçici statüde,

  • Van Gölü çevresindeki yolun yüzde 20’si kritik bakım ihtiyacında,

  • 2025 turizm koridorları planında tek bir viyadük dahi yapılmamış.

Çorabatır, turizm bölgelerinin Türkiye ekonomisi açısından taşıdığı öneme işaret ederek, “Turizmde 61 milyar dolar hedefleniyorsa ulaşım altyapısının da bu hedefe uygun güçlendirilmesi gerekir.” dedi.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI