CHP Hatay Milletvekili Nermin Yıldırım Kara: “Osmangazi’den Çanakkale’ye garanti ödemeleri katlanıyor, Hatay’da ise yollar ve projeler yerinden kıpırdamıyor”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda konuşan CHP Hatay Milletvekili Nermin Yıldırım Kara, yap-işlet-devret projelerinde artan garanti ödemelerini, Osmangazi Köprüsü’nden Çanakkale Köprüsü’ne kadar açıklanmayan maliyetleri ve şeffaf olmayan sözleşme koşullarını gündeme getirdi. Kara, Hatay’daki Toprakkale-İskenderun Otoyolu’nda yalnızca 5,1 kilometrelik ilerleme kaydedildiğini belirterek Dörtyol-Hassa Tüneli’nin hâlâ finansman beklediğini, nakliyeci esnafının ağır ekonomik yük altında kontak kapatma noktasına geldiğini ifade etti.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 yılı bütçesi görüşülürken söz alan CHP Hatay Milletvekili Nermin Yıldırım Kara, kamu-özel iş birliği projelerindeki garanti ödemelerinin her yıl katlanmasına dikkat çekti. Kara, “Eleştiri getirince ‘mega projelerimize karşısınız’ diyorsunuz. Biz projeye değil, milletin cebinden çıkan fahiş garanti bedellerine itiraz ediyoruz.” ifadelerini kullandı.
“Osmangazi’de sürücü 795 lira ödüyor, kamu 2.300 lira karşılıyor”
Kara, Osmangazi Köprüsü’nün maliyet yapısına ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı:
“Sözleşme gereği 35 dolar artı KDV ve Amerikan Tüketici Fiyat Endeksi üzerinden garanti verildi. Bugünün kuruyla kamu geçiş başına 2.300 TL ödüyor; sürücü ise 795 TL. Aradaki farkı nasıl açıklıyorsunuz?”
Kara, 2021’de 14 milyar TL olan garanti ödemelerinin 2026’da 101 milyar TL’ye çıkmasının gerekçesinin açıklanmasını istedi.
Avrasya ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü için detaylı veri talebi
Avrasya Tüneli’nde 2023 itibarıyla garanti seviyesinin aşıldığının Bakanlık tarafından açıklandığını hatırlatan Kara, “Madem kamunun yüzde 30 ek katkı hakkı var, o hâlde 2025 yılında garanti ve fiili geçiş sayıları nedir?” sorusunu yöneltti.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2024’te kamuya devredilmesi gerekirken dört yıl ertelendiğini hatırlatan Kara, “Yeni iş maliyeti nedir? 135 bin araç garantisi 2028’e kadar devam edecek mi?” dedi.
“Çanakkale Köprüsü’nde üç yılın beşte biri kadar araç geçmiş”
Çanakkale 1915 Köprüsü’nde günlük 45 bin araç garantisi verildiğini belirten Kara, “Geçen üç yılda bunun beşte biri bile tutturulmadı. 2025’in ilk on bir ayında kaç araç geçti?” sorusunu yöneltti.
Hatay’daki projelerde ilerleme yok: ‘5 kilometre yaptınız, 40 kilometre bekliyor’
Hatay’daki ulaştırma yatırımlarının seyrine de değinen Kara, Toprakkale-İskenderun Otoyolu için verilen cevapta yalnızca 5,1 kilometrelik bölümün tamamlandığının belirtildiğini söyledi. Geri kalan 39,8 kilometrelik kesimin ise “2025 yatırım programına alınması değerlendirilebilir” ifadesiyle ertelendiğini aktardı.
Dörtyol–Hassa Tüneli hâlâ finansman bekliyor
Kara, projenin durumunu şöyle açıkladı:
“‘İhalesi yapıldı, sözleşme imzalandı’ diyerek müjde verdiniz ama finansmanı yüklenici firma bulacak, Hazine onayı yok. 2025 Ocak itibarıyla ödeme yapılmamış. 2030 bitiş tarihi öngörüyorsunuz; Amanosları aşmak için Hatay altı yıl daha mı bekleyecek?”
“Nakliyeci esnafı kontak kapatıyor”
Hatay’ın Türkiye’nin en büyük lojistik merkezlerinden biri olduğunu vurgulayan Kara, “Nakliyeciler sigorta, yakıt ve bakım maliyetleri yüzünden kontak kapatma noktasına geldi. Bu sektöre yönelik güçlü bir destek açıklanmalı.” dedi.
“Kantar düzenlemesi hafif ticari araçları mağdur ediyor”
Son olarak kantar muayene uygulamalarına değinen Kara, “2022’de çıkan genelgeyle hafif ticari araçların kantara girme zorunluluğu büyük mağduriyet yaratıyor. Mevzuatın eski hâline döndürülmesini bekliyoruz.” ifadelerini kullandı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI