CHP Uşak Milletvekili Ali Karaoba: “RAM’larda 10 Dakikalık Değerlendirmeyle Doğru Tanı Beklenemez”
TBMM’de konuşan CHP Uşak Milletvekili Dr. Ali Karaoba, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde yapılan kısa süreli değerlendirmelerin otizmli ve diğer özel gereksinimli çocuklarda doğru yönlendirmeyi sağlayamadığını söyledi. Öğretmen eğitimlerinin çevrim içi biçimde yüzeysel yürütüldüğünü belirten Karaoba, atama bekleyen özel eğitim öğretmenlerinin bir an önce sisteme dahil edilmesi gerektiğini vurguladı.
TBMM Engelli Hakları İnceleme Komisyonunda söz alan CHP Uşak Milletvekili Dr. Ali Karaoba, özel eğitimde tanılama ve öğretmen niteliği konularında sahadan yansıyan sorunları dile getirdi. Karaoba, RAM’lardaki değerlendirme süreçlerinin nitelik bakımından yetersiz olduğunu belirterek, “Bir çocuk 10 dakikada değerlendirilemez. Bu kadar kısa incelenen bir dosyayla çocuğun hayatını belirleyecek kararlar veriliyor.” dedi.
“Tanı Doğru Konmadığında Bütün Eğitim Zinciri Çöküyor”
Karaoba, RAM komisyonlarında hekim, psikiyatrist veya ilgili uzman bulunmamasının tanı süreçlerini zayıflattığını ifade etti. “Hastaneden gelen raporlarla RAM raporları birbirine uymayabiliyor. Çocuğun destek alacağı modül yanlış belirlendiğinde hem aile hem okul hem de rehabilitasyon süreci zarar görüyor.” şeklinde konuştu.
“Öğretmenler İnternetten Eğitim Dinleyip Mutfağında Yemeğini Yapabiliyor”
Karaoba, öğretmenlere verilen kaynaştırma ve özel eğitim eğitimlerinin çevrim içi olarak yetersiz biçimde uygulandığını belirtti. “Öğretmen sisteme giriyor, ses açık; kendisi mutfakta başka iş yapabiliyor. Buna rağmen ‘eğitimi tamamladı’ sayılıyor. Bu eğitimlerin sahaya dönük ve yüz yüze verilmesi gerekir.” dedi.
“Atanmayı Bekleyen 4.500 Özel Eğitim Öğretmeni Var, Sisteme Acilen Dahil Edilmeli”
Karaoba, özel eğitim alanında öğretmen açığının en yüksek seviyelerde olduğunu hatırlatarak, “Alanında yetişmiş binlerce öğretmenimiz atanmayı bekliyor. Norm kadroların boş kalması eğitim kalitesini düşürüyor.” dedi. Bu eksikliğin sahada ücretli öğretmenlerle kapatılmaya çalışılmasının sürdürülebilir olmadığını vurguladı.
“Kaynaştırmada Yaşanan Kopuş Ortaöğretimde Derinleşiyor”
Karaoba, kaynaştırma öğrencilerinin ilkokuldan ortaokula geçerken sistemden kopmasının nedenlerinin araştırılması gerektiğini belirterek, “380 bin öğrenciden ortaöğretimde sadece sınırlı bir grup görünür hâlde. Geri kalan çocuklar nerede? Bu sorunun cevabı net biçimde ortaya konmalı.” değerlendirmesinde bulundu.
“Hedefimiz İyi Niyet Değil, Somut Sonuç Olmalı”
Komisyondaki çalışmalara destek verdiğini belirten Karaoba, “Sivil toplumun uyarıları değerli. Biz bu masada sorunları dinlemekle kalmamalı; gerçek değişimi sağlayacak düzenlemeleri hayata geçirmeliyiz.” ifadelerini kullandı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI