CHP’li Bakırlıoğlu TBMM’de Ulaştırma Bütçesini Eleştirdi: “Demiryolunda Bir Metre İlerleyemeyen İktidar, KÖİ ve TÜVTÜRK’le Vatandaşı Soyuyor”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine konuşan CHP Manisa Milletvekili Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın iki yıldır demir yolu hat uzunluğu için aynı rakamları kullandığını belirterek “Bir metre yeni hat yapılmamış.” dedi. Kamu-özel iş birliği projeleri için 2017–2025 döneminde 272 milyar lira ödendiğini, 2026’da yalnızca köprü ve otoyollar için 101 milyar lira daha ödeneceğini vurgulayan Bakırlıoğlu, Akhisar–İstanbul yolunda köprü dâhil tek geçişte 2.510 lira ödediğini anlatarak “Cebimizden beş kuruş çıkmayacak denilen projeler bütçeyi ve vatandaşı boğuyor.” ifadelerini kullandı. TÜVTÜRK muayene ücretleri, DCC Danışmanlık ihale iddiası ve Manisa’daki yarım kalan yol projeleri de eleştirilerin hedefi oldu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumların bütçe görüşmelerinde söz alan CHP Manisa Milletvekili Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, demir yolu yatırımları, kamu-özel iş birliği projeleri, araç muayene ücretleri ve Manisa’daki yol yatırımlarını gündeme taşıdı.
Bakırlıoğlu, konuşmasına Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın bütçe sunumuna atıfla başladı. Yılmaz’ın 23 Ekim’de 2026 yılı bütçe teklifini sunarken demir yolu hat uzunluğuna ilişkin kullandığı rakamları hatırlatan Bakırlıoğlu, “2003 yılı itibarıyla 10.959 kilometre demir yolu hat uzunluğumuz 2025 yılı eylül sonu itibarıyla 2.251 kilometresi hızlı hat olmak üzere toplam 13.919 kilometreye ulaşmıştır.” ifadesinin geçen yılki sunumda da birebir tekrarlandığını belirtti.
“Demir Yolunda Bir Metre Yeni Hat Yok, Hedefler Kâğıtta Kaldı”
CHP’li Bakırlıoğlu, “Cumhurbaşkanı Yardımcımız iki sene boyunca 2025 ve 2026 bütçelerinde ulaştırmayla ilgili aynı rakamları vermiş. Demir yolu hat uzunluğu 13.919 kilometre, geçen yıl da aynıydı. Bir yıl içinde bir metre dahi yeni hat hizmete sokulmamış.” dedi.
2023 hedefinin 15.195 kilometre olduğunu hatırlatan Bakırlıoğlu, bugün gelinen noktanın hâlâ 13.919 kilometre olduğunu belirterek, “2026 hedefleri tutar mı? Büyük ihtimalle tutmayacak.” değerlendirmesinde bulundu. Sinyalli hat oranında, kent içi raylı sistem uzunluğunda ve diğer alt programlarda da hedeflerin gerisinde kalındığını savundu.
“Ulaştırmanın Yatırımdan Aldığı Pay Düşüyor, Bu Hedeflerle Yürünmez”
Bütçedeki yatırım paylarına da dikkat çeken Bakırlıoğlu, ulaştırma sektörünün toplam sabit sermaye yatırımlarından aldığı payın düştüğünü söyledi. “Geçen sene yüzde 29’du, bu sene yüzde 26,5’e düşmüş.” diyen Bakırlıoğlu, nominal artışların enflasyon ve bütçe büyüklüğüyle karşılaştırıldığında yetersiz kaldığını ifade etti.
2026 yılında demir yolu yatırımlarına ayrılan 261 milyar liranın toplam içindeki payının yüzde 13,6’ya indiğini, geçen yıl bu oranın 15,3 olduğunu belirten Bakırlıoğlu, “Kara yollarında da benzer durum var, pay yüzde 10,9’dan 8,7’ye düşmüş. Bu şartlar altında bu yatırım hedeflerini tutturabileceğinizi düşünmüyorum.” dedi.
KÖİ Projeleri: “Cebimizden Beş Kuruş Çıkmayacak Denildi, 272 Milyar Lira Çıktı”
Kamu-özel iş birliği (KÖİ) ve yap-işlet-devret projelerinin Ulaştırma Bakanlığı bütçesinin en tartışmalı başlığı olduğuna dikkat çeken Bakırlıoğlu, “Cebimizden beş para çıkmayacak denilen projelerden 2017–2025 yılları arasında tam 272 milyar lira para çıkmış.” ifadelerini kullandı.
2026 yılında yalnızca köprü ve otoyol projeleri için 101 milyar lira daha bütçeden ödeme yapılacağını söyleyen Bakırlıoğlu, “Öyle enteresan bir durum var ki, kara yolu ulaşımına ayrılan yatırım tutarı 166 milyar lira. Biz KÖİ modelindeki otoban ve köprüler için 2026’da 101 milyar lira ödeyeceğiz. Neredeyse bütün kara yolu yatırım ödeneği kadar.” dedi.
“Akhisar–İstanbul Yoluna 2.510 Lira Ödüyorum, Üstüne Hazine Bir O Kadar Daha Veriyor”
CHP’li vekil, KÖİ projelerinin vatandaşa yansımasını somut bir örnekle anlattı. Manisa’nın Akhisar ilçesindeki evinden İstanbul’a gittiğinde köprü dâhil 382 kilometrelik yol için 2.510 lira ödediğini söyleyen Bakırlıoğlu, “Bunun 795 lirası köprü, kalanı otoyol.” dedi.
Kullanıcıdan alınan ücretin yanında Hazine’den şirkete ödenen farkı da vurgulayan Bakırlıoğlu, “Köprüye 795 lira veriyorum ama sözleşmeye göre geçiş ücreti bugün için 55 dolar + KDV. Arada yaklaşık 1.565 liralık fark var, onu da Hazine ödüyor.” ifadelerini kullandı.
“Peki Hazineyi kim dolduruyor? Mazota, akaryakıta KDV, ÖTV ödeyen, vergi veren vatandaş. Ben İstanbul’a giderken arabamla akaryakıttan 650 lira ÖTV ve KDV veriyorum.” diyen Bakırlıoğlu, KÖİ projelerinin yükünün nihai olarak yine halkın omuzlarında olduğunu savundu.
“44 KÖİ Projesinin Sadece 7’si Vergi Ödüyor”
Bakırlıoğlu, kamuoyuna yansıyan bilgilere göre 44 kamu-özel iş birliği projesi bulunduğunu, bunlardan sadece 7’sinin vergi ödediğini öne sürdü. “Projeleri alıyorlar, işletiyorlar, Hazine’den garanti ödemesi alıyorlar; vergi tarafında da muafiyet ve istisnalarla korunuyorlar.” dedi.
Özelleştirme programına da değinen Bakırlıoğlu, 2026 bütçesinde 185 milyar liralık özelleştirme geliri beklendiğini hatırlatarak, otoyol ve köprülerin, İzmir–Aydın Otoyolu ve Boğaziçi ile Fatih Sultan Mehmet Köprüleri’nin gündemde olduğuna işaret etti. “Özelleştirme olursa fiyatlar artacak, muhtemelen yeni garanti modelleri gelecek, fatura yine millete çıkacak.” değerlendirmesinde bulundu.
TÜVTÜRK Eleştirisi: “Bu Millet Cennetlik, Bir Koyundan Kaç Post Çıkaracaksınız?”
Araç muayene istasyonu TÜVTÜRK’ü “soygunun farklı biçimi” olarak nitelendiren Bakırlıoğlu, “Bir otomobilin TÜVTÜRK’te muayene ücreti 2.620 lira. Beş dakikalık hizmetin bedeli bu. Kamyon, otobüs, tankerler için 3.543 lira. İtiraz hakkın yok, alternatifin yok, elin mecbur.” dedi.
Vatandaşın araç sahibi olurken ve kullanırken ödediği vergi yükünü sıralayan Bakırlıoğlu, “Araba alır ÖTV verir, KDV verir, ÖTV’nin KDV’sini verir; yetmez motorlu taşıtlar vergisi verir; mazot alır, yüzde 45 vergi verir; köprüden geçer para verir, geçmez yine para verir; her yıl muayeneye gider 2.620 lira verir. Bu milletin çilesi ne zaman bitecek?” diye sordu.
“Bir koyundan kaç tane post çıkaracaksınız? Bu kadar da yüklenmeyin bu millete.” sözleriyle kamu ücret politikalarını eleştirdi.
DCC Danışmanlık İhalesi İddiası: “Şartname Özel Yazılmış Görünüyor”
CHP’li Bakırlıoğlu, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz’ın sosyal medyada gündeme getirdiği Dizel Elektrikli Co-Co Lokomotif Projesi Cer Zinciri mal alımı ihalesine de değindi.
20 Kasım 2025’te yapılacağı belirtilen ihale için hazırlanan şartnameyi incelediğini söyleyen Bakırlıoğlu, “Şartnamenin ASELSAN, TÜRASAŞ gibi kamu şirketlerinin ihaleye giremeyeceği şekilde hazırlandığını görüyoruz. Sanki DCC Danışmanlık AŞ ile oturulup yazılmış bir şartname gibi.” dedi.
Şartnameye göre, dizel elektrikli lokomotifler seri üretime geçtiğinde –yılda 60 adet, beş yılda 300 adet hedefiyle– yeni ihaleye çıkılmadan aynı firmanın euro üzerinden, enflasyon eklenerek beş yıl boyunca tedarik sağlayacağını iddia eden Bakırlıoğlu, “Şartnameyi okuduğunuzda bu manzara çıkıyor.” ifadesini kullandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ise araya girerek “Hiçbiri doğru değil, açıkladık.” diyerek iddiaları reddetti ve bilgi notu göndereceğini belirtti.
“Manisa Diye Bir İl Var Sayın Bakan, Tek Bir Kelime Geçmedi”
Sunumda Manisa’nın adının hiç anılmadığını söyleyen Bakırlıoğlu, “Allah için, Manisa diye bir il var Sayın Bakan. Tutanaklara tek tek baktım, bir kez bile geçmedi.” diyerek tepki gösterdi.
Manisa’dan iletilen yerel talepleri de sıralayan Bakırlıoğlu, Sarıgöl Ahmetağa Mahallesi kavşak düzenlemesi, Demirci–Selendi yolunun tamamlanması, Demirci–Sındırgı yolunun Karayolları ağına alınması, Demirci–Salihli yolunun bitiş takvimi hakkında bilgi istedi.
Manisa merkezde Yunusemre, Şehzadeler, Karaali Mahallesi ve Muradiye girişinde kavşak projelerinin hazır olduğunu belirterek “Ne zaman başlanacak?” sorusunu yöneltti. Akhisar–Gördes yolunun yıllardır yavaş ilerlediğini, Kula–Alaşehir yolunda 30 kilometrelik mesafenin bir saatte geçtiğini belirtti.
Alaşehir–Eşme, Salihli–Alaşehir–Sarıgöl–Denizli yolu için de “Yıllardır bitmiyor, mutlaka tamamlanmalı.” diyen Bakırlıoğlu, Salihli Kırveli kavşağı için talep edilen battı–çıktı projesinin de yatırım programına alınmasını istedi.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI