CHP’Lİ CAVİT ARI: “OKULLARI TARİKATLARIN ETKİSİNE AÇMAKTAN VAZGEÇİN, ANTALYA’NIN OKUL İHTİYACINI ACİLEN KARŞILAYIN”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Millî Eğitim Bakanlığı bütçesi üzerine konuşan CHP Antalya Milletvekili Av. Cavit Arı, Antalya’nın Kepez ilçesinde mahalle mahalle okul eksiklerini sıralayarak ilkokul, ortaokul ve lise ihtiyacına dikkat çekti. Köy Enstitülerinin harap durumda olduğunu, Hasanoğlan Köy Enstitüsü’nü restore etmek isteyen Ankara Büyükşehir Belediyesine önce izin verilip sonra engel çıkarıldığını hatırlatan Arı, “Tarihe saygılı olun, ya siz onarın ya da belediyelerimize izin verin.” çağrısında bulundu. Zorunlu eğitimin kısaltılması yönünde algı yaratıldığını, bunun çocuk işçiliğini fiilen meşrulaştıracağını savunan Arı, okullarda tarikat ve cemaat etkisine, Diyanet görevlileri üzerinden yapılan dini ağırlıklı etkinliklere, 29 Ekim ve 10 Kasım’da Atatürk resminin yanına Cumhurbaşkanı portresi asılmasına ve “gerici yazar” panellerine tepki göstererek sorumlular hakkında soruşturma talep etti.

Kasım 21, 2025 - 20:42
Kasım 21, 2025 - 21:03
CHP’Lİ CAVİT ARI: “OKULLARI TARİKATLARIN ETKİSİNE AÇMAKTAN VAZGEÇİN, ANTALYA’NIN OKUL İHTİYACINI ACİLEN KARŞILAYIN”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Millî Eğitim Bakanlığının 2026 yılı bütçesinin görüşüldüğü oturumda söz alan CHP Antalya Milletvekili Av. Cavit Arı, Millî Eğitimin ülkenin geleceği açısından en önemli bakanlıklardan biri olduğunu vurgulayarak, “Bu bakanlıkta ülke adına başarılı olmak zorundayız.” dedi.

Konuşmasının başında Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’e seslenen Arı, Halk TV’de Serhan Asker’in hazırlayıp sunduğu “Görkemli Hatıralar” programına atıfta bulundu. Arı, “Cumartesi ve pazar günleri yayımlanan bu programda Balıkesir Gönen, Konya Ereğli İvriz ve Ankara Hasanoğlan Köy Enstitüleriyle ilgili çok güzel bölümler yapılıyor. Eğer izlerseniz bu enstitülerin ne kadar yıpranmış olduğunu, bakıma ve tadilata ihtiyaç duyduğunu görürsünüz.” dedi.

“Hasanoğlan’ı Mansur Yavaş onarmak istedi, önce izin verildi sonra iptal edildi”
Arı, köy enstitülerinin tarihsel önemine dikkat çekerek, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş’ın Hasanoğlan Köy Enstitüsünü restore etmek istediğini, önce izin verildiğini ancak daha sonra bu iznin iptal edildiğini hatırlattı. “Tarihe saygılı olmaya davet ediyorum; bu okulları ya siz onarın ya da bırakın belediyelerimiz onarsın.” diyen Arı, Millî Eğitim Bakanlığını ve ilgili kurumları bu alanda adım atmaya çağırdı.

Antalya Kepez’de mahalle mahalle okul ihtiyacı
Konuşmasının büyük bölümünü seçim bölgesi Antalya, özellikle de Kepez ilçesindeki okul sorunlarına ayıran Cavit Arı, daha önce de dile getirdiği eksikliklerin önemli kısmının devam ettiğini söyledi. Arı, yalnızca Kepez’in bir bölümünde tespit ettikleri ihtiyaçları şöyle sıraladı:

  • Kazım Karabekir ve Yavuz Selim mahalleleri: İki mahallenin sınırında ilkokul ve ortaokul için ayrılmış okul yeri bulunduğunu belirten Arı, “Bu alan üzerine bir ilkokul ve bir ortaokul yapılırsa iki mahallenin okul sorunu büyük ölçüde çözülecek.” dedi.

  • Göksu Mahallesi: Kepez Göksu Mahallesi’nde 30.542 ada 1 ve 2 parsellerin okul alanı olarak ayrıldığını, ancak üçüncü şahıslar tarafından sürekli işgal edildiğini söyleyen Arı, “Bir an evvel buraya bir okul yapılması gerekmekte.” ifadelerini kullandı.

  • Kütükçü Mahallesi – Şehit Ali Yılmaz İlkokulu: Mevcut ilkokul binasında tuvaletlerin dışarıda olduğunu belirten Arı, “Yazın da kışın da çocuklar ciddi sıkıntı yaşıyor. Mahallede güzel bir anaokulu var ama ilkokuldaki sorunlar nedeniyle anaokulunu bitiren çocuklar başka okullara gitmek zorunda kalıyor.” dedi. Bölgedeki askerî lojman inşaatlarının da başladığını hatırlatan Arı, 29.038 ada 11 parselin okul alanı olduğunu, mahalleye yeni bir ilkokul gerektiğini vurguladı.

  • Yeni Emek Mahallesi – Şehit Ali Daniyar Ortaokulu: Bu okul için yıkım kararı alındığını ve yerine yeni bina yapılacağının açıklandığını hatırlatan Arı, “Aradan uzun süre geçmesine rağmen, ‘Buraya okul yapılacak.’ denilmesine karşın hâlâ bir adım atılmadı.” dedi.

  • Barış Mahallesi: Kepez Barış Mahallesi’nde ortaokul için ayrılmış yer bulunduğunu, “yatırım programına alındı” denilmesine rağmen somut adım atılmadığını belirten Arı, bölgeye acilen bir ortaokul yapılması gerektiğini söyledi.

  • Varsak Aydoğmuş Mahallesi: Kepez’de nüfusu en fazla mahallelerden biri olan Varsak Aydoğmuş’ta bir park alanının okul alanına çevrildiğini, imar yönünden bir sorun kalmadığını belirten Arı, “Mahallenin yaklaşık 1.100 öğrencisi var, okulu olmayan mahalle öğrencileri en yakın okula gidiyor, o okulda sınıflar 47–48 kişiye çıkmış durumda. Varsak Aydoğmuş’a acilen bir okul yapılması gerekiyor.” dedi.

  • Altınova Menderes ve Altınova Sinan mahalleleri: Altınova Menderes Mahallesi’nde 32 derslikli yeni bir okul yapıldığını, eski okul binasının ise “enkaz vaziyetinde” durduğunu söyleyen Arı, “Bu eski binanın bir an evvel yıkılması gerekiyor.” dedi. Altınova Sinan Mahallesi’nde okul alanının hazır olduğunu, buraya da acilen okul yapılması gerektiğini kaydetti.

  • Zeytinlik Mahallesi: Kepez Zeytinlik Mahallesi’nde öğrencilerin sabah 06.30’da okula gittiğini, 18.30’da döndüğünü, bölgenin aynı zamanda tarım alanı olduğunu belirten Arı, “Hem ilkokula, hem ortaokula hem liseye ihtiyaç var. En yakın lise 10 kilometre mesafede.” dedi.

  • Erenköy Mahallesi: Erenköy Mahallesi’nde ortaokul ihtiyacı bulunduğunu, okul için ayrılmış taşınmaz olmasına rağmen henüz yatırım yapılmadığını vurgulayan Arı, “Acilen buraya bir okul yapılması gerekiyor.” dedi.

  • Çamlıbel Mahallesi – 100. Yıl Ortaokulu: Kepez Çamlıbel Mahallesi’ndeki 100. Yıl Ortaokulunun istinat duvarının göçtüğünü, tamamen yıkılma riski taşıdığını kaydeden Arı, öğrencilerin hem fiziki güvenlik hem de ekonomik koşullar nedeniyle zorlandığını ifade etti. “Bu okulun güvenlik görevlisi yok, acilen güvenlik personeli ihtiyacı var.” dedi. Sınıfların 35 ile 45 öğrenci arasında değiştiğini, kantin fiyatlarıyla ilgili yoğun şikâyet olduğunu ve okul bahçesindeki spor alanlarının yetersizliği nedeniyle öğrencilerin teneffüs ve beden eğitimi derslerinde yeterince hareket edemediğini belirtti.

Arı, “Bu sadece Antalya’nın ulaşabildiğimiz belli mahallelerinde yaşanan okul sorunu. Antalya gibi büyük bir şehirde dahi sayısız okul sorunu varken, ülke genelini siz düşünün.” diyerek Millî Eğitim Bakanlığını Kepez başta olmak üzere Antalya’daki eğitim yatırımlarını hızla artırmaya davet etti.

“Modern ve bilimsel eğitim yerine okulları tarikatların etkisine açıyorsunuz”
Eğitimde kalite başlığında söz alan Cavit Arı, eğitimin modern, çağdaş ve bilimsel temelde, özellikle teknik ve sayısal ağırlıklı olarak güçlendirilmesi gerektiğini söyledi. “İlkokulda, ortaokulda, lisede çocuklarımızın daha kaliteli eğitim alabilmesi için uğraşmalıyız.” diyen Arı, Millî Eğitim Bakanlığını bu yönde adım atmak yerine okullarda dini ağırlıklı uygulamaları yaygınlaştırmakla eleştirdi.

“Okullarda, neredeyse liseden geriye doğru, ortaokula hatta ilkokula kadar din eğitimine dönük uygulamalarla karşılaşıyoruz.” diyen Arı, din eğitimine ilkesel olarak karşı olmadıklarını vurguladıktan sonra şu ifadeleri kullandı:

“Dini eğitime karşı değiliz, elbette çocuklar gerektiğinde din eğitimi de alacak ama artık okulları tarikatların etkisi altına sokmaktan vazgeçin. Diyanet İşlerinden gönderilen görevlilerle çocuklara birtakım empozeler yapıldığını görüyoruz.”

Yaş küçüldükçe tarikat ve cemaat etkisinin artmasının, geçmişte yaşanan acı tecrübeleri hatırlattığını söyleyen Arı, “Geçmişte tarikat ve cemaatlere bu ülkeyi teslim ettiniz, yaşanan süreçleri hep beraber gördük. Bu ülke bu yanlışlardan çok çekti.” diyerek uyarıda bulundu.

“Zorunlu eğitimi kısaltarak çocuk işçiliğini devlet eliyle meşrulaştıramazsınız”
Zorunlu eğitim süresine ilişkin tartışmaları da gündeme getiren Arı, iktidara yakın sendikalar ve bazı kuruluşların açıklamaları üzerinden zorunlu eğitimi kısaltma yönünde bir algı yaratıldığını savundu. “Zorunlu eğitim süresini kısaltmaya dönük bir zemin oluşturulmaya çalışıldığını görüyoruz.” diyen Arı, bunun sonuçlarına dair şu uyarıları yaptı:

  • “Zorunlu eğitim süresinin kısaltılması, fiilen çalışma yaşının düşürülmesi ve çocuk işçiliğinin devlet eliyle yasalaşması anlamına gelir.”

  • “Bu girişim, uluslararası sözleşmelerin ve çocuk haklarının açık ihlali olacaktır.”

  • “Çocukları eleştirel düşünceden, sorgulayıcı eğitimden, bilimsel bilgiye erişimden mahrum bırakmak onları patronların kâr hırsına teslim etmek demektir.”

  • “Yoksul ailelerin çocukları için bu, daha derin bir eşitsizlik döngüsüne hapsolmak anlamına gelir.”

Arı, Millî Eğitim Bakanlığından zorunlu eğitimin kısaltılması yönündeki tüm girişimlerden vazgeçilmesini ve tam tersine fırsat eşitliğini artıracak politikalar geliştirilmesini istedi.

“10 Kasım’da Atatürk’ün yanına Cumhurbaşkanı posteri asılması kabul edilemez”
CHP Antalya Milletvekili Cavit Arı, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ve özellikle 10 Kasım Atatürk’ü Anma Gününde bazı okullarda Atatürk portresinin yanına Türk bayrağı ile birlikte Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın portresinin de asıldığı iddialarını gündeme getirdi.

“Mevzuata aykırı bir şekilde 29 Ekim’de ve özellikle de 10 Kasım’da Atatürk resminin yanına Sayın Cumhurbaşkanının portresinin asılmasıyla ilgili talimatlar verildiğini gördük.” diyen Arı, bu uygulamanın sembolik anlamına dikkat çekerek, “29 Ekim’de bile bu tartışılır ama 10 Kasım’da asılması hiç doğru değil.” değerlendirmesini yaptı.

Millî Eğitim Bakanı’na seslenen Arı, “Bu talimatları kim veriyor Sayın Bakan?” diye sordu ve şöyle devam etti:

“Eğer böyle bir talimat vermediyseniz, böyle bir talimat verilmediyse o afişleri asanlar hakkında soruşturma açmanızı talep ediyorum. Bundan sonra da bu uygulamanın tekrarlanmamasını istiyorum.”

Arı, ayrıca okullara “gençlerin değer ve manevi dünyasına bakış” başlığı altında “gerici yazar” olarak nitelendirdiği kişilerin davet edildiğini ve bu paneller üzerinden öğrencilerin etki altına alınmaya çalışıldığını iddia etti. Millî Eğitim Bakanlığından bu tür etkinliklerin önüne geçmesini talep etti.

Cavit Arı, konuşmasını Antalya ve Kepez özelindeki okul ihtiyaçlarının karşılanması, eğitimin modern, çağdaş ve bilimsel niteliğinin güçlendirilmesi, okullarda tarikat ve cemaat etkisine son verilmesi ve Atatürk’ün anısına saygı gösterilmesi çağrılarıyla sonlandırdı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI