DEVA Partili Mehmet Emin Ekmen’den Mersin ve Çukurova Çıkışı: “Akdeniz Sahil Yolu On Sekiz Yıldır İhmal Ediliyor, Ana Konteyner Limanı Buharlaştı”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi görüşmelerinde söz alan DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Mersin Milletvekili Mehmet Emin Ekmen, Akdeniz Sahil Yolu’nun on sekiz yıldır tamamlanmamasını, Mersin ana konteyner limanı projesinin belirsizliğe sürüklenmesini, Mersin’e tersane ve lojistik köy yatırımlarındaki gecikmeleri ve Aksaray–Yenice hızlı tren projesindeki maliyet artışını sert sözlerle eleştirdi. Çukurova Havalimanı için teşekkür eden Ekmen, bölgede liman, havalimanı, demiryolu ve internet altyapısının bütünleşik, şeffaf ve adil bir planla ele alınmasını istedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 yılı bütçesi ele alınırken DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Mersin Milletvekili Mehmet Emin Ekmen söz aldı. Ekmen, seçim bölgesi Mersin üzerinden hem teşekkür hem talep hem de sert eleştiriler içeren bir konuşma yaptı.
“Akdeniz Sahil Yolu On Sekiz Yıldır Yok Sayılıyor”
Konuşmasının başında Akdeniz Sahil Yoluna dikkat çeken Ekmen, 2007’de yapılan açıklamaları hatırlatarak, “Dönemin Karayolları Bölge Müdürü ‘Akdeniz Sahil Yolu’nu 500 milyon dolara şu kadar yıl içinde bitireceğiz.’ demişti. Yıl olmuş 2025, Akdeniz Sahil Yolu bu yılki bütçe sunumunuzda bile yok.” dedi.
Geçen yıl Bakanlığın sahil yolundaki gerçekleşme oranlarını yüzde 92 bölünmüş yol, yüzde 74 sanat yapıları, yüzde 31 tünel olarak açıkladığını anımsatan Ekmen, “Bu yıl durumumuz ne, bizi bilgilendirir misiniz? Sahada gördüğümüz çok detaylı bir ilerleme yok.” ifadelerini kullandı.
Marmaray, Osmangazi Köprüsü, Ovit ve Zigana tünellerine atıf yapan Ekmen, “Aynı zaman aralığında 14.400 metrelik Ovit’i, 14.500 metrelik Zigana’yı, Marmaray’ı, üçüncü köprüyü yapmışsınız. Peki sizi Akdeniz Sahil Yolu’nu tamamlamaktan alıkoyan şey ne?” diyerek projenin bilinçli şekilde geri planda bırakıldığını savundu.
Ana Konteyner Limanı: “Mersin Projesi Buharlaştı”
Ekmen, Mersin’in yıllardır beklediği ana konteyner limanı projesinin de belirsizlik içinde olduğunu kaydetti. “On yıl önce ‘Devlet aynı anda Filyos’ta, Çandarlı’da ve Mersin’de ana konteyner limanı yapacak.’ diye manşetler atıldı.” diyen Ekmen, Filyos bağlantı yollarının bugün bütçe kitapçığında yer aldığını, Çandarlı’nın yüzde 95 seviyesine gelip proje hatası gerekçesiyle tamamlanmadığını, Mersin’de ise projenin “buharlaştığını” söyledi.
Geçen yıl sunumda yer alan Adana limanı başlığına da işaret eden Ekmen, “Geçen yıl ‘Mersin’e 11 milyon TEU, Adana’ya 12 milyon TEU’luk liman yapacağız.’ dediniz. Bu yıl Adana Limanı hakkında kitapçığınızda tek bir ifade bile geçmiyor.” dedi. Çukurova, Hatay, Erzin, İskenderun, Adana ve Mersin hattındaki liman tartışmalarının şehirlerin enerjisini tükettiğini belirten Ekmen, “Devlet devlettir, çıksın desin ki: ‘Çukurova’da şu kadar liman yapacağım, biri ana konteyner olacak; yeri şurasıdır.’ Bize göre en uygun yer Mersin ama siz Adana diyorsanız da bunu net bir planla ilan edin.” çağrısında bulundu.
Mersin’e Tersane ve Lojistik Köy Çağrısı
Mersin’in tersane ihtiyacını da gündeme taşıyan Ekmen, Silifke’de 2018’de duyurulan sivil tersane projesine rağmen Akdeniz Bölgesi’nde hâlâ tersane bulunmadığını hatırlattı. “Bu işler özel teşebbüsle olacak işler değil, devletin büyük ihtimamı gerekir.” diyen Ekmen, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 2024’te Mersin’de askerî tersaneden bahsettiğini, ancak bütçe planlarında bu projeye dair bir ibare göremediklerini söyledi.
Sivil ve askerî tersanenin gerekirse bütünleşik şekilde Mersin’de kurulmasının, Türkiye’nin Doğu Akdeniz tezleri açısından stratejik önem taşıdığını vurgulayan Ekmen, Yenice Lojistik Köyü için de net bilgi istedi. “Yenice’de lojistik köy önce manşetlere konu olurken, bu yıl kitapçığınızda 25 projeden sadece biri olarak, 90’ıncı sayfada geçiyor. Durumumuz nedir, kamuoyunu lütfen sağlıklı biçimde bilgilendirin.” dedi.
Çukurova Havalimanı ve Fuar Önerisi
Ekmen, konuşmasında Çukurova Havalimanı için de teşekkür etti. “Çukurova Havalimanı size nasip oldu, sizin döneminizde açıldı. Bizi davet etmediniz, canınız sağ olsun ama hayırlı olsun.” diyen Ekmen, havalimanının uçuş sayılarının arttığını belirtti.
Havalimanının verimliliğinin artırılması için bölgeye uluslararası fuar alanı kazandırılması gerektiğini savunan Ekmen, “Hemen yanı başına böyle bir fuar yaptığınızda bu havalimanının verimliliği Adana, Mersin, Osmaniye ve Hatay için 3–5 kat artar.” dedi. Adana–Mersin rekabetini doğru bulmadıklarını ifade eden Ekmen, “Biz Çukurova’nın bütünleşik bir kalkınma planına sahip olması gerektiğine inanıyoruz ama bunun için devlet babanın ağabeylik yapması lazım, illeri birbirine düşüren açıklamalardan kaçınmak lazım.” değerlendirmesinde bulundu.
Mersin–Antep Hızlı Tren ve Aksaray–Yenice Maliyet Artışı
Mersin–Gaziantep hızlı tren projesinde yüzde 83’lük gerçekleşme oranının sevindirici olduğunu belirten Ekmen, bu hattın da bir an önce tamamlanması çağrısında bulundu.
Buna karşın Aksaray–Yenice hızlı tren projesinin maliyetindeki artışı sert şekilde eleştiren Ekmen, “2025 bütçenizde buranın yapım bedeli 70,6 milyar liraydı, 2026 bütçesinde 195 milyar lira. Allah aşkına, bir yılda 115 milyarlık artış nereden geldi?” diye sordu.
Bu artışın ne TÜİK’in enflasyon rakamlarıyla ne de Hazine ve Maliye yönetiminin tasarruf söylemiyle bağdaştığını savunan Ekmen, “Kars–Tiflis–Ceyhan Demiryolu böyleydi; 500 milyon dolara başladı, 2 milyar dolara bitti. Nerelere, nasıl kaynak aktarıldığını Allah biliyor, bu dünyada hesabı sorulmadı ama ahirette orada imzası olan herkesten bunun hesabı sorulacak.” dedi. Projede değişiklik varsa bunun ilk ihalenin rekabet şartlarını etkileyip etkilemediğinin açıklanmasını istedi.
Deprem Bölgesi ve Mersin’e Ayrımcılık İddiası
Ulaştırma Bakanlığının deprem bölgesine yönelik bölümünde Mersin’e yer verilmemesini eleştiren Ekmen, “Deprem bölgesinin yanı başında en büyük yardımı yapan ve en çok depremzede misafir eden Mersin nedense bu deprem bölgesi kapsamına girmiyor.” dedi.
Kendi doğduğu şehir Batman’ın deprem bölgesi kapsamına alınmasına karşın Mersin’in kapsam dışında kaldığını belirten Ekmen, “Allah rızası için Mersin’e yönelik bu ayrımcılıklara bir son verin ve bizi de gerçekten bu ülkenin emsalleri gibi yönetilen bir şehir olduğuna inandırın.” ifadelerini kullandı.
THY, AJet ve Uçak Bileti Fiyatları
Türk Hava Yolları ve AJet’e ilişkin soru önergelerine gelen yanıtlardan memnun olmadığını söyleyen Ekmen, “Soru önergeleri veriyoruz, gelen cevap ‘SPK’ye uygun işler yapıyoruz.’ oluyor, bizimle dalga geçiliyor.” dedi.
Fiyat politikalarındaki dengesizliğe dikkat çeken Ekmen, “Aynı tarihte Ankara’dan 5 bölge seçin; Mardin’de, Diyarbakır’da, Batman’da uçak biletlerinin 5 bin lira olduğunu göreceksiniz. Boş olan Elazığ uçağı 1.300 lira, iki saat ötede Batman uçağı 5.500 lira.” sözleriyle örnek verdi. “Ben uçağı dolduruyorum, yolcu sayısını artırdığım için sizin kârınızı yükseltiyorum, ama dolu uçağa 5.500 lira, boş uçağa 1.300 lira bilet kesiyorsunuz. Bu fiyatlama mantığını lütfen gözden geçirin.” çağrısında bulundu.
İnternet Hızı, BTK ve Vatandaşın Deneyimi
Konuşmasının sonunda BTK ve internet hızı konusunda da değerlendirmelerde bulunan Ekmen, sosyal medyada paylaşılan kullanıcı deneyimlerine atıfla, “Adam 5 gigabaytla Avrupa’nın bir kentinde 15 film izliyor, Ankara’da, İstanbul’da 2 film bile izleyemiyor.” dedi.
Batman’da bizzat yaşadığını belirterek “Bir videoyu on sekiz saatte yükleyemedim.” ifadesini kullanan Ekmen, hız, kalite ve kota ölçümüne ilişkin soru önergelerine tatmin edici yanıt alamadığını söyledi ve tüketiciyi koruyacak düzenlemelerle ilgili somut açıklama talep etti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI