DEVA’lı İrfan Karatutlu: “Âşık Mahzuni’nin ‘yolsuz Maraş’ dediği Kahramanmaraş bugün de ulaştırmada ihmal edilen şehir”
TBMM Genel Kurulunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçesi üzerine konuşan DEVA Partisi Kahramanmaraş Milletvekili Dr. İrfan Karatutlu, UNESCO tarafından edebiyat şehri seçilen Kahramanmaraş’ın ulaştırma alanında hâlâ “yolsuz şehir” olduğunu söyledi. Âşık Mahzuni’nin “Yolsuz Maraş” dizeleriyle konuşmasına başlayan Karatutlu, kentin asırlardır otoyol bağlantısından çevre yoluna, demir yolundan hava ulaşımına kadar ihmal edildiğini vurguladı. Adana-Gaziantep otoyolunun 40 kilometre güneyden geçtiğini, Türkoğlu-Nurdağı arasındaki bağlantının hâlâ sathi kaplama olduğunu, Pazarcık çevre yolunun yapılmadığını, Göksun çıkışında yıllardır tek şeritle kazalara davetiye çıkarıldığını söyledi. Kahramanmaraş Havalimanına AJet’in Sabiha Gökçen’den tek bir sefer planlamamasını “adaletsizlik” olarak nitelendiren Karatutlu, “Gaziantep’e, Trabzon’a günde 3 sefer var; 1,2 milyon nüfuslu Maraş’a sıfır. Bu seferi söke söke alacağız.” dedi.
Türkiye Büyük Millet Meclisinde 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi görüşmelerinde söz alan DEVA Partisi Kahramanmaraş Milletvekili Dr. İrfan Karatutlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesini Kahramanmaraş özelinde değerlendirdi. Konuşmasına, UNESCO tarafından 2025 sonunda “edebiyat şehri” seçilen Kahramanmaraş’ın büyük ozanlarından Âşık Mahzuni Şerif’in dizeleriyle başladı:
“İnce ince bir kar yağar fakirlerin üstüne / Neden felek inanmıyor fukaranın sözüne / Yolsuz Maraş, susuz Urfa / Adam mı ölür / İnsan sevince, kendin bilince / Etme ağam ne olur, etme ağam ne olur.”
Karatutlu, “Âşık Mahzuni bu dizeleri altmış yetmiş yıl önce yazdı, üzerinden yarım asır geçti ama bugün de Kahramanmaraş ulaşım konusunda hâlâ sorunlu bir şehir.” diyerek konuşmasının çerçevesini çizdi.
“Akdeniz’de bir sanayi şehri, ulaştırmada son sıralarda”
Kahramanmaraş’ın coğrafi ve ekonomik konumuna dikkat çeken Karatutlu, şehrin sıkça yanlış tanındığını hatırlattı:
“Milletimizin bilmesi açısından söyleyeyim: Kahramanmaraş Akdeniz Bölgesi’ndedir. 1515’te yıkılan Dulkadiroğlu Beyliği’nin merkezidir; yaklaşık 1 milyon 200 bin nüfusa sahip bir büyükşehir. Türkiye pamuk ipliğinin üçte 1’ini, çelik mutfak eşyasının yüzde 70’ini, işlenmiş altında İstanbul’dan sonra 2’nci üretimi karşılayan, ticaret kapasitesiyle 81 il içinde ilk 20’ye giren bir şehiriz ama sağlıkta 67’nci, eğitimde 66’ncı, ulaşımda ise asırlardır ihmal edilen bir kentiz.”
Karatutlu, bu ihmalin tarihsel kökenine de değinerek, Osmanlı döneminde beylik merkezinin tekrar güçlenmemesi için altyapı yatırımlarının kısıtlandığını, Cumhuriyet döneminde de kentin muhafazakâr yapısı nedeniyle benzer biçimde geri planda kaldığını söyledi. Kahramanmaraş’ın kendi yağında kavrulan, “Fransız işgalinden kendini kurtaran ama Ankara’dan beklediği yatırımı göremeyen şehir” olarak anıldığını belirtti.
“Deprem şehrine pozitif ayrımcılık yok; 20 yıldır 7-8 vekil iktidara, yatırım hâlâ yok”
6 Şubat depremlerine atıf yapan Karatutlu, “Asrın değil, kimilerine göre bin yılın, hatta dünya tarihinin gördüğü en büyük depremlerden birinin merkezi Kahramanmaraş.” dedi. Bu büyük yıkımın üzerine, geçmişten gelen altyapı eksiklerinin eklendiğinde şehrin daha fazla destek görmesi gerektiğini vurguladı:
“Son yirmi üç yıldır iktidara 8 milletvekilinin 7’sini, 6’sını, son seçimde 5’ini veren; belediyelerinin yüzde 90’ını iktidara emanet eden bir şehirden bahsediyoruz. Buna rağmen yatırımlarda aynı sevgiyi, aynı ilgiyi göremiyoruz. Pozitif ayrımcılık beklerken, adeta ihmal edilmeye devam ediyoruz.”
“Adana–Gaziantep otoyolu 40 kilometre aşağıdan geçti, Maraş’a bağlantı hâlâ yok”
Karayolu bağlantılarındaki eksiklikleri anlatan Karatutlu, Adana–Gaziantep otoyolunun 1980’li yıllarda Kahramanmaraş’a 40 kilometre mesafeden geçirildiğini hatırlattı:
“Otoyol kavisle şehre yaklaştırılabilirken öyle bırakıldı. Üzerinden kırk yıl geçti, yirmi üç yıldır iktidardasınız, Sayın Bakan yedi buçuk yıldır görevde ama bu şehre otoyol bağlantısı hâlâ düşünülmemiş; bırakın yapmayı, planlanmamış bile.”
Üstelik, mevcut bağlantının da düşük standartta olduğunu vurgulayan Karatutlu, Türkoğlu–Nurdağı arasının hâlâ sathi kaplama olduğuna dikkat çekti:
“Kahramanmaraş’ı otoyola bağlayan 15 kilometrelik yolun Karayolları haritasında bile sathi kaplama olduğu yazıyor. 2025’te ‘otoyola böyle ulaşıyoruz’ demek utanç verici.”
“Doğu–Güney aksı Maraş’ın içinden geçiyor; çevre yolu yok, tırlar şehir merkezinde”
Kahramanmaraş’ın coğrafi konumunun stratejik önemine değinen Karatutlu, Doğu Anadolu’yu Çukurova’ya ve Karadeniz’i Güneydoğu’ya bağlayan en kısa güzergâhın şehirden geçtiğini hatırlattı:
“Karadeniz’den gelen tırlar, kamyonlar Çukurova ve Güneydoğu illerine giderken hâlâ Kahramanmaraş’ın içinden geçiyor. Yapılması gereken çevre yolu, Bakanlık tarafından ağza bile alınmıyor.”
Özellikle Pazarcık üzerinden geçen yoğun tır trafiğinin can kayıplarına yol açtığını belirten Karatutlu, “Doğu Anadolu–Çukurova aksı Pazarcık ilçemizden geçiyor; her sene birkaç vatandaşımızı bu yolda kaybediyoruz. 8–10 kilometrelik Pazarcık çevre yolunu bile yapamıyoruz.” dedi.
Kahramanmaraş’ı merkeze bağlayan Andırın–Maraş, Kahramanmaraş–Elbistan, Elbistan–Malatya, Kahramanmaraş–Çağlayancerit yollarının standart dışı olduğunu, yaz aylarında yoğun kullanılan Ilıca ve Bertiz vadisi yollarının tek şeritli, virajlardan geçilmeyen güzergâhlar olduğunu söyledi.
“Göksun–Maraş tünellerle bağlandı ama çıkışta tek şerit bırakıldı”
Karatutlu, Göksun–Kahramanmaraş arasının 11 tünelle modern bir hatta kavuştuğunu kabul ederek “Bunun için teşekkür ediyoruz.” dedi ancak tünel çıkışındaki yol standardını sert bir dille eleştirdi:
“Allah aşkına, Göksun çıkışındaki hâlâ tek şeritli yol için dört beş senedir neden bir şey yapılmıyor? Neden kazalara meydan veriliyor?”
Bu tabloyu Âşık Mahzuni’nin “yolsuz Maraş” tanımıyla ilişkilendiren Karatutlu, “Elli–altmış yıl önce söylenen bu söz bugün hâlâ geçerliyse ortada ciddi bir sorun var demektir.” diye konuştu.
“Kahramanmaraş’ın demir yolu Bağlantısı çalışmıyor, hızlı trende Maraş’a sıra gelmiyor”
Demir yolu altyapısına değinen Karatutlu, Osmanlı dönemi haritasıyla birlikte konuştuğunu belirterek, Maraş’ın altından geçen ana hatlara rağmen şehrin yıllarca demir yoluna bağlanmadığını söyledi:
“1948’de nihayet bir bağlantı yapılmış, Maraşlılar demir yolu geldi diye yollara dökülmüş ama o hat kaç senedir işlemiyor, bilen yok. Bugün bize hızlı trenden bahsediyorlar; ‘Ha gelecek, ha gelecek’ diye siyasiler Maraş’ı oyalanmakla meşgul.”
Bakanlığın Ankara–Çorum–Samsun aksına öncelik verdiğini, sonrasında da Doğu Karadeniz’e yöneleceğini anlatan Karatutlu, Kahramanmaraş’a yönelik projelerin geri plana atıldığını savundu:
“Maraş–Nurdağı arasına bağlantı çekilecek deniliyor. Ben komisyonda da söyledim: Neden Kahramanmaraş–Gaziantep arasına yapmıyorsunuz? Aradaki bölgede her iki şehir için önemli sanayi bölgeleri var. Gaziray’ı yaptınız; 100 kilometrelik Antep ray işletmesini Bakanlık üstlendi. Bir tane de bize hızlı tren bağlantısı yapmak çok mu?”
“Havaalanı adı var, sefer yok; Sabiha Gökçen’den AJet seferi Kahramanmaraş’a sıfır”
Kahramanmaraş Havalimanına ilişkin değerlendirmesinde Karatutlu, “adı var, kendi yok” ifadesini kullandı:
“Maalesef, uçakların inmesinde zorlanılan, sefer sayısı yetersiz bir havaalanımız var. Uçak teknisyeni gerektiğinde Adıyaman’dan, Gaziantep’ten teknisyen çağrılan bir havaalanı…”
Geçen yıl bütçe görüşmelerinde ILS (aletli iniş sistemi) talebini dile getirdiğini hatırlatan Karatutlu, Bakanlıktan gelen yanıtı şöyle aktardı:
“‘Maraş bununla yetinsin. Havaalanı buna uygun, başka bir şeye uygun değil.’ cevabını aldık.”
Kahramanmaraş ve Gaziantep arasında Narlı bölgesine yeni bir ortak havaalanı öneren Karatutlu, “Trabzon’a ikinci havaalanını düşünüyorsunuz ama Maraş–Antep arasına yapılacak havaalanından hem Adıyaman hem Kahramanmaraş yararlanır. Burası sanayi bölgesidir, her iki ile de yakın.” dedi.
Hava yolu sefer sayılarını da karşılaştıran Karatutlu, AJet’in Sabiha Gökçen kalkışlı uçuş planını tabloyla anlatırken şunları söyledi:
“Gaziantep 3, Adana 3, Kayseri 3, Trabzon 3, Rize 3 sefer günde; Malatya 1, Sivas 1, Adıyaman 1… Kahramanmaraş: sıfır. Niye sıfır? Bursa’ya, Sakarya’ya, Kocaeli’ne ve Anadolu yakasına binlerce Maraşlı göç etti. Oradan bir seferi hak etmiyor mu bu şehir?”
Bakanlıktan gelen yanıtı da eleştiren Karatutlu, “Bize ‘Pegasus haftada 2 kere geliyor ya.’ denildi. Rize’ye, Trabzon’a, Gaziantep’e günde 3 sefer koyan sistem, 1,2 milyon nüfuslu Maraş’a tek sefer planlamıyorsa burada adalet yoktur.” dedi.
Karatutlu, AJet seferini Kahramanmaraş’a alana kadar mücadele edeceğini vurgulayarak, “Kahramanmaraş–Sabiha Gökçen AJet seferini söke söke alacağız; bugün burada bunu söylüyorum, bu sefer Kahramanmaraş’a gelecektir.” ifadelerini kullandı.
(YENİ YOL sıralarından alkışlar yükseldi.)
“Gaziantep’e her türlü çevre yolu, tünel; Maraş’a ‘idare edin’ tipi kavşak”
Karatutlu, komşu illerle yapılan ulaştırma yatırımlarındaki farkı da gündeme taşıdı:
“Gaziantep’e hızlı treni getirdiniz, her türlü çevre yolunu yaptınız, etrafını ring yollarıyla sardınız, hızınızı alamadınız tünelle Dörtyol’a bağladınız. Allah aşkına, o tünele inen Türkoğlu yolumuzu bari ucuna kadar getirin de biz de faydalanalım.”
Kahramanmaraş’ın yeni yerleşim merkezi hâline gelen Onikişubat ilçesinde Karayolları sorumluluğundaki akslarda ağır trafik yaşandığını, buna rağmen “uyduruk köprülü kavşaklarla iki üç yıllığına idare edilmeye çalışıldığını” belirten Karatutlu, karşılaştırma yaparak şunları söyledi:
“Komşu şehir Gaziantep’e, komşu şehir Kayseri’ye yonca yaprağı şeklinde kavşaklar yapılırken, Maraşlılar basit çözümlerle uyutulmaya çalışılıyor. Bu adil değil.”
“Maraş’ın hakkını tek başımıza da olsak savunacağız”
Konuşmasının sonunda, Kur’an-ı Kerim’den adalet vurgusu içeren ayet okuyan Karatutlu, “sadece belli iller için lobicilik yapıldığını, Kahramanmaraş’ın ise hakkını alamadığını” dile getirdi ve şunları söyledi:
“Bu haksızlığa tek başımıza da olsak duracağız. Kahramanmaraş’ın ulaşım yönünü planlamak zorundasınız, biz de bunun takipçisi olacağız.”
Karatutlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını şehirler arasında adaletli planlama yapmaya, Maraş’ın otoyol bağlantısı, çevre yolları, hızlı tren ve hava yolu taleplerine kulak vermeye çağırarak konuşmasını tamamladı.
(YENİ YOL sıralarından uzun süre alkışlar geldi.)
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI