Global Resources Partners Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Öğütçü: “3. Dünya Savaşı başladı ama cepheler artık ticaret, enerji ve teknolojide”
Ege Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği’nin İzmir’de düzenlediği toplantıda konuşan Global Resources Partners Yönetim Kurulu Başkanı ve London Energy Club Kurucusu Mehmet Öğütçü, geleneksel savaş döneminin kapandığını belirterek ticaret, döviz, enerji, su ve teknoloji alanlarında yürüyen küresel mücadelenin fiilen bir dünya savaşı niteliği taşıdığını söyledi. ESİAD Yönetim Kurulu Başkanı Sibel Zorlu ise şirketler için büyüme odaklı reflekslerin yetersiz kaldığını, güvenlik ve dayanıklılığın yeni dönemin anahtarı olduğunu vurguladı.
Ege Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği, küresel düzende yaşanan köklü dönüşümü ve önümüzdeki beş yılın ekonomik ve jeopolitik risklerini İzmir’de masaya yatırdı. ESİAD Dernek Merkezi’nde düzenlenen “Önümüzdeki Beş Yıl: Riskler, Fırsatlar ve Stratejik Dönüşüm” başlıklı toplantının konuğu, Global Resources Partners Yönetim Kurulu Başkanı ve London Energy Club Kurucusu Mehmet Öğütçü oldu.
Toplantının açılışında konuşan ESİAD Yönetim Kurulu Başkanı Sibel Zorlu, pandemi, bölgesel savaşlar ve küresel gerilimlerin mevcut ekonomik yapının kırılganlığını ortaya koyduğunu belirtti. Zorlu, “Artık ülkeler ve şirketler açısından mesele yalnızca büyümek değil; daha güvenli, daha dayanıklı ve değişen koşullara en hızlı şekilde uyum sağlayabilen yapılar oluşturmaktır. Verimlilik kadar güvenliğin, maliyet kadar dayanıklılığın ve rekabet gücünün öne çıktığı yeni bir döneme girdik” dedi.
“Savaş sadece tankla, F16 ile olmuyor”
Açılışın ardından söz alan Mehmet Öğütçü, dünyanın fiilen yeni bir savaş dönemine girdiğini savundu. 3. Dünya Savaşı’nın klasik tanımlarla algılanamayacağını vurgulayan Öğütçü, “Belki farkında değilsiniz ama şu anda bir Dünya Savaşı’nın içindeyiz. Bu savaş televizyonlarda ilan edilmeyecek. Artık savaşlar sadece tanklarla, uçaklarla yapılmıyor; ticaret savaşları, enerji savaşları, döviz, su ve teknoloji savaşlarını zaten yaşıyoruz” ifadelerini kullandı.
Yeni dönemde mutlak müttefikliklerin kalmadığını dile getiren Öğütçü, esnek, stratejik özerkliğe sahip ülkelerin öne çıkacağını belirterek, sürecin giderek sertleşeceğini kaydetti.
“Geopolitics, stupid” dönemi
Ekonomik göstergelerin tek başına şirketlerin kaderini belirlemediğini ifade eden Öğütçü, jeopolitiğin belirleyici rolüne dikkat çekti. Öğütçü, “Eskiden ‘It’s economy, stupid’ denirdi. Bugün ise ‘Geopolitics, stupid’ demek gerekiyor. Jeopolitik riskler artık şirketlerin geleceğini bilanço kalemlerinden daha fazla etkiliyor. Her şirketin bir CFO’su varsa, bir de ‘Chief Geopolitical Officer’ı olmak zorunda” dedi.
Türkiye seyirci olamaz
Türkiye’nin enerji bağımlılığı üzerinden değerlendirmelerde bulunan Öğütçü, doğalgazda yüzde 98, petrolde yüzde 95 dışa bağımlı bir ülkenin küresel dinamiklerin dışında kalamayacağını söyledi. Öğütçü, “Artık sadece üretimin değil, akışın jeopolitiği önemli. Ürettiğiniz şey Hürmüz’e ya da Malakka’ya takılıp kalıyorsa değerini yitiriyor. Türkiye, coğrafyasının sağladığı akış kontrol gücünü stratejik akılla birleştirerek bölgesel bir oyun kurucu olmalıdır” diye konuştu.
Bölgesel markalaşma vurgusu
Ülke imajını güçlendirmek için kent ve bölge bazlı markalaşmanın önemine değinen Öğütçü, Ege ve İzmir’in bu açıdan büyük bir potansiyele sahip olduğunu belirtti. Öğütçü, “Artık ülkelerden çok şehirler konuşuluyor. Ege ve İzmir; tarihi, doğası ve yaşam kalitesiyle güçlü bir marka. Yatırımcıyı sadece rakamlarla değil, güven ve yaşam kalitesiyle çekebilirsiniz” ifadelerini kullandı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI