İYİ Parti Çanakkale Milletvekili Rıdvan Uz: “Bakanlığın bütçesi plansızlığın, gecikmenin ve kamu kaynaklarının belirli şirketlere aktarılmasının tablosudur”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda konuşan İYİ Parti Çanakkale Milletvekili Rıdvan Uz, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 bütçesini “vizyon değil, günübirlik kararlarla ilerleyen, geciken projeler ve ağır maliyet artışlarıyla şekillenen bir bütçe” olarak nitelendirdi. Uz, Bandırma-Osmaneli Hızlı Tren Hattı’ndan Halkalı-Arnavutköy Metrosu’na, Malatya Havalimanı’ndan BTK uygulamalarına kadar pek çok projenin sürekli ertelendiğini vurgulayarak “Devlet milletine pusu kurmaz, ceza makbuzuyla ulaşım politikası yürütülmez.” dedi. Yap-işlet-devret projeleri üzerinden özel şirketlere aktarılan kamu kaynaklarının büyüklüğüne dikkat çeken Uz, Çanakkale Köprüsü’nde yüzde 84’lük garanti sapması nedeniyle Hazine’nin 281 milyon euro ödediğini açıkladı.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 bütçesi görüşülürken söz alan İYİ Parti Çanakkale Milletvekili Rıdvan Uz, bütçeyi kapsamlı biçimde eleştirdi ve özellikle geciken projeler, veri güvenliği sorunları ve garanti ödemelerindeki yükler üzerinden Bakanlığı hedef aldı.
Konuşmasının başında, AK Parti sıralarından yapılan değerlendirmelerde kullanılan “övünme ve abartılı başarı söylemlerine” tepki gösteren Uz, “Yapılanı elbette konuşalım ama kibirle değil; çünkü Allah kibri sevmez.” dedi.
“Bütçe büyümüş değil, geciken projelerin maliyeti artmıştır”
Ulaştırma bütçesinin yüzde 9,59 artarak 525 milyar TL’ye yükseldiğini hatırlatan Uz, bu artışın yatırımlardaki başarıdan değil, maliyetleri yükselten gecikmelerden kaynaklandığını belirtti:
“Bandırma-Osmaneli Hızlı Tren Hattı geçen yıl 2025 denildi, sonra 2026’ya ertelendi. Şimdi hâlâ bitiş tarihini bilmiyoruz. Bu, kurumsal hafızası güçlü bir devletin değil, zaman kazanmaya çalışan bir yönetimin göstergesidir.”
“Halkalı–Başakşehir–Arnavutköy Metrosu her yıl bir kez erteleniyor”
Rıdvan Uz metro projelerindeki sürekli tarih değişikliklerini hatırlatarak şunları söyledi:
“2024 Mart dediniz, sonra 2024 sonu, ardından 2025, şimdi de 2026’nın ilk çeyreği. Bir metro hattı bu kadar tarih değiştirmez. Eğer değiştiriyorsa ortada ya yönetememek ya da bilerek yanıltma vardır.”
“Malatya Havalimanı dört yıldır bitmedi; yeni ihale açılıyor, yeni tarih 2026”
2021’de temeli atılan Malatya Havalimanı Terminali’nin planladığı gibi 2023’te bitirilmediğini hatırlatan Uz:
“Dört yıl geçti, yeni ihale açılıyor. Şimdi bitiş için 2026 deniyor. Bu kamu kaynağının hoyratça kullanılmasıdır.” ifadelerini kullandı.
“2026 trafik cezası hedefi 93 milyar TL; devlet vatandaşa pusu kurmaz”
Ulaştırma politikalarının vatandaşa yük bindiren bir yapıya dönüştüğünü belirten Uz, bütçedeki trafik cezaları kalemini şöyle eleştirdi:
“93 milyar lira ceza geliri hedefliyorsunuz. Bu rakam Enerji Bakanlığı bütçesinin iki buçuk katı. Devlet yol yapıyorum deyip faturayı ceza makbuzuyla çıkarmaz.”
BTK eleştirisi: “Veri saklanıyor, engellemeler keyfî, siber güvenlik çökmüş durumda”
Bilişim ve iletişim politikalarını da değerlendiren Uz, BTK’yı sert ifadelerle eleştirdi:
“BTK bilgi taleplerine cevap veremiyor, Anayasa Mahkemesi kararlarına rağmen verileri saklıyor. Engellenen sitelerle ilgili istatistikler açıklanmıyor. Siber güvenlik zaafları alarm veriyor.”
Depremde bir vatandaşın diploması üzerinden sahte belge oluşturulmasını hatırlatan Uz:
“Bu artık teknik mesele değil, devlet ciddiyetinin erimesidir.” dedi.
“Dünya 2019’da 5G’ye geçti, biz hâlâ gerideyiz”
İnternet hızları ve altyapısındaki zayıflığa dikkat çeken Uz, Türkiye’nin geri sıralarda kaldığını verilerle aktardı:
-
Mobil internette 104 ülke içinde 58’inci
-
Sabit internette 156 ülke içinde 95’inci
Uz, “Nepal, Guatemala, Ukrayna ve Mısır bizi geçmiş durumda.” diyerek tabloyu özetledi.
“YİD projeleri kamuyu değil belli şirketleri zengin ediyor”
Konuşmasının son bölümünde kamu-özel iş birliği projelerine yüklenen Uz, garanti ödemelerinin büyüklüğünü şöyle anlattı:
“2026’da müteahhitlere ödenecek garanti katkı payı 101 milyar 302 milyon. Enerji Bakanlığı’nın 2,8 katı, Dışişlerinin 2,1 katı. Bu, kamu yönetimi değil servetin belirli ellere aktarılmasıdır.”
Çanakkale Köprüsü örneği: “Hata payı yüzde 84, Hazine 281 milyon euro ödedi”
Rıdvan Uz, kendi seçim bölgesinden çarpıcı bir rakam vererek konuşmasını tamamladı:
“45 bin günlük geçiş garantisi verilmiş; yıllık 16 milyon 245 bin. Gerçekleşen sayı 2 milyon 881 bin. Yani yüzde 84 sapma. Hazine ödediği para 281 milyon 671 bin euro. Bu milletin parası böyle çarçur ediliyor.”
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI