İYİ Parti’li Ayyüce Türkeş Taş Ulaştırma Bütçesini Eleştirdi: “Bakanlık Halktan Çok Bazı Şirketlere Finansman Sağlayan Kurum Gibi Görünüyor”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 bütçesi görüşülürken konuşan İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Adana Milletvekili Dr. Ayyüce Türkeş Taş, bütçedeki artışı “Türkiye’nin kalkınma ihtiyacına göre son derece muhafazakâr” olarak nitelendirdi. Karayolları üzerinden 2026’da ödenecek 101,3 milyar liralık garanti ve katkı payının, bazı bakanlık bütçelerini aştığına dikkat çeken Türkeş Taş, “Bir bakanlığın müteahhide ödeyeceği para, dış politikadan, enerjiden daha büyük.” dedi. Adana’da Mansurlu yolu, bitmeyen demir yolu ve metro yatırımlarına vurgu yapan İYİ Parti’li vekil, internet maliyetlerinin yüksekliği, fiber altyapı eksikliği, sahte diploma–e-imza skandalları ve “dinlenme” kaygıları üzerinden BTK ve iletişim politikalarını da eleştirdi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi görüşülürken söz alan İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Adana Milletvekili Dr. Ayyüce Türkeş Taş, hem bütçenin genel yapısı hem de Adana ve dijital altyapı başlıklarında eleştirilerini dile getirdi.
Bakanlığın önemine dikkat çekerek sözlerine başlayan Türkeş Taş, “Türkiye’nin kalkınmasının ve gelişiminin anahtarı olan bir bakanlığın bütçesini konuşuyoruz.” dedi. Ancak bütçenin ortaya koyduğu tablonun bu önemi yansıtmadığını savunarak, “Türkiye’nin ihtiyacı olan altyapı, yol, demir yolu yatırımlarına göre çok ‘conservative’ bir artış var.” değerlendirmesinde bulundu.
“Bakanlık, Halktan Çok Bazı Şirketlere Finansman Sağlayan Kurum Gibi”
Ulaştırma bütçesi içinde sermaye transferleri ve Hazine yardımlarının büyüklüğüne dikkat çeken Türkeş Taş, “Rakamların neredeyse yarısından fazlası, şeffaflığı olmayan başlıklara ayrılmış durumda.” ifadelerini kullandı.
Özellikle Karayolları Genel Müdürlüğü üzerinden 2026’da ödenmesi planlanan 101,3 milyar liralık garanti ve katkı payına vurgu yapan Türkeş Taş, bu tutarı diğer bakanlık bütçeleriyle karşılaştırdı: “Bu miktar Ticaret Bakanlığı bütçesinden yüzde 32 daha büyük, Enerji Bakanlığı bütçesinin yaklaşık 3 katı, Dışişleri Bakanlığı’nın 2 katı.”
Bu tabloyu “halktan çok belli şirketlere kaynak aktaran yapı” olarak nitelendiren İYİ Parti’li vekil, “Öyle bir ülke ki; bir bakanlığın müteahhide ödeyeceği para, dış politikadan, enerjiden, turizmden daha büyük. Bu, Bakanlığı halka hizmet eden değil bazı şirketlere finansman sağlayan kurum gibi gösteriyor.” dedi.
“23 Yıldır İktidarda Olan Bir Parti İçin ‘Yol Yaptık’ Anlatısı Artık Abes”
İktidar sıralarından sık sık yollar, tüneller, havalimanları üzerinden yapılan hatırlatmalara da değinen Türkeş Taş, “Elbette teşekkür ediyoruz, bunlar önemli; ama yirmi üç yıldır ülkeyi yöneten bir partinin hâlâ ‘şu yolu yaptık, bu tüneli açtık’ diye anlatması bana abes geliyor.” diye konuştu.
“Ben anneyim, evladımı doğurdum, büyüttüm, altını değiştirdim, yemek yaptım diye her gün anlatmam ne kadar anlamsızsa, yirmi üç yıldır iktidarda olan bir partinin de temel hizmetleri sürekli öne çıkarması o kadar anlamsız.” benzetmesini yapan Türkeş Taş, asıl farkın strateji ve önceliklerde olması gerektiğini vurguladı. Savunma sanayisi örneğini vererek, “Eğer çok farklı bir strateji, gerçek bir sıçrama varsa, bu anlatılır; ama aynı şeyi asfalt ve beton için söylemek zor.” dedi.
Türkiye’nin doğal koşullarının demiryolu için son derece elverişli olduğunu hatırlatan Türkeş Taş, “İlkokuldan beri ‘Türkiye’nin doğal koşulları demir yoluna uygundur.’ diye okuduk. ‘Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan’ diye marş söyledik ama bugün strateji asfalt–otomobil–ithal yakıt sarmalına sıkışmış durumda.” ifadelerini kullandı.
“Asfalt Yerine Demiryoluna Öncelik Verilseydi Ne Kazanırdık?”
Araç ithalatı, akaryakıt giderleri ve asfalt maliyetlerinin cari açık üzerindeki etkisine dikkat çeken İYİ Parti’li vekil, “Asfalta bu kadar para harcarken aslında ithal araba ve benzin satın alıyoruz.” dedi.
Bakanlığa dönerek, “Elli yılda bu kadar asfalt yerine şu kadar demir yolu yapsaydık can kaybı ne kadar azalırdı, benzin ve asfalt tasarrufu ne olurdu, cari açığa nasıl etki ederdi; bu sorulara cevap veren stratejik bir çalışma yaptınız mı?” sorusunu yöneltti.
“Adana İhmal Edilmiş Durumda, Verdiğiniz Sözleri Tutun”
Konuşmasının önemli bir bölümünde seçim bölgesi Adana’nın ulaştırma sorunlarına değinen Türkeş Taş, Sadullah Kısacık’ın sözlerini hatırlatarak, “Adana’nın ihmal edilmiş olduğu siyaset yapmak için değil, çıplak gerçek olduğu için söyleniyor.” dedi.
Mansurlu yolu başta olmak üzere tamamlanamayan demiryolu ve metro projelerini hatırlatan İYİ Parti’li vekil, “Adana–Mersin demiryolu 2027 sonu denilerek öteleniyor, Mansurlu yolu yıllardır bitmiyor, metro ikinci etap hâlâ yok.” ifadelerini kullandı.
Yerel seçim sürecinde Ulaştırma Bakanı’nın Adana’da AK Parti adayıyla birlikte verdiği sözlere de değinen Türkeş Taş, “Siz seçim döneminde Adanalıya metro, alt geçitler, yeni yatırımlar sözü verdiniz. Bunları belediye başkanı projesi gibi anlattınız. Kayıtlar var, sosyal medyada duruyor.” dedi.
Adanalıların bu sözleri “devlet sözü” olarak gördüğünü vurgulayan Türkeş Taş, “Ağzınızdan çıkan her kelime bizim için sözdür. Adana diyor ki: ‘Bakan geldi, söz verdi.’ Hiç olmazsa 10–15 sözden Mansurlu yolu ve Adana–Mersin demiryolunu yerine getirin, biz ona da razıyız.” diye konuştu.
Adana’nın tarım deposu, enerji merkezi, lojistik kapısı ve sanayi üssü olduğuna dikkat çekerek, “Adana bir lojistik merkez olacaksa bunun planlamaya yansıması gerekir.” dedi. Adana Metrosu’nun 2’nci etabının hayata geçmemesini, organize sanayi bölgesi demiryolu bağlantılarının tamamlanmamasını, lojistik köy projesinin on yıldır başlamamasını, Adana–Mersin–Yumurtalık enerji ve liman koridorunun yatırım listelerinde yer bulmamasını eleştirerek, “Adana’nın lojistik ve ulaştırma potansiyeli kağıt üzerinde kalıyor.” değerlendirmesinde bulundu.
“Türkiye’de İnternet Lüks, Faturamı Söylemeye Utanıyorum”
İnternet altyapısı ve BTK politikalarına da eleştiri yönelten Türkeş Taş, “İnternet açısından Türkiye çok geri ve zayıf durumda.” ifadesini kullandı. Dünya genelinde Starlink gibi çözümlerle yüksek hızlı internetin daha erişilebilir hâle geldiğini hatırlatarak, “Amerika’da bir dağ kasabasına gidin, Türkiye’deki en hızlı internetin yüz katı hıza erişebiliyorsunuz.” dedi.
Kendi internet faturalarına da değinen İYİ Parti’li vekil, “Eşim çalışmalarını evden sürdürüyor, evdeki internet faturasını burada söylemek istemiyorum; gerçekten göze batan bir rakam. Türkiye’de internet hâlâ lüks.” sözleriyle maliyete dikkat çekti.
Sahte Diploma, E-İmza Skandalları ve Güven Sorunu
Son dönemde gündeme gelen “sahte diploma, sahte imza, e-imza” dosyalarına da vurgu yapan Türkeş Taş, “Türkiye’de e-imza otoritesi sayısı gereğinden fazla; bu iş aslında birkaç bağımsız otoriteyle yürütülürken, bizde çok sayıda şirket bu alanda faaliyet gösteriyor.” dedi.
Bu durumun hem güvenlik riskini artırdığını hem de vatandaşta ciddi güvensizlik yarattığını belirterek, “Artık kendi aldığımız diplomanın bile doğruluğunu sorgulayacak noktaya geldik, bu kadar sahte belge iddiası varken torbacının emniyet müdürü olduğuna dair haberleri okumak hepimizi derinden yaralıyor.” ifadelerini kullandı.
BTK’nin bu alanda çok daha sıkı denetim yapması gerektiğini belirten Türkeş Taş, “E-imza otoritesi herkese verilmemeli, çok ciddi bir eleme, standardizasyon ve güvenlik protokolü uygulanmalı.” çağrısında bulundu.
Dinlenme Korkusu, Sansür ve Bant Daraltma Değil Dijital Okuryazarlık
Vatandaşlar arasında yaygınlaşan “dinlenme, takip edilme” endişesine dikkat çeken İYİ Parti Milletvekili, “İnsanlar aramalarını normal hatla değil WhatsApp üzerinden yapıyor, ‘Hat dinleniyor.’ diyorlar. Hem iktidar hem muhalefet kendi iletişim araçlarına güvenmiyor.” dedi.
BTK’nin “güvenli internet” adı altında uyguladığı bant daraltma ve erişim kısıtlarının ise çözüm olmadığını savunan Türkeş Taş, “VPN ve türevleriyle bu kısıtlamalar kolayca aşılabiliyor. Esas olan dijital okuryazarlığı artırmak, çocuklara ve gençlere erken yaşta dijital farkındalık vermektir.” değerlendirmesinde bulundu.
“İletişim Pahalı Olmamalı, Fiber Altyapı Patinaj Yapıyor”
Türkiye’de iletişim ve internet fiyatlarının makul seviyede olmadığını vurgulayan Türkeş Taş, “İletişim pahalı olmamalı, internet pahalı olmamalı. Fiber altyapı pek çok yerde hâlâ sözde.” dedi.
Kendisinin Ankara’da nispeten iyi bir semtte oturduğunu belirterek, “Bizim sitede bile fiber altyapı ‘yapılacak, yapılıyor’ gibi söylemlerle geçiştiriliyor. İlk başta ona göre ücret alındı, sonra ‘Gelecek, geliyor.’ deniyor; bu artık vatandaşın gözünde komik.” ifadelerini kullandı.
Türkeş Taş, konuşmasının sonunda bütçe görüşmelerini “ev içi bir dertleşme” olarak gördüklerini söyleyerek, “Biz burada devletimizi, milletimizi, vatanımızı sevdiğimiz için konuşuyoruz. Eleştirilerimiz, sizin de daha iyi hizmet edebilmeniz için.” dedi.
Gelecek bütçede, hem Adana’nın bekleyen ulaştırma projeleri hem de internet–dijital güvenlik başlıklarında somut adımlar görmek istediklerini söyleyen İYİ Parti’li vekil, Ulaştırma Bakanlığı’ndan hem ulaştırma hem de iletişim alanında daha şeffaf, hesap verebilir ve stratejik önceliklere dayanan bir bütçe politikası talep etti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI