İYİ PARTİLİ HÜSMEN KIRKPINAR: “EĞİTİM BÜTÇESİ TÜKENMİŞ, ÇOCUK İŞÇİLİĞİ DERİNLEŞMİŞ, ATATÜRK’Ü TAKVİMLE SİLEMEZSİNİZ”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Millî Eğitim Bakanlığı bütçesini değerlendiren İYİ Parti İzmir Milletvekili Hüsmen Kırkpınar, eğitime ayrılan payın OECD ortalamasının yarısına bile ulaşamadığını, bütçenin yüzde 83’ünün zorunlu giderlere harcandığını söyledi. Öğrenci başına harcamalarda Türkiye ile OECD arasındaki uçuruma dikkat çeken Kırkpınar, “10 Kasımı ara tatile denk getirerek Atatürk’ü hafızalardan silemezsiniz.” dedi. Üniversitelerde kalite kaybı, sahte diplomalar, işsiz mezunlar, çocuk işçiliği ve 4+4+4 sonrası yaşanan yapısal bozulmaları vurgulayan Kırkpınar, son haftalarda artan çocuk işçi ölümlerinin “çökmüş eğitim politikasının ağır sonucu” olduğunu belirtti. Öğretmenlerin düşük ücret ve güvencesizlik altında çalıştığını söyleyen Kırkpınar, “Eğitim emekçisine tek tip kadro, haklı zam, bir maaş ikramiye ve refah payı verilmelidir.” çağrısında bulundu.

Kasım 21, 2025 - 20:42
Kasım 21, 2025 - 21:19
İYİ PARTİLİ HÜSMEN KIRKPINAR: “EĞİTİM BÜTÇESİ TÜKENMİŞ, ÇOCUK İŞÇİLİĞİ DERİNLEŞMİŞ, ATATÜRK’Ü TAKVİMLE SİLEMEZSİNİZ”


İYİ Parti İzmir Milletvekili Hüsmen Kırkpınar, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2026 bütçesine ilişkin değerlendirmesinde, mevcut bütçe tercihlerinin eğitimin temel ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olduğunu vurguladı.

Kırkpınar, konuşmasına 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü’nün ara tatil dönemine denk getirilmesi tartışmasıyla başladı. Bu uygulamanın kamuoyunda tepki çektiğini belirten Kırkpınar, şunları söyledi:

“10 Kasımı ara tatile denk getirerek Atatürk’ü çocukların hafızasından silmeye çalışıyorsanız nafile yere çabalıyorsunuz. Bu millet cumhuriyetin kurucusuna sahip çıkmayı hiçbir takvim oyununa bırakmaz.”

Eğitim bütçesinin içeriğini ele alan Kırkpınar, her yıl tekrarlanan “Eğitime en büyük payı ayırdık” söyleminin gerçeği yansıtmadığını savundu. Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin millî gelire oranının yüzde 5’lik OECD ortalamasının yarısına bile ulaşamadığını belirten Kırkpınar, ayrıntıları şöyle paylaştı:

  • Bütçenin %83’ü zorunlu giderlere (maaş + SGK) ayrıldı.

  • Öğrenci başına yıllık harcama:
    – İlköğretimde 3,9 bin dolar (OECD: 10,8 bin),
    – Ortaöğretimde 3,9 bin dolar (OECD: 11,9 bin),
    – Yükseköğretimde 7,6 bin dolar (OECD: 15 bin).

Kırkpınar bu tabloyu “OECD ile aramızdaki fark uçurum hâline gelmiştir.” sözleriyle değerlendirdi.

“Eğitimde hedef koyan çok, hesap soran yok”
Eğitim politikalarında sık değişiklik yapıldığına dikkat çeken İYİ Partili vekil, “Her yeni yönetim öncekinin hedeflerini rafa kaldırıyor; bu hedefleri takip eden bir sistem ya da başarısızlığa hesap soran bir mekanizma var mı?” diye sordu.

Bakanlığın ve Cumhurbaşkanlığı bünyesindeki kurullarda kaç eğitimin içinden gelen uzman bulunduğunun da kamuoyuyla paylaşılması gerektiğini söyledi.

Üniversitelerde kalite uyarısı: “Bilim değil biat üreten sistem”
Kırkpınar, yükseköğretimde kontenjanlar artarken kalitenin düştüğünü, yüz binlerce boş kontenjanın ortaya çıktığını belirtti. Sahte diploma vakalarına yönelik soruşturmaların sonuçsuz kaldığını hatırlatarak şu ifadeyi kullandı:

“Üniversite sayısını artırdınız ama kaliteyi yükseltemediniz. Diplomayı itibarsızlaştırdınız. Üniversiteleri bilimin değil biat kültürünün merkezine dönüştürdünüz.”

“Yirmi günde 10 çocuk öldü, bu bir suç değil yalnızca: Bu eğitim politikalarının sonucudur”
Son haftalarda yaşanan çocuk işçi ölümlerine değinen Kırkpınar, Şanlıurfa’da 15 yaşındaki bir çocuğun çıraklık yaptığı atölyede işkenceyle öldürülmesini hatırlattı:

“Geçen hafta kaybettiğimiz Alperen’in ardından dün Urfa’da 15 yaşındaki evladımız öldürüldü. Bu sadece bir suç değil; derinleşen yoksulluğun ve çökmüş eğitim politikalarının ağır sonucudur. Yirmi günde 10 evladımızı kaybettik.”

Bu tabloya rağmen bütçede çocuk işçiliğini durduracak tek bir adım bulunmadığını söyleyen Kırkpınar, “Çocuklar okulda değil atölyede, fabrikada, ölüm tehlikesi altında” dedi.

“4+4+4 tam bir kaos yarattı, bugün aynı hatayı tekrarlıyorsunuz”
İYİ Partili vekil, zorunlu eğitim modelinin yarattığı pedagojik kırılmayı şöyle özetledi:

  • 4+4+4 uygulamasının sonuçları öğrencileri işsizlik ve niteliksiz eğitim çıkmazına soktu.

  • Sistemin bütüncül yapı yerine “yamalarıyla yürür hale geldiğini” söyledi.

  • 42.500 sınıf öğretmeninin norm fazlası durumuna düşmesini örnek gösterdi.

“Millî Eğitim Akademisi, ideolojik bir eleme mekanizmasına dönüşüyor”
Öğretmen yetiştirme modeline yönelik eleştirilerini sıralayan Kırkpınar, yeni Akademi düzenlemesinin yılların üniversite deneyimini yok saydığını belirtti:

“Millî Eğitim Akademisi, alanın uzmanlarının değil siyasi atamaların belirleyeceği ideolojik bir eleme mekanizmasına dönüşüyor.”

Öğretmenlerin ekonomik koşullarına da dikkat çekerek:

“Otuz yıl çalışıp emeklilikte açlık sınırına yakın maaş alan öğretmen var. Ek ders emekliliğe yansımıyor, norm açığı büyüyor. Eğitim emekçisine tek tip kadro, refah payı ve bir maaş ikramiye verilmelidir.” çağrısı yaptı.

“Eğitimde güvenlik ve kalite kayboldu: Özel okul lüks, devlet okulu şans işi”
Kırkpınar, devlet okullarında güvenli, nitelikli eğitim ortamı bulmanın güçleştiğini; özel okulların ise geniş kesimler için erişilemez hâle geldiğini söyledi. Köy Enstitüleri örneğini hatırlatarak:

“Sorgulayan ve üreten bir nesil yerine itaat eden bir kuşak mı istiyorsunuz?” diye sordu.

İYİ Parti İzmir Milletvekili Hüsmen Kırkpınar, konuşmasını hükümete “bir an önce gerçekçi, kapsayıcı ve bilimsel eğitim politikalarına dönme” çağrısıyla tamamladı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI