İYİ Parti’li Lütfü Türkkan Ulaştırma Bakanı’na Yüklendi: “Gebze’deki Çöküş Bir Mühendislik Hatası Değil, Raporlu İhmaller Zincirinin Sonucu Olan Bir Cinayettir”

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi görüşmelerinde söz alan İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan, 29 Ekim 2025’te Gebze’de aynı aileden 4 kişinin hayatını kaybettiği bina çökmesini gündeme taşıdı. Türkkan, 2017 tarihli “71 binanın kamulaştırılması gerekir” diyen teknik rapora rağmen kamulaştırma sürecinin Bakanlığa devir sonrası durdurulduğunu savunarak üç dönemlik bakanları “raporları yok saymakla” eleştirdi. Yolcu garantili projeleri, Cengiz Topel Havalimanı’ndaki sefer eksikliğini ve TEM Otoyolu’nun Kocaeli geçişindeki yol kalitesini de gündeme getiren Türkkan, “Bu facia öngörülemeyen bir olay değil, alınmayan önlemler yüzünden gerçekleşmiş bir cinayettir.” dedi.

Kasım 20, 2025 - 10:15
Kasım 20, 2025 - 13:19
İYİ Parti’li Lütfü Türkkan Ulaştırma Bakanı’na Yüklendi: “Gebze’deki Çöküş Bir Mühendislik Hatası Değil, Raporlu İhmaller Zincirinin Sonucu Olan Bir Cinayettir”


TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumlarının bütçe görüşmeleri sürerken, İYİ Parti Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan söz alarak özellikle Kocaeli-Gebze hattındaki ulaştırma ve güvenlik sorunlarını gündeme taşıdı. Komisyon Başkanı Mehmet Muş’un davetiyle kürsüye gelen Türkkan, konuşmasına “Sayın Bakanım, hizmet inadına yapılmaz. Hizmet bulunduğunuz makamın gereğidir.” diyerek başladı.

Türkkan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun “inadına yapacağız” şeklinde kullandığı ifadelere atıf yaparak, “Sizi Türk milleti de seçmedi, siz seçilmiş değilsiniz, Sayın Cumhurbaşkanının atadığı bir görevlisiniz. Bu göreviniz gereği kullandığınız bütçeyi burada arkadaşlar sorguluyor, bundan sıkıntı duymamanız lazım.” ifadelerini kullandı.

Gebze’de Çöken Binaya Dair “İhmaller Zinciri” İddiası
İYİ Parti’li Türkkan, 29 Ekim 2025’te Kocaeli Gebze’de meydana gelen ve aynı aileden 4 kişinin hayatını kaybettiği bina çökmesine ilişkin iddialarını ayrıntılı biçimde anlattı. “Cumhuriyetin 102’nci yılı sabahıydı. Gebze’de bir apartman çöktü, aynı aileden 4 can toprağa düştü ama artık biliyoruz ki bu bina durduk yere çökmedi.” diyen Türkkan, olayın bir mühendislik hatası değil, “görevi ihmal edenlerin, uyarıları görmezden gelenlerin yol açtığı bir cinayet” olduğunu savundu.

Türkkan, Kocaeli Büyükşehir Belediyesinin 2017’de Gebze-Darıca metro projesi kapsamında hazırlattığı “Akse Sapağı İstasyonu Kazı İksa Raporu”nu hatırlatarak, “Bu rapor ‘Metro kazısı bu bölgedeki 71 binaya zarar verebilir, acil kamulaştırılmalıdır.’ diyordu. Tekrar ediyorum, 71 binadan bahsediyor.” dedi. Belediye tarafından 16 binanın kamulaştırıldığını ve tahliye edildiğini söyleyen Türkkan, “Zeminde risk vardı, tünel kazısı binayı oynatıyordu. Mühendisler Odası ‘Projeyi durdurun, binaları boşaltın.’ diyordu.” sözleriyle teknik uyarılara dikkat çekti.

“Proje Bakanlığa Geçince Kamulaştırma Bir Gecede Durdu”
Türkkan, 2019’da metro projesinin Kocaeli Büyükşehir Belediyesinden Ulaştırma Bakanlığına devredilmesiyle kamulaştırma sürecinin durduğunu iddia ederek, “İstimlak çalışması bir gecede durdu Sayın Bakanım. Tam 55 bina için yapılan tüm kamulaştırma hazırlıkları rafa kaldırıldı, defter kapandı.” dedi.

Türkkan, bu süreçte üç ayrı Ulaştırma Bakanı’nın görev yaptığını hatırlatarak, “2019’dan sonra 3 Bakan görev yaptı: Cahit Turhan, Adil Karaismailoğlu ve siz. Üçünüz de ‘71 binanın kamulaştırılması gerekiyor.’ diyen şartnameyi yok saydınız.” ifadelerini kullandı.

“Şimdi soruyorum: 71 binanın kamulaştırılması gerektiğini söyleyen teknik rapor ortadayken bu kararı kim durdurdu? 2019’dan 2025’e kadar geçen altı yılda niçin tek bir adım atılmadı? Böyle bir cinayetin olmasını mı bekliyordunuz?” sözleriyle Bakanlık bürokrasisine ve siyasi sorumluluğa vurgu yaptı.

“Bu Facia Raporlu Bir Tehlikenin Sonucudur”
Türkkan, binanın çöküşünü “öngörülemeyen olay” şeklinde nitelemenin gerçeği yansıtmadığını belirterek, “Bu facia öngörülemeyen bir olay değil; önceden raporlanmış bir tehlikenin alınmayan önlemleri yüzünden gerçekleşmiş bir cinayettir.” dedi.

Facia sonrası bölgede 24 binanın boşaltıldığını ve 21 bina hakkında yıkım kararı alındığını hatırlatan Türkkan, “Hâlâ başka aileler de yok olma tehdidi altında. 21 binayı yıkıyorsunuz; kalan 34 binanın, içindeki ailelerle birlikte yıkılmasını mı bekliyorsunuz?” diyerek kalan binaların durumuna dikkat çekti.

2017’de “yıkılsın” denilen binalar için 2025’te “sağlam” raporu verildiğini ileri süren Türkkan, “Bu gerçeğin üstünü ne Bakan sessizliğiyle ne belediye başkanının suskunluğuyla ne de raporları rafa kaldırarak örtebilirsiniz.” ifadelerini kullandı.

“Kocaeli, Yolcu Garantili Projelerle Donatıldı Ama Hava Ulaşımı Yok”
Konuşmasında Kocaeli’nin Bakanlık yatırımlarındaki yerini de değerlendiren Türkkan, “Kocaeli aslında Bakanlığınızın sevdiği bir bölge; Osmangazi Köprüsü orada, Kuzey Marmara Otoyolu orada, Güney Marmara Otoyolu Projesi orada, hızlı tren hattı orada.” sözleriyle büyük projelere atıf yaptı.

Yolcu garantili projelerde kullanılan bütçeyi eleştiren Türkkan, Hazine’den müteahhitlere yapılan ödemelere değinerek, “Siz bu ülkenin bütçesini yolcu garantisi verdiğiniz müteahhitlere ödüyorsunuz.” dedi. Buna karşın Kocaeli’nin hava ulaşımında ciddi eksik olduğunu savunan Türkkan, Cengiz Topel Havalimanı’ndaki sefer sorunlarını şöyle anlattı:

“Her konuşmamda üç gün, beş gün geçiyor, hemen uçak seferleri konuluyor, rüzgâr biraz diniyor, bir hafta sonra uçak yok; ya, günah! Orada bir yatırım yapılmış, çalışan kadrolar var. Bu havalimanı İstanbul’a yakın bir bölge, charter uçaklar için kullanılabilir, Kocaeli’ye bir artı getirebilir.”

Türkkan, Kütahya’daki Zafer Havalimanı’yla kıyaslama yaparak, “Cengiz Topel’in suçu Zafer Havalimanı gibi 1,3 milyon yolcu garantisi olmaması. Yolcu garantisi olsaydı orada nasıl uçaklar uçardı biliyor musunuz?” diyerek yolcu garantisi politikasını eleştirdi.

TEM Otoyolu’nun Kocaeli Geçişi İçin 3 Şerit Çağrısı
İYİ Parti Kocaeli Milletvekili, TEM Otoyolu’nun İzmit geçişine ilişkin değerlendirmelerinde de yol standardının artırılmasını talep etti. “Türkiye’nin en büyük şehri ile Türkiye’nin başkenti arasındaki bu yol asfalt kalitesiyle, tesis kalitesiyle Türkiye Yüzyılı’na yakışır hâle getirilebilir.” diyen Türkkan, özellikle İzmit batı ve doğu çıkışları arasındaki kesimi işaret etti.

“Orası 2 şeritli Sayın Bakan. Soldaki şeritteki tırlar ulaşımı aksatıyor ve orada mutlaka haftada bir gün bir kaza olur, genelde ölümlü kazalar oluyor.” diyen Türkkan, bu bölümde yolun 3 şeride çıkarılmasını istedi. Edirne’den Ankara’ya kadar TEM’in “yamanması” değil, bütünüyle iyileştirilmesi gerektiğini söyledi.

Türkkan, konuşmasını “Biz 1999 depreminin acısını yaşamış bir bölge olarak şunu iyi biliyoruz: Zeminle inat edilmez, mühendislikle inat edilmez, bilimle inat edilmez.” sözleriyle tamamlayarak, Gebze’deki facia ve Kocaeli’deki ulaştırma başlıklarında siyasi ve idari sorumluluğun araştırılmasını talep etti.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI