MEB Özel Eğitim Genel Müdürü Mustafa Otrar: “Kaynaştırmadan Bütünleştirmeye Geçiyoruz ve Özel Eğitimde Yeni Dönem Başlıyor”

TBMM’de yapılan sunumda konuşan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Mustafa Otrar, özel eğitim mevzuatının köklü biçimde yenilendiğini, 573 sayılı KHK’nin bu hafta Cumhurbaşkanlığına sunulacağını açıkladı. Otizmde tanı oranlarının beş yılda 93 bini aştığını belirten Otrar, eğitim sisteminin hızla artan ihtiyaçlara göre yeniden yapılandırıldığını vurguladı.

Kasım 27, 2025 - 10:49
Kasım 27, 2025 - 11:15
MEB Özel Eğitim Genel Müdürü Mustafa Otrar: “Kaynaştırmadan Bütünleştirmeye Geçiyoruz ve Özel Eğitimde Yeni Dönem Başlıyor”


Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Mustafa Otrar, TBMM Engelli Hakları İnceleme Komisyonundaki sunumunda özel eğitim politikalarında kapsamlı bir dönüşüm başlatıldığını söyledi. Otrar, mevcut “kaynaştırma eğitimi” kavramının artık ihtiyacı karşılamadığını belirterek, “Bu hafta Cumhurbaşkanlığına sunacağımız yeni düzenleme ile ‘bütünleştirme’ modeline geçiyoruz.” dedi.

“573 Sayılı KHK Yenileniyor, Özel Eğitim Mevzuatı Baştan Yazıldı”
Otrar, 1997 tarihli 573 sayılı KHK’nin güncel ihtiyaçları karşılamadığını ifade ederek, “Yeni kanun teklifi tamamlandı, onay süreci başladı. Kanun çıktıktan sonra tüm yönetmeliklerimizi de yeniden düzenleyeceğiz.” açıklamasını yaptı. Kavramsal dönüşümün önemine değinen Otrar, “Kaynaştırma sözcüğü bile özel eğitime bakıştaki eski algıyı taşıyor. Biz çocuklarımızı sistemin merkezine alan bir bütünleştirme anlayışını hayata geçiriyoruz.” dedi.

“Otizmde Artış Matematiksel Olarak İzah Edilmiyor”
Türkiye’de otizm tanılarındaki hızlı yükselişe dikkat çeken Otrar, “Son beş yılda 93.447 öğrenci otizm spektrum bozukluğu tanısıyla eğitim sistemine dahil oldu. Sadece son bir yılda 11.782 yeni tanı var.” bilgisini paylaştı. Artış oranlarının dünya ortalamalarının üzerinde olduğunu vurgulayan Otrar, “Mevcut eğilim devam ederse 2030’da kaynaştırma öğrenci sayısı 750 bini, 2050’de ise 1 milyonu geçecek.” dedi.

“Özel Eğitim Öğrencisi Öteki Değildir, Tecrit Kabul Edilemez”
Otrar, özel eğitim yaklaşımının temel ilkesini şu sözlerle açıkladı: “Özel eğitim öğrencileri öteki değildir. ‘Gitsinler özel eğitim okulunda dursunlar’ anlayışı tecrittir. Bizim politikamız çocukların toplumla birlikte eğitim almasını sağlamak üzerine kuruludur.” Tüm genel müdürlüklerin sürece dahil edildiğini belirten Otrar, eğitim kadrolarının bütüncül bir koordinasyonla çalışacağını söyledi.

“Yapay Zekâ Destekli Ölçme Araçlarımızı Geliştirdik”
Genel Müdür Otrar, tanılamada yerli ve bilimsel araçların önemine değinerek, “Türk Ulusal Zekâ Ölçeği artık yapay zekâ destekli bir sistem üzerinden çalışıyor. Dünya literatüründe özel gereksinimlilere yönelik ilk kapsamlı rehberlik programını biz hazırladık.” açıklamasını yaptı. Özel gereksinimli öğrenciler için geliştirilen rehberlik programının öğretmen, öğrenci ve aile üçlüsünü birlikte kapsadığını belirtti.

“Erken Tanılamayı Sağlık ve Eğitim Birlikte Yürütecek”
Otrar, erken müdahale programlarının güçlendirildiğini vurguladı: “Aile hekimliği, Sağlık Bakanlığı ve Millî Eğitim Bakanlığı birlikte yeni bir erken tanılama modeli oluşturuyor. ‘Ne kadar erken, o kadar iyi’ ilkesini merkeze aldık.” dedi.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI