MHP SAMSUN MİLLETVEKİLİ İLYAS TOPSAKAL: “EĞİTİM TARAFSIZ DEĞİLDİR, HER ZAMAN BİR İSTİKAMET VERİR”

TBMM Genel Kurulunda 14 Aralık 2025’te 2026 bütçe görüşmelerinin altıncı turunda MHP Grubu adına konuşan MHP Samsun Milletvekili Prof. Dr. İlyas Topsakal, eğitimi “bilgi aktarmanın ötesinde terbiye, değer ve istikamet meselesi” olarak tanımladı. Topsakal, Peyami Safa ve Ziya Gökalp’ten alıntılarla “talim-terbiye” ayrımını vurguladı; yabancı dilde eğitim, özel okulların yaygınlığı, Millî Eğitim Akademisi, köy okulları ve taşımalı eğitimin yerinde eğitime dönüşmesi ile YÖK’ün kontenjan planlaması, doçentlik sözlü sınavı ve öğrenci affı gibi başlıklarda görüşlerini dile getirdi.

Aralık 14, 2025 - 22:18
Aralık 15, 2025 - 13:32
MHP SAMSUN MİLLETVEKİLİ İLYAS TOPSAKAL: “EĞİTİM TARAFSIZ DEĞİLDİR, HER ZAMAN BİR İSTİKAMET VERİR”


Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda 14 Aralık 2025 Pazar günü devam eden bütçe görüşmelerinde MHP Grubu adına söz alan MHP Samsun Milletvekili Prof. Dr. İlyas Topsakal, konuşmasına Peyami Safa’dan yaptığı alıntıyla başladı. Topsakal, “‘Çocukları tanımıyoruz… tabiat, çocukların büyük olmadan evvel çocuk olmalarını ister, bizse onların çocuk olmadan evvel büyük olmalarını istiyoruz… turfanda meyveler… çarçabuk bozulur çürür gider.’” sözlerini aktardı.

Topsakal, eğitimi “en önemli mesele” olarak nitelendirerek, “Eğitim yalnızca çocuklara ne öğrettiğimizle ilgili değil, onları neye dönüştürdüğümüzle ilgilidir. Eğitim bir milletin istikbalini hazırlama sanatıdır.” dedi. Yanlış uygulamanın bedelinin yıllar sonra ödendiğini, doğru uygulamanın ise “nesiller boyunca” hissedildiğini söyledi.

“EĞİTİM, TERBİYE MESELESİDİR”
Topsakal, Türk eğitim geleneğinde hedefin “insan yetiştirmek” olduğunu belirterek, “Medresede, mektepte, tekkede, ocakta esas olan şahsiyetli insan yetiştirmek olmuştur.” dedi. Şahsiyetin kültür, değer ve hedefle inşa edildiğini vurgulayan Topsakal, Ziya Gökalp’ten de alıntı yaptı: “‘Eğitim, yetişmiş neslin yeni yetişmeye başlayan nesle fikirlerini ve hislerini aktarmasıdır.’

Gökalp’ın talim-terbiye ayrımını hatırlatan Topsakal, “Talim ilmi, tekniği, fenni öğretir; terbiye ise insanın hangi değerlere bağlanacağını belirler. Talim insanı meslek sahibi yapar, terbiye onu milletin bir ferdi hâline koyar.” dedi. “Mesele bu ikisini hikmetle bir araya getirmektir.” ifadesini kullanan Topsakal, kültürün “millî” olduğunu ve “kopyalanamayacağını” söyledi.

YABANCI DİLDE EĞİTİM: “İSTİKAMET Mİ, BULANIKLIK MI”
Eğitimin “tarafsız olmadığı” değerlendirmesinde bulunan Topsakal, “Eğitim tarafsız değildir, her zaman bir istikamet verir.” dedi. Yabancı dilde eğitime dair eleştirisini, “Yabancı terimlerin çocuk zihninde yapacağı tahribat bilimin bir sonucuysa hâlâ yabancı dilde eğitimde ısrarın manası nedir?” sözleriyle dile getirdi. Bu eleştirinin “hem özel hem vakıf okullara hem de YÖK’e” olduğunu belirten Topsakal, “Siz milletimizin çocuklarının ve gençlerinin şuurunu bulanıklaştırıyor musunuz yoksa berrak hâle mi getiriyorsunuz? Oturun, düşünün lütfen.” dedi.

“MEFKÛRESİZ GENÇLİK BOŞLUKTA KALIR”
Gençlik ve “mefkûre” kavramını gündeme getiren Topsakal, “Bilgi ülküyle birleşmediği sürece dağınık kalır… mefkûresiz bir gençlik boşlukta kalır, boşluk mutlaka dolar; kendi milletinin idealiyle dolmazsa başkalarının ideolojileriyle dolar.” ifadelerini kullandı. Eğitimin aynı zamanda “adalet” meselesi olduğunu belirten Topsakal, “Herkesin eğitimden eşit pay alabilmesidir; o zaman özel okul meselesini neden gündemde tuttuğumu anlayabilirsiniz.” dedi.

Topsakal, Mecliste asıl sorulması gerekeni “Biz nasıl bir insan istiyoruz, nasıl bir gençlik hayal ediyoruz?” sözleriyle ifade etti; “Sınav kazanan ama yönünü kaybetmiş kalabalıklar mı?” sorusunu yöneltti.

“MAARİF MODELİ MİLLÎDİR, HARSÎDİR VE ÇAĞDAŞTIR”
Topsakal, eğitimde temel gayenin “Türk milletine mensup olmanın gururunu ve şuurunu taşıyan” nesiller yetiştirmek olduğunu söyledi. Gençlerin “bilgiyle donanmış” olmasının yanında “sorumluluk sahibi” olmalarını hedeflediklerini kaydeden Topsakal, öğretmen modelinin önemine vurgu yaptı.

Millî Eğitim Bakanlığının Maarif Modeli hakkında Topsakal, “Eksiklikleri olsa da çocuklarımızı hem harsına hem de modern dünyanın gerçeklerine hazırlamadaki azminin arkasında durduğumuzu MHP adına söylemeliyim.” dedi. Program için, “Elbette birçok eksiği var… ancak bu program millîdir, harsîdir ve çağdaştır; daha da önemlisi bizim bilim insanlarımızın ürünüdür.” ifadelerini kullandı.

Öğretmenlerin programı yeterince özümsemediğini söyleyen Topsakal, “Program henüz öğretmenlerimiz tarafından iyice anlaşılmamıştır… sebepleri tahlil edilmeli ve öğretmenlerimiz lehine tamamlanmalıdır.” dedi.

MİLLÎ EĞİTİM AKADEMİSİ VE “ADALET-HAK” VURGUSU
“Maarifin en önemli insanları öğretmen olmalı” diyen Topsakal, öğretmenin konumunun güçlendirilmesi gerektiğini savundu. Millî Eğitim Akademisine ilişkin de Topsakal, “Millî Eğitim Akademisi öğretmen ve öğretmenliğe dair projenin sağlam temeller üzerine bina edilmesi demektir.” dedi. Akademiye alınacak kadrolar için “ekol sahibi” vurgusu yapan Topsakal, “MHP’nin buradaki görüşü adalet ve hak kavramı üzerinedir… atanacak öğretmenlerimiz de siyaset dışı olur.” ifadelerini kullandı.

ÖZEL OKULLAR: “KAPATILMASI ARTIK BİR GÜVENLİK SORUNUDUR”
Özel okullara ilişkin sert ifadeler kullanan Topsakal, “Millî Eğitim Bakanlığımızın belirlediği kriterlere uymayan… özel okulların kapatılması artık bir güvenlik sorunudur.” dedi. “Eğitimi ticari olarak görmeyen… vakıflar bu işi yapmalı; diğerleri kesin ve şeksiz kapatılmalıdır.” ifadelerini kullanan Topsakal, özel okulların devlet okullarına oranının “dünya standartlarına” çekilmesi gerektiğini söyledi.

KÖY OKULLARI, TAŞIMALI EĞİTİM VE “MEKÂNSAL BÜTÜNLÜK”
Köye dönüşlerde asgari şartları sağlayan köy okullarının açılmasını isteyen Topsakal, “Taşımalı eğitimin yavaş yavaş yerinde eğitime dönüşmesi” gerektiğini savundu. Eğitim mekânlarının önemine değinen Topsakal, “Çocuk mekânlarıyla büyür… eğitim yuvalarımızın çocuklarımızın ruhu ve psikolojik gelişimine uygun olması gerekir.” dedi. “Maarif Modeli’mizin ikinci aşaması… programımıza uygun mekânsal bütünlüğün sağlanmasıdır.” ifadelerini kullandı.

YÖK, KONTENJANLAR, DOÇENTLİK SÖZLÜSÜ VE ÖĞRENCİ AFFI
YÖK’ün programın “tamamlayıcı unsuru” olduğunu söyleyen Topsakal, “Boş kalan kontenjanlarımıza dair yapacağı planlamayı desteklediğimizi… ilçelerdeki bölümlerin ihtiyaca yönelik meslek okullarına dönüştürülmesini faydalı görüyorum.” dedi. Akademisyen ücretlerine de değinen Topsakal, “Bir profesörün öğrencilerinden düşük ücretlendirilmesinin maarife yansımasını da düşünmek gerekiyor.” ifadelerini kullandı.

Doçentlik sözlü sınavına ilişkin Topsakal, “Doçentlik sözlü sınavı kaldırılmıştı, bunun mutlaka geri getirilmesi gerekir.” dedi. Deprem bölgesine ilişkin de Topsakal, “Öğrenci affı büyük bir talep… bunun arkasında olduğumuzu söylemeliyim.” ifadelerini kullandı.

Konuşmanın sonunda mikrofonun otomatik olarak kapanmasının ardından Topsakal, “Mülakatın kaldırılması ve hocalarımızın 65 yaşında emekli olması meselesi de zaten YÖK’ümüzün gündeminde.” dedi. Saadet Partisi Hatay Milletvekili Necmettin Çalışkan’ın “kadro meselesini” hatırlatması üzerine Topsakal, “Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak bunu desteklediğimizi ifade ediyorum.” sözleriyle konuşmasını tamamladı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI