Saadet Partili Mehmet Atmaca: “Ulaştırma bütçesi daralıyor, projeler bitmiyor; Bursa hâlâ üvey evlat, hızlı trenin akıbeti broşürlerden silindi”

TBMM’de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 yılı bütçesi üzerine konuşan Saadet Partisi Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca, Bakanlık payının yüzde 2,77’ye gerilemesini “2026’da büyük iş yapılmayacağının ilanı” olarak değerlendirdi. Bölünmüş yol ve otoyol üretimindeki yavaşlamayı, Bursa dağ yolları ve İznik–Mekece güzergâhı gibi yıllardır tamamlanamayan projeleri örnek gösteren Atmaca, Bursa’nın ülkenin 4’üncü büyük şehri olmasına rağmen hızlı tren hattının 2012’den bu yana bitirilemediğini, 2025 için verilen sözlerin 2026 broşürlerinde yer almadığını söyledi. Yap-işlet-devret modelinin devlete son beş yılda 10 milyar dolar fark maliyet çıkardığını vurgulayan Atmaca, Osmangazi ve Çanakkale köprülerindeki garanti, ücret ve maliyet farklarını karşılaştırarak “Bu projeleri devlet yapsa çok daha ucuz olurdu.” dedi.

Aralık 11, 2025 - 10:15
Aralık 11, 2025 - 12:35
Saadet Partili Mehmet Atmaca: “Ulaştırma bütçesi daralıyor, projeler bitmiyor; Bursa hâlâ üvey evlat, hızlı trenin akıbeti broşürlerden silindi”


Türkiye Büyük Millet Meclisinde 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi görüşmelerinin üçüncü oturumunda YENİ YOL Partisi Grubu adına söz alan Saadet Partisi Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesini kapsamlı bir eleştiriyle değerlendirdi. Konuşmasına “Hepinizi saygıyla selamlıyorum.” diyerek başlayan Atmaca, 2026 bütçesinde ulaştırmaya ayrılan payın önceki yıllara göre gerilemesine dikkat çekti.

“2026 bütçesi ulaştırmada daha da az iş yapılacağının işaretidir”
Atmaca, 2026 yılında Bakanlık bütçesinin genel bütçe içindeki oranının yüzde 2,77’ye düştüğünü belirterek şu tespiti paylaştı:

Ulaştırma Bakanlığı alanında hiçbir iş yapılmayan yıl olan 2025’te bu oran 3,25’ti. 2026’da 2,77’ye düşmesi bu yıl daha da az yatırım yapılacağı anlamına geliyor.

Genel bütçenin yüzde 28,5 büyüdüğünü, bunun resmi enflasyonla bile kıyaslandığında “küçük” kaldığını söyleyen Atmaca, “Bu yıl ülkemizde birçok alanda daralma yaşanacağı kesin.” değerlendirmesinde bulundu.

Karayolları Genel Müdürlüğünün aktardığı yıllık performans verilerinin de tabloyu doğruladığını ifade eden Atmaca, 2025’te:

  • 294 kilometre bölünmüş yol,

  • 0 kilometre yeni otoyol,

  • 968 kilometre kaplama

üretildiğini hatırlatarak, “Kaplamayı üretim diye kataloğa koymak ulaştırma alanındaki tıkanmışlığı gösteriyor.” dedi.

“Bakanlık 2026 için 2002’yle kıyas yapıyor; 25 yıldır iktidardasınız”
Atmaca, ulaştırma yatırımlarının tanıtımında sürekli 2002 yılına referans verilmesini de eleştirdi:

Biz 2026 bütçesini konuşuyoruz. Neden 2025’e göre değil de 2002’ye göre kıyas yapılıyor? Yirmi beş yıldır iktidardasınız, 2024–2025 performansıyla neden övünmüyorsunuz?

“Cumhuriyetin en yoksul yıllarında 6.800 km demir yolu yapıldı, AK Parti döneminde 2.971 km”
Demir yolu yatırımlarını tarihsel karşılaştırmayla ele alan Atmaca, tabloyu şöyle çizdi:

Cumhuriyet döneminin en yokluk yıllarında 6.800 kilometre demir yolu yapılmışken, sizin döneminizde 2.971 kilometre. Bu koşullarda bunu başarı olarak ifade etmek mümkün değil.

Demir yolunda hedeflerin de gerçekleştirilmediğini belirten Atmaca, “2011’de 10 bin kilometrelik hedef kondu; 2023’e geldiğimizde sadece 1.865 kilometre yapılabildi. Gerçekleşme oranı yüzde 14,87.” dedi.

“Hızlı trenlerde kamuoyu algısı var; Ankara–Konya hattı 14 yılda hız kaybetti”
Atmaca, hızlı tren hatlarının da planlandığı gibi çalışmadığını söyleyerek örnekler verdi:

  • Ankara–İstanbul Hızlı Treni: “Birçok bölgede trenler yavaşlamak zorunda kalıyor.”

  • Ankara–Konya Hızlı Treni: “İlk açıldığında 1 saat 45 dakika süren yolculuk bugün 2 saate çıktı. Açıldığı yıl ‘1 saat 15 dakika olacak’ denmişti.”

Bu tabloyu “Hızlı tren hatlarının bile tam tamamlanmadığının kanıtı” olarak değerlendirdi.

“Bursa ulaşımda üvey evlattır: Dağ yolları 15 yıldır bitmedi, İznik–Mekece 20 yıldır tamamlanamadı”
Konuşmasının Bursa bölümünde Atmaca, ilin ulaştırma yatırımlarındaki sorunlarını kronolojik örneklerle sıraladı:

  • “Bursa dağ yolları on beş yıldır bitmiyor.”

  • “İznik–Mekece yolu yirmi yıldır tamamlanamadı.”

  • “Türkiye’nin en çok üreten, en çok vergi veren dördüncü büyük ili Bursa, ulaşımda hâlâ geri bırakılıyor.”

Bursa’nın Ankara’ya doğrudan bağlantı yolu olmamasını da “ciddi bir eksiklik” olarak tanımladı.

“Bursa hızlı treni 2012’den beri bitmedi; 2025 teslim sözü 2026 broşüründe yok”
Atmaca, Bursa–Ankara hızlı tren hattının kronik gecikmesini TBMM kürsüsünden bir kez daha hatırlattı:

Hızlı trenin temeli 2012’de atıldı. 2016’da teslim sözü verildi. Geçen yıl ‘2025 sonunda tamamlanacak’ denmişti; bu yılki broşürde bitiş tarihi artık yazmıyor. Demek ki o hedef de rafa kalktı.

“Yap-işlet-devret modelinde son beş yılda 10 milyar dolar fark ödedik”
KÖİ projelerine ilişkin eleştirilerde bulunan Atmaca, yanlış maliyet hesapları nedeniyle devletin büyük kayıplar yaşadığını ifade etti:

Son beş yılda 10 milyar dolar fark ödenmiş. Bu projelerin toplam maliyeti bu rakamdan daha düşüktür. 2026–2028 arasında öngörülen ödeme 370 milyar TL. Bu projeleri devlet borçlanarak yapsa çok daha kârlı olurdu.

Osmangazi–Çanakkale karşılaştırması

Atmaca, iki köprü arasındaki farkı şöyle anlattı:

  • Osmangazi Köprüsü maliyeti: 1,48 milyar dolar

  • Çanakkale Köprüsü maliyeti: 2,62 milyar dolar

  • Geçiş ücreti: Osmangazi 55 dolar; Çanakkale 20,4 dolar

  • Garanti geçiş: Osmangazi 40 bin; Çanakkale 45 bin

  • Süre: Osmangazi 19 yıl; Çanakkale 16 yıl

Bu karşılaştırmayı bir sonuca bağlayan Atmaca, “Herhâlde Osmangazi’de yapılan yanlış anlaşılmış ki Çanakkale daha avantajlı yapılmış ama buna rağmen devletin kendi yapması hâlâ çok daha ucuza gelir.” dedi.

“58 havalimanının 56’sı kapasitesini doldurmuyor; bazılarına imkânsız garanti verilmiş”
Atmaca, havalimanı yatırımlarında da verimlilik sorununa dikkat çekerek şunları söyledi:

58 havalimanımızdan sadece 2’si yolcu trafiğinin yüzde 53’ünü taşıyor; diğer 56 havalimanı toplam yolcunun yüzde 43’ünü taşıyor.

Buna rağmen, bazı havalimanı projelerine yolcu garanti sayılarının gerçek dışı ölçülerde verildiğini, bunun ancak “yandaşların menfaat temini” ile açıklanabileceğini söyledi.

Bayburt–Gümüşhane Havalimanına verilen yolcu garantisini örnek göstererek, “İki ilin toplam nüfusunu aşan yolcu garantisi verilmesi, bu işin amacını açıkça ortaya koyuyor.” dedi.

Ayrıca, iç hat seferlerinin büyük uçaklarla yapılması nedeniyle doluluk gerekçesiyle seferlerin azaltıldığını, bunun daha verimli işletmecilik ilkeleriyle düzeltilebileceğini ifade etti.

“Tüm iddialara rağmen hava ulaşımında diğer ülkelere göre gerideyiz”

İç hat yetersizliği, kapasite kullanım sorunları ve yanlış planlamalar nedeniyle, Türkiye’nin hava ulaşımında hâlâ birçok ülkenin gerisinde olduğunu söyleyen Atmaca, konuşmasını şu sözlerle tamamladı:

Çok teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum.
Konuşma YENİ YOL ve İYİ Parti sıralarından alkışlarla karşılandı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI