SANAYİ GENEL MÜDÜRÜ İLKER MURAT AR: “ENGELLİ ERİŞİMİ İÇİN TEKNİK MEVZUAT TAM, EKSİK OLAN UYGULAMA VE DÖNÜŞÜM SÜREÇLERİDİR”
TBMM Engelli Hakları İzleme Komisyonu toplantısında sunum yapan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. İlker Murat Ar, otobüs, ticari taksi ve asansörlerde erişilebilirliğe ilişkin teknik düzenlemeleri anlattı. Ar, mevzuatın engelli erişimi için gerekli zorunlulukları içerdiğini, esas sorunun uygulamada ve mevcut araçların dönüşüm süreçlerinde yaşandığını belirterek “Yeni üretilecek araçlarda standartlar açık; dönüşüm tarafında yetkili servislerin standartlara uygun hareket etmesi kritik.” dedi.
TBMM Engelli Hakları İzleme Komisyonu toplantısında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. İlker Murat Ar, engelli bireylerin toplu ulaşıma ve yapı sistemlerine erişimine yönelik teknik düzenlemeleri detaylı şekilde aktardı. Ar, sunumda otobüsler, taksiler ve asansörler için belirlenen uluslararası ve ulusal düzenlemeleri anlatarak uygulama alanındaki sorunlara dikkat çekti.
Sunuma, ulaşım araçlarına ilişkin zorunlu standartlar üzerinden başlayan Ar, 1958 Cenevre Anlaşması ve ilgili BM/AEK regülasyonlarının Türkiye’de yürürlükte olduğunu belirterek şehir içi kullanılan sınıf 1 alçak tabanlı otobüslerin engelli erişimine uygun olarak üretilmesinin zorunlu olduğunu ifade etti.
“MEVCUT ARAÇLARIN DÖNÜŞÜMÜ YETKİLİ SERVİSLERİN STANDARTLARINA BAĞLI”
Yeni üretilecek otobüslerin standartlara uygunluğunun zorunlu olduğunu vurgulayan Ar, mevcut araçların dönüşüm sürecinin Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik kapsamında yürütüldüğünü belirtti. Bu kapsamda yetkilendirilen servislerin teknik kriterlere uygun tadilat yapmasının kritik olduğunu ifade eden Ar, “Yeni araçlar için kurallar net. Ancak mevcut araçların engelli erişimine göre dönüştürülmesi sahadaki en temel uygulama alanıdır.” dedi.
“TİCARİ TAKSİLERDE ENGELLİ ERİŞİMİ MÜMKÜN, MEVZUAT ENGELLEMİYOR”
Ticari taksilere ilişkin değerlendirmesinde Ar, M1 kategorisindeki araçların engelli rampası eklenerek erişilebilir hâle getirilebileceğini söyledi. Ar, “Taksi dönüşümleri için teknik gereklilikler belirlenmiş durumda. Mevzuatta herhangi bir kısıt yok; dönüşüm yetkili servislerde yapılabilir.” ifadelerini kullandı.
Komisyon Başkanı Kasapoğlu’nun “zorunluluk ve uygulama baskısı” vurgusuna karşılık Ar, teknik düzenlemelerin hazır olduğunu, bu araçların sahaya kazandırılmasının ilgili kurumların ortak planlamasıyla hızlanacağını belirtti.
“ASANSÖR KRİTERLERİ A TİPİ MUAYENE KURULUŞLARI TARAFINDAN DENETLENİYOR”
Ar, asansörlerle ilgili düzenlemelerde engelli erişimini sağlayan kriterlerin Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği ve Asansör İşletme ve Bakım Yönetmeliği ile belirlendiğini aktardı. Denetimlerin Bakanlıkça yetkilendirilen A tipi muayene kuruluşları tarafından yürütüldüğünü ifade eden Ar, bina sorumlularının mevzuata uygun hareket etmesinin zorunluluk olduğunu söyledi.
Sunumda, Türk Standartları Enstitüsünün yürüttüğü erişilebilirlik standartlarına da değinen Ar, engelli bireylerin kullandığı ürünler, rampalar, kaldırma platformları, lavabo ve ofis düzenleri gibi geniş bir alanda standartların yayımlandığını hatırlattı.
“ENGELLİ ERİŞİMİNE UYGUN ARAÇLAR İÇİN MEVZUATTA AÇIKLIK YOK”
Komisyon üyelerinin uygulamaya ilişkin soruları üzerine Ar, teknik mevzuatta bir eksiklik bulunmadığını vurgulayarak “Sorun mevzuatta değil, uygulamada. Standartlar belirli; önemli olan sahada bu standartların tüm araçlara ve yapılan işlere uygulanmasıdır.” değerlendirmesinde bulundu.
Ar, sunumun sonunda engelli bireylerin ihtiyaç duyduğu alanlarda teknik dönüşümlerin desteklenmesi için ilgili kurumlarla koordinasyonu sürdüreceklerini ifade etti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI