Serebral Palsili Komisyon Uzmanı Esra Ersoy: “Bayrak Almak Yetmez; Üniversitelerde Gerçek Denetim ve Destek Mekanizması Şart”

TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu’nda söz alan Komisyon Uzmanı ve serebral palsili birey Esra Ersoy, üniversitelerde erişilebilirlik uygulamalarının kağıt üzerinde kaldığını belirterek, fiziksel erişimden PDR hizmetlerine, servis desteğinden sınav uyarlamalarına kadar geniş bir alanda yaşanan eksiklikleri anlattı. Engelli öğrenci birimlerinin kendi kendini denetlediği mevcut yapının sonuç üretmediğini söyleyen Ersoy, “Gerçekçi bir denetim olmadan bayrak verilmesi sürdürülebilir değil.” dedi.

Kasım 27, 2025 - 10:51
Kasım 27, 2025 - 12:11
Serebral Palsili Komisyon Uzmanı Esra Ersoy: “Bayrak Almak Yetmez; Üniversitelerde Gerçek Denetim ve Destek Mekanizması Şart”


TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu toplantısında değerlendirmelerde bulunan Komisyon Uzmanı Esra Ersoy, yükseköğretimde erişilebilirlik alanındaki temel sorunları sahadan örneklerle aktardı. “Ben hem engelli bir öğrenci birimi sözcüsüyüm hem de aktif bir engelli bireyim; bu nedenle sistemin tüm boşluklarını birebir görüyorum.” ifadelerini kullandı.

“Bayrak Veriliyor Ama Asansörü Bile Olmayan Binalar Var”
Engelsiz Üniversite Bayraklarının motivasyon açısından önemli olduğunu söyleyen Ersoy, bunun tek başına ölçüt haline getirilmesini eleştirdi. “Bayrak alan üniversitelerde dahi fiziksel erişimde ciddi eksikler var. Bazı bölümlerde asansör yok, bazı yerlerde rampa standart dışı. Bayrak var ama öğrenci binaya giremiyor.” dedi.

“Engelli Birimleri Kendi Kendisini Değerlendiriyor; Bu Model Sonuç Üretmez”
Üniversitelerdeki engelli öğrenci birimlerinin sistemin omurgası olduğunu belirten Ersoy, “Birimler birçok konuda yetkili görünüyor ama fiili gücü yok. Üstelik kendi performansını da kendisi bildiriyor. Bu yapı değişmedikçe gerçekçi bir dönüşüm olmaz.” açıklamasını yaptı.

PDR Hizmetlerine Özel Uyarı
Psikososyal desteklerin engelli öğrencilere yönelik yeterli olmadığını söyleyen Ersoy, “PDR birimlerinin sunduğu formlarda engel durumu soruluyor ama uzman desteği bu doğrultuda ayrıştırılmıyor. Ağır engelli öğrenciler kendini ifade ederken zorlanıyor, uzman seçimi kritik.” değerlendirmesinde bulundu.

“Servis Hizmeti Olmadan Eğitime Erişimden Söz Edilemez”
Engelli öğrenciler için erişilebilir servis desteğinin zorunluluk olduğunu belirten Ersoy, ODTÜ örneğine dikkat çekerek, “Bu hizmeti sağlayan üniversiteler var ama çoğu sağlamıyor. Toplu taşımayı kullanamayan öğrenciler üniversiteye ulaşamıyorsa eğitim hakkı fiilen engelleniyor.” dedi.

“Gölge Öğretmen ve Akran Desteği Olmazsa Öğrenci Yolda Kalıyor”
Bazı engelli öğrencilerin ders takibi, not erişimi ve materyal kullanımı için bire bir desteğe ihtiyaç duyduğunu belirten Ersoy, “Gölge öğretmen ve akran desteği zorunlu hale getirilmedikçe birçok engelli öğrenci müfredatın dışında kalıyor.” ifadelerini kullandı.

“Bilimsel Standartlar Üniversitelere Bırakılamaz”
Engelli standartlarının ulusal ölçekte tanımlanması gerektiğini ifade eden Ersoy, “Her üniversite kendi iç değerlendirmesini yapıyor. Bu sürdürülebilir değil. Merkezi bir izleme mekanizmasının zorunlu olması gerekiyor.” dedi.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI