Türkiye Otizm Meclisi Sekreterya Yardımcısı Serap Dikmen Ahmetoğlu: “Otizmli Çocuklar Eğitim Yolunda Yalnız Bırakılıyor”
TBMM’de konuşan Türkiye Otizm Meclisi Sekreterya Yardımcısı Serap Dikmen Ahmetoğlu, kaynaştırma süreçlerinde öğretmen değişimi, okulda ayrımcı yaklaşımlar ve destek eksikliği nedeniyle otizmli çocukların eğitim haklarından koparıldığını belirtti. Ailelerin ağır bir yük taşıdığını vurgulayan Ahmetoğlu, “Beş yılda on öğretmen değiştiren çocuklar var, bu tablo sürdürülemez.” dedi.
Türkiye Otizm Meclisi Sekreterya Yardımcısı Serap Dikmen Ahmetoğlu, TBMM Engelli Hakları İnceleme Komisyonundaki konuşmasında, otizmli çocukların eğitim yolculuğunda karşılaştığı engelleri sahadan örneklerle anlattı. Ahmetoğlu, “Okullar, öğretmen değişimleri ve idari tutumlar nedeniyle çocuklarımızı istikrarlı bir eğitim sürecine dahil edemiyor. Bu durum en çok da otizmli öğrencileri etkiliyor.” ifadelerini kullandı.
“Bir Çocuk Beş Yılda On Öğretmen Değiştiriyorsa Sistem Çökmüştür”
Ahmetoğlu, özellikle özel eğitim sınıflarında sık görülen öğretmen değişimlerine dikkat çekti. “Aileler bize şunu söylüyor: ‘Çocuğum beş senede on öğretmen gördü.’ Bu, özel gereksinimli bir öğrencinin en temel ihtiyacı olan sürekliliği tamamen yok eden bir tablo.” dedi. Öğretmenlerin sık değişmesinin çocukların davranış yönetimi, öğrenme akışı ve sosyal uyumunu doğrudan etkilediğini vurguladı.
“Okullarda Ayrımcı Tavırlarla Karşılaşan Çocuklarımız Var”
Ahmetoğlu, bazı okullarda idarecilerin ve öğretmenlerin otizmli çocukları kabul etmekte isteksiz davrandığını belirtti. “Çocuklarımızın sınıfa alınmadığı, ailelerin kapıdan çevrildiği örnekler var. Biz bunları dile getirdiğimizde dahi çözüm alamadığımız oluyor.” şeklinde konuştu. Bu tür durumların çocukların okulla bağını kopardığını kaydetti.
“Aileler Tükeniyor, Yükün Tamamı Evlerin İçine Bırakılıyor”
Ahmetoğlu, otizmli çocukların ailelerinin destek mekanizması eksikliği nedeniyle ağır bir yük taşıdığını ifade etti. “Aileler, rehberlik desteği almadan kaynaştırma sürecini yönetmeye çalışıyor. Destek hizmeti sunulmadıkça bu yük artıyor, anneler daha çok yıpranıyor.” dedi. Ailelerin eğitim süreçlerine yeterince dahil edilmediğini, rehabilitasyon ve okul arasında bir koordinasyon boşluğu bulunduğunu söyledi.
“Eşitlik İçin Yaygın ve Nitelikli Hizmet Şart”
Ahmetoğlu, özel eğitim hizmetlerinin kalitesinin illere göre değiştiğini belirterek, “Bazı şehirlerde çocuklar iyi bir özel eğitim desteğine erişebilirken, bazı şehirlerde aynı hakka ulaşmak neredeyse imkânsız. Bu eşitsizlik kabul edilemez.” değerlendirmesinde bulundu. Türkiye Otizm Meclisinin sahadan topladığı verilerle çözüm önerilerini kurumlarla paylaşmaya devam edeceğini söyledi.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI