Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu: “Yap-işlet-devret olmasaydı Marmaray’dan Zigana Tüneli’ne kadar birçok projeyi yapamazdık”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda 2026 bütçesini savunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, kamu-özel iş birliği ve yap-işlet-devret projelerine yöneltilen eleştirilere rakamlarla yanıt verdi. Bakan Uraloğlu, ulaştırma alanında toplam 300 milyar dolarlık yatırımın yaklaşık üçte birinin yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirildiğini, bu model kullanılmasaydı Van-Hakkâri Güzeldere Tüneli, Honaz Tüneli, Eğiste Hadimi Viyadüğü, Marmaray, Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul Havalimanı gibi birçok büyük projenin hayata geçirilemeyeceğini söyledi. Uraloğlu, İstanbul Havalimanı’ndan 1 milyar 650 milyon euro, Avrasya Tüneli’nden ise son üç yılda 250 milyon lira Hazine katkısı elde edildiğini vurguladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Bakanlığının 2026 yılı bütçesini sunarken kamu-özel iş birliği (KÖİ) ve yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapılan projelere yönelik eleştirilere kapsamlı bir yanıt verdi.
Uraloğlu, ulaştırma alanında bugüne kadar yapılan toplam yatırım tutarının 300 milyar dolar olduğunu ve bunun yaklaşık 90 milyar dolarının KÖİ/YİD projeleriyle gerçekleştirildiğini belirterek şu ifadeleri kullandı:
“300 milyar dolarlık ulaştırma yatırımımızın yaklaşık üçte 1’ini yap-işlet-devret projeleriyle yaptık. Bu imkânı kullanmasaydık Van-Hakkâri Güzeldere Tüneli’ni, Çamlık Viyadüğü’nü, Honaz Tüneli’ni, Eğiste Hadimi Viyadüğü’nü, Ankara-Samsun yolunu, Adana 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nü, Zigana Tüneli’ni, Rize-Artvin ve Ordu-Giresun havalimanlarını, Marmaray’ı, Avrasya Tüneli’ni, Kuzey Marmara Otoyolu’nu, İstanbul Havalimanı’nı bu hızda ve bu ölçekte yapamazdık.”
“İstanbul Havalimanı’ndan 1,65 milyar euro, Avrasya’dan 250 milyon lira katkı aldık”
Bakan Uraloğlu, KÖİ projelerinin sadece mali yük getirdiği yönündeki eleştirilere karşılık olarak projelerin sağladığı gelirleri de örnek gösterdi:
“İstanbul Havalimanı’ndan 1 milyar 650 milyon euro, yaklaşık 82,5 milyar lira Hazineye gelir elde ettik. Avrasya Tüneli’nde ise garanti seviyesinin üzerine çıkan trafik sayesinde son üç yılda 250 milyon lira Hazine katkısı aldık.”
İstanbul-İzmir Otoyolu’nu da “sadece bir ulaşım projesi değil, sanayi ve ticaret koridoru” olarak nitelendiren Uraloğlu, “Bu güzergâh üzerinde 12 organize sanayi bölgesinin açıldığını, projelerin aynı zamanda kalkınma projeleri olduğunu” ifade etti.
Komisyonda muhalefet milletvekilleri, YİD projelerinde maliyet ve garanti ödemelerinin kamuya ağır yük bindirdiğini savunarak özellikle Osmangazi Köprüsü ve bazı otoyolların ekonomik fizibilitesini sorguladı. Uraloğlu, eleştirilere karşı “Hesaplarımızda hata yok, kullanılan model doğru zamanda doğru projelere uygulanmıştır.” vurgusu yaptı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI