YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Arif Bilgin: “Engelsiz Üniversite İçin Dijital Erişimde Türkiye Olarak Hâlâ İstenen Seviyede Değiliz”
TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu’nda sunum yapan YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Arif Bilgin, yükseköğretimdeki 57 bin engelli öğrencinin durumunu, Engelsiz Üniversite Bayrak Sistemi’nin yeni kriterlerini ve üniversitelerdeki fiziksel ile dijital erişilebilirlik düzeylerini detaylarıyla anlattı. Bilgin, üniversitelerde mekânsal erişimin güçlendiğini ancak internet siteleri, kütüphaneler ve psikososyal destek hizmetlerinde belirgin eksikler bulunduğunu vurguladı.
TBMM Engelli Hakları Alt Komisyonu’na bilgi veren YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Arif Bilgin, Türkiye’deki 6,7 milyon üniversite öğrencisi içinde 57 bin engelli öğrencinin bulunduğunu belirterek, “Bu öğrencilerin yarısından fazlası örgün öğretimde eğitim görüyor.” dedi.
“Engelsiz Üniversite Bayrakları Artık Temel Standartlarla Verilecek”
Engelsiz Üniversite Ödülleri’nde yapılan değişikliği açıklayan Bilgin, “Bu yıl ilk kez mekânda erişim sağlamayan hiçbir üniversiteye eğitimde erişim veya sosyokültürel erişim bayrağı verilmeyecek.” ifadelerini kullandı. Turuncu, Yeşil ve Mavi Bayrak kategorilerindeki başvuruların son yedi yılda hızla arttığını belirten Bilgin, “2018’de 41 üniversite başvurmuşken 2025’te bu sayı 112’ye yükseldi.” bilgisini paylaştı.
“Dijital Erişimde Türkiye Genel Olarak Zayıf”
Üniversitelerin internet sitelerinin erişilebilirliğini ölçen WCAG değerlendirmelerine değinen Bilgin, “Fiziksel erişimde önemli mesafe alınmış olsa da dijital erişimde ülke genelinde zayıfız.” dedi. Kütüphanelerde engelli dostu kaynak sayısının ilk kez izleme kriterlerine eklendiğini hatırlattı.
Psikososyal Destek Eksikliği Vurgusu
Üniversitelerde engelli öğrencilere yönelik psikososyal desteklerin yetersiz olduğunu belirten Bilgin, “Uygulama ve araştırma merkezlerinin sayısı 50. Personel ve bütçe imkânları sınırlı olduğu için destek hizmetleri güçlenemiyor.” değerlendirmesini yaptı.
“ICF’e Geçiş Türkiye İçin Zorunlu Hale Geldi”
Engellilik derecelendirmesi konusunda ölçüm standardı eksikliğine işaret eden Bilgin, “ESKR ve ÇÖZGER raporları engellilik düzeyini net ölçmede yetersiz kalıyor. Uluslararası ICF sistemine uyum sağlanmazsa kriterlerde adalet tesis edilemez.” dedi.
Engelli Öğrenci Birimlerinin Rolü Artacak
Her üniversitede bulunan engelli öğrenci birimlerinin sürecin temel taşı olduğunu vurgulayan Bilgin, “Birimlerin aktif çalışması engelli öğrencinin kampüs yaşamını doğrudan etkiliyor. Komisyonun bu birimleri dinleme çağrısını memnuniyetle karşılıyoruz.” ifadelerini kullandı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI