Avrupa'da elektrikli otomobil satışları düştü: Pazar payı geriliyor
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği'nin verilerine göre, 2024'te elektrikli otomobillerin pazar payı yüzde 13,6'ya geriledi. Benzinli araçların liderliği devam ederken, hibrit otomobillerin satışları artış gösterdi. Çin ve ABD'nin otomotiv sektöründeki hamleleri karşısında AB'nin rekabet gücünü artırması bekleniyor.

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından yayımlanan verilere göre, Avrupa Birliği (AB) otomobil pazarı, 2023 yılına kıyasla yüzde 0,8 büyüyerek 10,6 milyon satış seviyesine ulaştı. Ancak, bu büyümeye rağmen pazarın hacmi, Kovid-19 öncesine göre yüzde 18,4 düşük seviyede kaldı.
Elektrikli otomobillerin pazar payı düştü
2023 yılında yüzde 14,6 pazar payına sahip olan elektrikli otomobillerin oranı, 2024'te yüzde 13,6'ya geriledi. Böylece elektrikli araçlar, alıcılar için üçüncü en popüler tercih olmaya devam etti.
Benzinli araçlar, yüzde 33,3'lük pazar payıyla liderliğini korudu ancak 2022'deki yüzde 35,3 oranına kıyasla bir düşüş yaşadı. Dizel otomobillerin satışları ise 1 milyon 267 bin seviyesinde gerçekleşti ve pazar payı yüzde 13,6'dan yüzde 11,9'a geriledi.
Hibrit otomobiller, 2023 yılına kıyasla yüzde 20,9 artış göstererek 3,3 milyon adede ulaştı. Böylece hibrit otomobillerin toplam pazar payı yüzde 30,9 oldu.
En çok satılan markalar
2024 yılında AB’de en çok satılan otomobil markası 1 milyon 371 bin 465 adetle Volkswagen oldu. Toyota 928 bin 767 satışla ikinci sırada yer alırken, BMW 774 bin 925, Skoda 766 bin 510 ve Renault 699 bin 214 satış ile ilk beş içinde yer aldı.
Elektrikli otomobil segmentinde ise Tesla, Volkswagen ve Renault en fazla satış yapan markalar olarak öne çıktı.
AB’nin rekabet gücü tartışılıyor
Elektrikli otomobil satışlarındaki düşüş, Avrupa'da otomotiv sektörünün küresel rekabet açısından karşılaştığı zorlukları gündeme getirdi. ACEA'nın raporuna göre, Çin ve ABD'nin teşvik politikaları ile otomotiv sektörüne yaptığı yatırımlar, AB'nin elektrikli araç stratejisiyle kıyaslandığında daha güçlü görünüyor.
Çin, hükümetin sunduğu vergi teşvikleri sayesinde 2024'ün son çeyreğinde otomobil satışlarını 23 milyon seviyesine çıkararak küresel otomobil satışlarının yüzde 31’ini oluşturdu. Elektrikli araç üretiminde Çin’in tedarik zincirindeki hakimiyeti, Avrupa'da bu alandaki gelişmeleri gölgede bıraktı.
AB'nin elektrikli otomobil üretimini teşvik etmek için daha güçlü bir sanayi stratejisi geliştirmesi gerektiği belirtilirken, özellikle şarj altyapısının yetersiz kalması ve teşviklerin satışları istenen seviyeye çıkarmaması sektör temsilcileri tarafından eleştiriliyor.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI