CHP Antalya Milletvekili Mustafa Erdem TBMM’de Ulaştırma Bütçesini Eleştirdi: “Köprüden Geçsen de Geçmesen de Müteahhit Kazanıyor, Bedelini Antalya Dahil Bütün Halk Ödüyor”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesi görüşülürken söz alan CHP Antalya Milletvekili Mustafa Erdem, Gebze’de çöken bina faciasından kamu-özel iş birliği projeleriyle müteahhitlere aktarılan garanti ödemelerine, Antalya–Alanya Otoyolu’nun güzergâh tartışmasından Antalya’nın artan ulaşım ve trafik yüküne kadar pek çok başlıkta eleştiriler yöneltti. Erdem, Karayolları bütçesinden KÖİ projelerine ayrılan on milyarlarca liranın “eksiklik” değil “servet transferi” olduğunu savunarak, Antalya’nın altyapı, raylı sistem ve havayolu ihtiyaçlarının da geciktirilmeden karşılanmasını istedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçe görüşmelerinde söz alan CHP Antalya Milletvekili Mustafa Erdem, konuşmasına son dönemde yaşanan can kayıplarını hatırlatarak başladı. Farklı bakanlık bütçelerinde de benzer örneklerin gündeme geldiğini söyleyen Erdem, “Turizm konuşacağız ama Kartalkaya faciasını, Aile Bakanlığı bütçesini konuşacağız ama katledilen kadınları, Ulaştırma Bakanlığını konuşacağız ama Gebze’de çöken binada yaşamını yitiren yurttaşları konuşmak zorunda kalıyoruz.” ifadelerini kullandı.
“Gebze’de Rapora Rağmen Önlem Alınmadı”
29 Ekim’de Kocaeli Gebze’de çöken ve aynı aileden 4 kişinin hayatını kaybettiği bina faciasına değinen Erdem, binanın 2012’de yapıldığını, on iki yıl boyunca olumsuz bir durum tespit edilmediğini, metro inşaatı sonrası riskin ortaya çıktığını anlatarak, “2017 tarihli raporda bölgedeki binaların tamamının kamulaştırılması gerektiği belirtilmiş. Peki yedi yıldır burada neden önlem alınmadı?” sorusunu yöneltti.
Denetim eksikliğinin bedelini vatandaşın canıyla ödediğini söyleyen Erdem, “İstifa eden bir kişi var mı? Yok.” dedi ve hayatını kaybedenlere rahmet, yakınlarına başsağlığı diledi. Sorumluların bir an önce yargı önüne çıkarılması gerektiğini vurguladı.
“Büyük Bütçe Var Ama Kaynak Yandaşa Akıyor”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı için 2026 yılı bütçesinde 525 milyar 260 milyon lira ödenek ayrıldığını hatırlatan Erdem, “Bakanlığımız bütçede en çok pay ayrılanlardan biri. Halkın vergileriyle oluşan bu bütçenin verimli kullanılması çok önemli.” dedi.
Ancak kaynakların doğru kullanılmadığını savunan Erdem, “Ne yazık ki kaynaklar her sene olduğu gibi yine yandaş müteahhitlere aktarılıyor. Sayın Bakan ve iktidar yetkilileri her fırsatta ‘Dev projeler yaptık.’ diye övünüyor ama bu projelerin bedelini kim ödüyor? Millet.” ifadeleriyle kamu-özel iş birliği modelini eleştirdi.
“Köprüden Geçsen de Geçmesen de Müteahhit Kazanıyor”
Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesinden, gerçekleşmeyen geçiş garantileri için KÖİ projelerine ayrılan ödeneklere dikkat çeken Erdem, “2026 bütçesinden müteahhitlere 101,3 milyar liralık kaynak ayrılmış. 2027’de bu rakamın 125 milyara, 2028’de 150 milyar liraya çıkması öngörülüyor.” dedi.
Ulaştırma Bakanlığı bütçesinde garanti ve katkı ödemeleri için ayrıca 500 milyon lira kaynak tahsis edildiğini belirten Erdem, “Köprüden geçsen de geçmesen de, otoyolu kullansan da kullanmasan da müteahhit kazanıyor, zararı vatandaş ödüyor.” diye konuştu.
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz’ın kamu-özel iş birliği projeleri için “Yöntem doğru ama eksiklikler olabilir.” sözlerini de hatırlatan Erdem, “1 Ekim 2025 itibarıyla YİD modeliyle yapılan köprü, tünel ve otoyolları işleten şirketlere ödenen garanti tutarlara güncel kur ayarlaması yapılıyor, yılda en az 2 defa kur zammı. Günlük araç geçiş sayıları tutturulamazsa parayı Hazine ödüyor.” dedi.
Osmangazi Örneği: “Her Araçta 1.565 Lira Fark Hazine’den”
Osmangazi Köprüsü’nü örnek gösteren Erdem, “Araç geçiş ücreti 795 lira. Hazinenin şirkete garanti ettiği araç geçiş ücreti 2.360 lira. Yani köprüden geçen her araç için Hazinenin şirkete ödeyeceği fark tutarı 1.565 lira.” dedi. Geçiş sayısı garantiye ulaşamazsa farkın tamamının Hazine tarafından karşılandığını vurguladı.
“Dar gelirlinin sofrasından alınarak oluşturulan bu bütçeden bu şirketlere ödenen milyarlar ‘bazı eksiklikler’ diye tanımlanabilir mi?” diye soran Erdem, “Eksiklik ‘tasarruf’ adıyla çocuklara bir öğün yemek vermeyi reddeden siyasi iradenin anlayışındadır. Halka harcanması gereken milyarların müteahhitlere aktarılması eksiklik değil, servet transferidir.” ifadelerini kullandı.
“Köprü ve Otoyollar Halkın Ortak Zenginliği, Özelleştirme Kabul Edilemez”
2026 yılı için bütçede 185 milyar liralık özelleştirme geliri tahmin edildiğini hatırlatan Erdem, otoyol ve köprülerin olası satışlarına da tepki gösterdi. “Köprüler ve otoyollar tüm halkın ortak zenginliğidir.” diyen Erdem, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleriyle devletin elinde kalan otoyolların yeni özelleştirme dalgasına konu edilmesinin “kabul edilemez” olduğunu söyledi.
Antalya–Alanya Otoyolu: “Proje Antalya Merkezini Bile Kapsamıyor”
CHP’li Erdem, “Antalya–Alanya Otoyolu” olarak anılan ancak Serik–Konaklı arasında planlanan projeyi de gündeme taşıdı. Temmuz ayında temeli atılan ve Limak ile Karayolları Genel Müdürlüğü arasında YİD modeliyle yürütülen proje için Ulaştırma Bakanı’nın üç yılda bitirileceğini ve 2 milyar 429 milyon avro bedel öngörüldüğünü açıkladığını hatırlattı.
Projeye hem güzergâh hem finansman modeli açısından itiraz ettiklerini belirten Erdem, “Bu proje Antalya merkezini kapsamıyor, Serik–Antalya arasındaki asıl yoğun hattı dışarıda bırakıyor. Bu, Serik–Konaklı otoyolu projesidir.” dedi. Konaklı’da yeni trafik ve yığılmalar oluşacağını savunan Erdem, yoğun turist ve araç trafiğinin mevcut hatlara bindirdiği yükün yeterince hesaplanmadığını ifade etti.
“Bu Kadar Uçuş Bu Kente Nasıl Yük Bindiriyor?”
Antalya Havalimanı’nın kapasitesinin artırılmasına da değinen Erdem, “Kapasite 82 milyon yolcuya çıktı, günlük 968 uçuş var, Avrupa’nın en yoğun 9’uncu havalimanı. Bu rakamlar doğru, bu konuda teşekkür ediyoruz.” dedi.
Ancak tek taraflı başarı tablosunun yeterli olmadığını belirterek, “Şu soruyu neden sormuyorsunuz: ‘Bu kadar uçuş bu kente nasıl yük bindiriyor?’ Havaalanı Antalya’nın merkezinde. Manavgat’a, Alanya’ya giden turist Serik’e kadar nasıl gidecek? Bu yeni projede Serik yok.” sözleriyle karayolu ve şehir içi ulaşım planlamasındaki eksikliklere dikkat çekti.
Şehir plancılarının açıklamalarına atıf yapan Erdem, “Çevre yolları şehir içinde kaldı, sıradan caddelere döndü; bu şehir bunu artık kaldıramıyor, yeni çevre yolları yapılmalı.” uyarısını aktardı.
Tarım Arazileri, Su Havzaları ve Köylünün İtirazı
Antalya–Alanya Otoyolu’nun geçtiği güzergâhta bölge halkının itirazlarının bulunduğunu söyleyen Erdem, “Proje mahalleleri ortadan bölerek yaşam alanlarına darbe vuruyor, tarım arazileri yok ediliyor, su havzaları zarar görüyor.” dedi.
“Devlet burada halkın değil müteahhidin yanında; müteahhidin daha fazla para kazanabilmesi için yol en kolay ve ucuz güzergâhtan geçiriliyor, bunun bedelini çiftçi ve köylü ödüyor.” sözleriyle güzergâh tercihlerini eleştirdi. Projeye ilişkin günlük geçiş garantisi, araç başına ücret (lira veya dolar) ve sözleşme süresi gibi detayların kamuoyuna açıklanmasını istedi.
Antalya’nın Bitmeyen Projeleri ve Artan Trafik Yükü
Antalya’nın Türkiye ekonomisine yıllardır büyük katkı verdiğini hatırlatan Erdem, kış nüfusu 2,5 milyon olan kentin yaz aylarında 5–6 katına çıkan nüfus ve artan araç sayısıyla ağır bir trafik yükü taşıdığını söyledi.
Kent içi trafiği rahatlatacak köprülü kavşaklardan bazılarının bu yıl tamamlandığını ancak bunların “lütuf gibi sunulmaya çalışıldığını” belirten Erdem, “Bu, ekonomiye en önemli katkıları sağlayan bir kentte lütuf değil, geç kalınmış yatırımdır.” dedi. “Yerel yönetimler bizde diye Antalyalıyı cezalandırma anlayışıyla hareket edilirse zarar gören Antalyalı olur.” uyarısında bulundu.
Alacabel ve Çamlıyokuş Uyarısı, 4’üncü Etap Raylı Sistem ve Uçuş İptalleri
Konya ve Antalya’yı bağlayacak Alacabel Tüneli’nin 2010’da gündeme alındığını, 2016’da yapımına başlandığını hatırlatan Erdem, 7.360 metrelik tünelin hâlâ tamamlanmadığını dile getirerek, “2026’da bitecek denildi, inşallah 2036’ya uzatılmaz.” ifadelerini kullandı.
Antalya’nın Akseki ve İbradı ilçeleri arasında “Çamlıyokuş” olarak bilinen kesimde yol durumunun çok kötü olduğunu söyleyen Erdem, “Burada çok keskin viraj var, çok fazla trafik kazası meydana geliyor. Özellikle yazın artan trafikle kazalar iyice artıyor, bölge halkı çözüm bekliyor.” dedi.
Kentin en önemli beklentilerinden biri olarak 4’üncü etap raylı sistem projesini gösteren Erdem, Konyaaltı ile Varsak’ı birbirine bağlayacak 18 kilometrelik hattın Antalya trafiğine nefes aldıracağını belirtti ve projeye destek talep etti.
Son olarak, Gazipaşa–Ankara uçuşlarının AJet tarafından kapatıldığını hatırlatan Erdem, “Bu hat öğrenciler için önemli, komşu ilçeler için önemli; iptal doluluk oranıyla açıklanamaz.” diyerek seferlerin yeniden başlatılması çağrısında bulundu.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI