Milli Eğitim Bakanlığı'ndan öğretmenlere yapay zekâ rehberi: Etkileşimli komut teknikleri, etik ilkeler ve örnek uygulamalar

Milli Eğitim Bakanlığı, öğretmenlerin yapay zekâ araçlarını bilinçli ve etkili şekilde kullanabilmesi amacıyla kapsamlı bir rehber hazırladı. Etkileşimli rehberde komut verme tekniklerinden etik ilkelere, içerik üretiminden ölçme-değerlendirme süreçlerine kadar birçok başlık yer alıyor.

Temmuz 6, 2025 - 19:39
Milli Eğitim Bakanlığı'ndan öğretmenlere yapay zekâ rehberi: Etkileşimli komut teknikleri, etik ilkeler ve örnek uygulamalar

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından öğretmenlerin yapay zekâ destekli araçları eğitim süreçlerinde etkili şekilde kullanabilmesi için hazırlanan rehber yayımlandı. “Yapay Zekâ ve Eğitim: Öğretmenler İçin Uygulamalı Prompt Mühendisliği ve Üretken Araçlarla Yenilikçi Öğrenme Stratejileri” başlıklı rehber, farklı ders alanlarına yönelik örneklerle etkileşimli olarak tasarlandı.

Hazırlanan rehberde, yapay zekâya etkili komut (prompt) verme teknikleri sade bir dille ve uygulamalı örneklerle açıklandı. Temel komut adımları, çerçeve oluşturmaya yönelik modeller, püf noktaları ve farklı yaklaşım türleri detaylandırıldı. Ayrıca öğretmenlerin kullanımına uygun sekiz farklı komut formülü geliştirildi.

Farklı kullanım alanlarına göre kategoriler oluşturuldu
Rehberde eğitimde kullanılan yapay zekâ araçları dört başlık altında sınıflandırıldı: “Planlama ve etkili içerik üretimi”, “öğretme ve öğrenme etkinlikleri tasarımı”, “araştırma ve veri analizi” ile “ölçme, değerlendirme ve geri bildirim süreçlerini güçlendirme”. Her başlık altında, üretken yapay zekâ araçlarıyla sunum hazırlama, görsel ve video oluşturma, oyunlaştırma, kodlama gibi örnekler verildi.

Etik ilkeler ve uyarılar da yer alıyor
Rehberde, yapay zekâ araçlarının eğitimde etik kullanımıyla ilgili dikkat edilmesi gereken başlıklar da yer aldı. “Adalet ve Eşitlik”, “Mahremiyet ve Veri Güvenliği”, “Şeffaflık”, “Hesap Verebilirlik ve Sorumluluk”, “Otonomiye Saygı”, “Sosyal Sorumluluk ve Toplumsal Etki” ile “Zarar Vermeme” ilkeleri, öğretmenlerin kullanımında gözetmeleri gereken temel etik çerçeveyi oluşturdu.

Yayımlanan rehber, öğretmenlerin yapay zekâ araçlarını sadece teknik açıdan değil aynı zamanda pedagojik ve etik açıdan da etkili ve bilinçli şekilde kullanabilmesine rehberlik etmeyi amaçlıyor. Rehber ayrıca, öğretmenlerin öğrencilere bu araçların nasıl kullanılacağını öğretmelerine ve ders içeriklerini daha verimli hâle getirmelerine katkı sağlamayı hedefliyor.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI