Saadet Partili Mehmet Atmaca TBMM’de Ulaştırma Bütçesini Eleştirdi: “AK Parti İlk Yıllarda Başarılıydı Ama Son On Beş Yılda Ulaştırmada Sınıfta Kaldı”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda YENİ YOL Partisi Grubu adına konuşan Saadet Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 bütçesini “reel olarak küçülen, yatırımı kısmaya hazırlanan bir bütçe” sözleriyle eleştirdi. Karayolları payındaki düşüşe, yap-işlet-devret projelerinin bütçe üzerindeki yüküne, atıl kalan havalimanlarına ve Bursa’nın hem kara yolu hem demir yolu hem de hava yolu yatırımlarında “üvey evlat” muamelesi gördüğünü vurgulayan Atmaca, “Doğru fizibilite yapılmadı, yatırım öncelikleri yanlış belirlendi.” değerlendirmesinde bulundu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumların bütçe görüşmeleri sürerken, YENİ YOL Partisi Grubu adına Saadet Partisi Genel Başkan Yardımcısı ve Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca söz aldı. Konuşmasına bütçenin genel çerçevesine değinerek başlayan Atmaca, “Bütçenin hayırlar getirmesini temenni ediyorum.” ifadesinin ardından eleştirilerini sıraladı.
Atmaca, 2026 merkezi yönetim bütçesinin 2025’e göre yüzde 28 civarında artmış görünmesine rağmen yüksek enflasyon dikkate alındığında kamu yatırımlarının reel olarak azalacağını belirtti. “Bu tablo, bütün yatırımların daha az olacağı ve milletin daha çok sıkılacağı anlamına geliyor.” dedi.
“Karayolları Payı Düştü, Yatırımlar Kısılacak”
Ulaştırma Bakanlığı bütçesi içinde Karayolları Genel Müdürlüğü’nün payının gerilediğini vurgulayan Atmaca, “Karayollarının bütçesinin Ulaştırma Bakanlığı bütçesi içerisindeki payı geçen seneye göre yüzde 3,26’dan yüzde 2,77’ye düştü.” bilgisini paylaştı. Bu düşüşün, önümüzdeki yıl karayolu yatırımlarının bu yıla kıyasla daha da azalacağı anlamına geldiğini söyleyen Atmaca, “AK Parti hükûmetlerinin ilk dönemlerinde bu Bakanlığın başarılı olduğu dönemler oldu ama son on, on beş yıl dikkate alındığında aynı başarıları görmek mümkün değil.” değerlendirmesinde bulundu.
“Yatırımlar İhtiyaca Göre Değil, Yanlış Önceliklerle Yapıldı”
Ulaştırma alanında fizibilite eksikliği bulunduğunu ileri süren Atmaca, “Yapılan yatırımlar ihtiyaç öncelenerek yapılmış değil gibi duruyor.” dedi. Bazı bölgelerde yoğunluk düşük olmasına rağmen büyük yatırımlara gidildiğini, buna karşılık yoğun trafiğin yaşandığı bölgelerde yeterli yatırım yapılmadığını belirterek, “Bu yaklaşım doğru değil.” ifadesini kullandı.
Yap-İşlet-Devret Eleştirisi: “Bütçe Açığının En Büyük Kaynaklarından Biri”
Yap-işlet-devret projelerinin her yıl tartışma konusu olduğuna işaret eden Atmaca, modeli sert sözlerle eleştirdi: “Bu çok büyük bir ayıp. Belki milleti bir şekilde aldatmak mümkün, aldatıyorsunuz ama Allah’a nasıl hesap vereceğinizi doğrusu çok merak ediyorum.” dedi.
YİD projeleri nedeniyle oluşan garanti ödemelerinin bütçe açığının en büyük kaynaklarından biri hâline geldiğini savunan Atmaca, “İşin daha vahim tarafı, şeffaf olması gereken devlet bu konuda ne farklar ödediği konusunda halkı da doğru bilgilendirmiyor.” sözleriyle şeffaflık eksikliğini gündeme getirdi.
“Her İle Havalimanı Yarışı” ve Atıl Kapasite Uyarısı
Havaalanı yatırımlarına da değinen Atmaca, “Her ile bir havaalanı yapma hevesiniz var.” sözleriyle iktidarı eleştirdi. Türkiye’de 58 havalimanı bulunduğunu hatırlatan Atmaca, “Bunların 2 tanesi yolcu kapasitesinin yüzde 53’ünü taşıyor, 56’sı yüzde 47’sini. Bu nasıl bir yatırım, nasıl bir anlayış?” diye sordu.
Bayburt-Gümüşhane Havalimanı planlarına da değinen Atmaca, “Bayburt’un nüfusu ne, etraf illerinin toplam nüfusu ne, ne kadar yolcu taşıyacak, bu yatırıma değer mi?” diyerek fizibilite tartışması açtı.
Bursa Yenişehir Havalimanı: “Kapasitesinin Onda Biriyle Çalışıyor”
Bursa üzerinden örnek veren Atmaca, Yenişehir Havalimanı’nın yapıldığı günden bu yana kapasitesinin yaklaşık onda biri seviyelerinde çalıştığını söyledi. “Bu havalimanlarını yapıyorsunuz ama çalışmasını artırma adına hiçbir çabanız yok.” diyen Atmaca, Bursa’ya Sabiha Gökçen Havalimanı’nın gölgesinde kalındığını ancak sefer planlaması yapılmadığı için Yenişehir’in tercih edilmediğini savundu.
2004 yılında yaklaşık 199 bin yolcu taşındığını, havalimanının 2,5 milyon yolcu kapasiteli olduğunu hatırlatan Atmaca, “Bunlar milletimizin heba edilen serveti olarak maalesef gerçekleşmiş oluyor.” dedi.
“Bursa Ulaşımda Üvey Evlat”
Bursa’nın yalnızca hava yolunda değil, tüm ulaştırma başlıklarında geri planda kaldığını dile getiren Atmaca, “Bursa’mız sadece hava yolunda değil, her türlü ulaşımda üvey evlattır.” ifadesini kullandı. Bursa’nın Türkiye’nin en büyük illerinden, en çok ihracat yapan sanayi kentlerinden, aynı zamanda turizm ve tarih kenti olduğunun altını çizerek, “Ulaşımda maalesef hak ettiği yeri bulamadı.” dedi.
Hızlı Tren ve Ankara Ulaşımı Eleştirisi
Bursa-Ankara hızlı tren projesinin 2012’de temeli atılmasına rağmen hâlâ tamamlanmadığını vurgulayan Atmaca, “2017, 2018, 2019, 2024, 2025 vaatleriniz var ama bunların hiçbiri gerçekleşmedi.” sözleriyle gecikmelere dikkat çekti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun, araya girerek “Bu sene bitiriyoruz.” demesi üzerine Atmaca, “Hâlâ bitecek gibi görünmüyor Sayın Bakan.” karşılığını verdi.
Bursa milletvekillerine de göndermede bulunan Atmaca, Ankara’ya gidiş gelişin büyük bir sıkıntı olduğunu belirterek, “Zaman zaman İstanbul üzerinden Ankara’ya gidip geliyoruz, bu bir utanç vesilesi bence.” dedi. “Ne kara yolu doğru düzgün yol, ne otoban var, ne tren var ne de hava yolu var.” ifadeleriyle Bursa’nın temel ulaştırma altyapısındaki eksiklikleri sıraladı.
“Emek–Şehir Hastanesi Hattı Çalışmıyor, Notlarda Yanlış Bilgi Var”
Atmaca, Bakanlığın sunumunda yer alan projelerden Bursa Emek–Şehir Hastanesi hattına da itiraz etti. “Bu hat maalesef çalışmıyor, böyle bir hat yok; henüz inşaat hâlinde.” diyen Atmaca, Emek istasyonunun ihalesinin yeni yapıldığını, hatta iptal edilip yeniden ihale edildiğini söyledi. “Bu hat şu an yok Sayın Bakanım, sizlere bilgi veren yanlış bilgi vermiş.” ifadeleriyle teknik bilgilendirmede hata olduğunu savundu.
Bitmeyen Küçük Projeler ve Bolu Karayolları Misafirhanesi Örneği
“Bitmeyen küçük projelerin” maliyeti artırdığını söyleyen Atmaca, Bursa dağ ilçelerinin yollarını örnek gösterdi. Orhaneli Tüneli’nin açıldığını ancak çevre yolları tam bağlanmadığı için sık sık kaza yaşandığını belirterek, “Bu küçük işlerin bu kadar uzun sürmesi devlete olan maliyeti artırıyor.” dedi.
Memleketi Karadeniz’den de bir örnek veren Atmaca, Of–Çaykara yolu için “30 kilometrelik bir yol, belki otuz yıldan beri devam ediyor ve hâlâ bitmiş değil.” ifadelerini kullandı. Yaz aylarında Uzungöl turizmi nedeniyle yoğun kullanılan bu hattın ihmal edildiğini söyledi.
Atmaca, iki–üç ay önce gittiğini belirttiği Bolu Karayolları Misafirhanesine ilişkin gözlemini de, “İki sene önce teslim alınmış bir iş; o işi nasıl teslim aldığınızı çok merak ediyorum.” sözleriyle dile getirdi. İnşaat mühendisi olduğunu vurgulayarak, “Bu kadar rezil bir iş; hem malzeme bakımından hem işçilik bakımından. Bunu kim, nasıl teslim aldı, çok merak ediyorum.” dedi ve bu mantaliteyle başka işlerin de teslim alınıyorsa Bakanlıkta ciddi zaafiyet olduğunu belirtti.
“İlk Yıllarda Başarılıydınız, Son On Beş Yılda Sınıfta Kaldınız”
Konuşmasını genel bir değerlendirmeyle tamamlayan Atmaca, “AK Parti hükûmetlerinin ilk yıllarında belki Hükûmetin en başarılı bakanlık birimlerinden biri ulaştırmaydı; ancak son on beş yılda maalesef sınıfta kalmıştır.” dedi.
Doğu Karadeniz başta olmak üzere bazı illerde yolların hâlâ istenen standartlara ulaşmadığını belirterek, “Bartın yolu, Kastamonu yolu ve doğuda, güneydoğuda buna benzer pek çok il yolu hâlâ çağın gerekleriyle uyumlu değil.” ifadelerini kullandı. Atmaca, bütçenin hayırlı olması temennisini yineleyerek sözlerini tamamladı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI