Türkiye Otizm Meclisi Yürütme Kurulu Üyesi Avukat Sedef Erken: “Oğluma Eğitim Hakkını Ancak TİHEK Kararıyla Aldım”
Türkiye Otizm Meclisi Yürütme Kurulu Üyesi Av. Sedef Erken, TBMM’de yaptığı konuşmada otizmli çocukların okullara kabul edilmeme sorununu, idari soruşturmaların sonuçsuz kalmasını ve cezasızlık kültürünü anlattı. Kendi oğlunun teknik lise hakkına iki yıl ulaşamadığını, eğitimin ancak TİHEK’in cezai yaptırımı sonrası başlayabildiğini belirten Erken, binlerce ailenin aynı engellerle karşılaştığını söyledi.
TBMM Engelli Hakları İnceleme Komisyonunda söz alan Türkiye Otizm Meclisi Yürütme Kurulu Üyesi Avukat Sedef Erken, otizmli çocukların eğitim hakkına erişimde yaşadığı güçlükleri kendi deneyimi üzerinden anlattı. Erken, oğlunun özel eğitim sınıfına kabul edilmesi için iki yıl mücadele verdiğini belirterek, “TİHEK’in 50 bin liralık idari para cezası kararı çıkmasaydı oğlum okula başlayamayacaktı.” dedi.
“Okullar Oğlumuzu Almadı, Eğitim Hakkı TİHEK Kararıyla Açıldı”
Erken, İstanbul’daki bir teknik lisede özel eğitim sınıfı açılmadığı için oğlunun eğitim dışı kaldığını vurgulayarak, “Bu süre boyunca ben annesi olarak evde onu tek başına bırakamadığım için adeta bir gardiyan gibi yaşamak zorunda kaldım.” ifadelerini kullandı. Erken ayrıca ana sınıfında da benzer süreçler yaşadığını dile getirerek, ayrımcılık nedeniyle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvurduğunu hatırlattı.
“Cezasızlık Bu Ülkenin En Büyük Sorunlarından Biri”
Erken, otizmli çocuklara yönelik ayrımcılık ve kötü uygulamalarla ilgili yapılan idari başvuruların büyük kısmının sonuçsuz kaldığını belirtti. “Kaymakamlıkların soruşturma izni vermemesi süreçleri kilitliyor. Müfettiş raporlarının çoğunda ‘iddialar sübuta ermemiştir’ cümlesiyle karşılaşıyoruz.” dedi. Erken, öğretmen ve yöneticilerin bazı okullarda açıktan “Otizmli öğrenci istemiyorum” diyebildiğini, buna rağmen yaptırım uygulanmadığını kaydetti.
“Anneler Yıpranıyor, Sistem Yükü Ailenin Üzerine Bırakıyor”
Otizmli çocukların ailelerinin ağır yük altında olduğunu vurgulayan Erken, “Anne avukat oluyor, öğretmen oluyor, bakıcı oluyor, aşçı oluyor. Devlet sistemindeki her eksik aileye yeni bir sorumluluk olarak dönüyor.” ifadelerini kullandı. Bazı ailelerde psikolojik çöküş ve trajik sonuçların yaşandığını belirten Erken, bakım hizmetlerinin ve destek mekanizmalarının güçlendirilmesi gerektiğini söyledi.
“Veri Yok, Koordinasyon Yok, Binlerce Çocuk Evlerde Hapis Yaşıyor”
Erken, Türkiye’de otizme ilişkin sağlıklı veri bulunmadığını belirterek, “Bütün bakanlıkların ortak kullandığı bir veri tabanı yok. Rehabilitasyona giden yüzbinlerce çocuğun yarısı örgün eğitimde değil. Kimse bu çocuklar nerede, neden okula gitmiyor takip etmiyor.” dedi. Bütüncül bir politika ve kurumsal koordinasyon mekanizmasının acilen kurulması gerektiğini ifade etti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI