Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum: “Temiz enerji dönüşümü aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir”

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum: “Temiz enerji dönüşümü aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir”

COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra İklim Haftası kapsamında düzenlenen Enerji Dönüşümü Diyaloğu İkinci Toplantısı’nda elektrifikasyon, temiz enerji dönüşümü ve iklim finansmanı konularında değerlendirmelerde bulundu. Kurum, 2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminde elektriğin payının yüzde 35’e çıkarılmasını hedeflediklerini belirtirken, dönüşüm sürecinin finansman adaletiyle desteklenmesi gerektiğini vurguladı.

Haziran 23, 2026 - 23:08

COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında COP31 Başkanlığı ile Uluslararası Enerji Ajansı iş birliğinde gerçekleştirilen Enerji Dönüşümü Diyaloğu İkinci Toplantısı’na katıldı. Toplantıda çok sayıda ülkenin bakanları, uluslararası kuruluş temsilcileri ve enerji alanındaki üst düzey isimler yer aldı.

“İklim Diplomasisinin İhtiyacı Ölçülebilir Yol Haritalarıdır”

Toplantıda konuşan Bakan Murat Kurum, COP31 sürecinde Uluslararası Enerji Ajansı ile yürütülen iş birliğinin önemine dikkat çekerek, “Uluslararası Enerji Ajansı’nın veri gücü ile COP31 Başkanlığımızın siyasi iradesinin aynı hatta buluşması çok önemli. Artık iklim diplomasisinin en büyük ihtiyacı, iddialı cümlelerden çok ölçülebilir yol haritalarıdır.” ifadelerini kullandı.

Kurum, yüksek düzeyli diyalog toplantılarının COP31’e giden süreçte ortak iradenin güçlendirilmesi ve uygulanabilir planların oluşturulması açısından önemli katkılar sunduğunu belirtti.

“Elektrifikasyonu Finansmandan Koparamayız”

Paris’te gerçekleştirilen ilk toplantıda gündeme gelen elektrifikasyon hedeflerine değinen Bakan Kurum, enerji dönüşümünün yalnızca teknik bir süreç olarak değerlendirilmemesi gerektiğini söyledi. Kurum, “Elektrifikasyonu finansmandan, finansmanı kalkınma hakkından, yenilenebilir enerjiyi şebeke yatırımlarından, şehirleri sanayiden, binaları günlük hayattan kopararak asla ele alamayız.” dedi.

COP31 kapsamında duyurulan hedefin, 2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35’inin elektrikle karşılanmasını öngördüğünü kaydeden Kurum, bu yaklaşımın enerji güvenliği, temiz üretim, şehirlerin dönüşümü ve adil kalkınmayı birlikte ele alan bütüncül bir çağrı niteliği taşıdığını ifade etti.

“Bu Dönüşüm Hem İddialı Hem Adil Olmalıdır”

Uluslararası Enerji Ajansı ve Uluslararası Yenilenebilir Enerji Ajansı ile yürütülen çalışmaların önemine işaret eden Kurum, hedefe ulaşma yollarını ortaya koyacak kapsamlı bir rapor hazırlanmasını beklediklerini söyledi.

Elektrifikasyon hedefinin uluslararası kuruluşlar ve iş dünyası tarafından destek gördüğünü belirten Kurum, “Ankete katılan şirketlerin yüzde 90’ı, 2035 yılına kadar faaliyetlerini büyük ölçüde elektrifikasyon ekseninde dönüştürmeyi öngörüyor.” dedi.

Kurum, temiz enerji dönüşümünün yalnızca çevresel değil aynı zamanda ekonomik ve sosyal bir konu olduğuna dikkat çekerek, “Elektrifikasyonu teknolojiye erişimi olan ülkelerin yarışı haline getiremeyiz. Temiz enerji dönüşümü, aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir. Eğer bu dönüşüm finansman adaletiyle desteklenmezse, iklim çözümü yeni bir kalkınma eşitsizliğine dönüşebilir. COP31 Başkanlığı olarak temel hassasiyetimiz budur; bu dönüşüm hem iddialı hem adil olmalıdır.” ifadelerini kullandı.

“Temiz Enerjiye Geçiş Enerjiye Erişim Hakkını Zayıflatamaz”

Gelişmekte olan ülkelerin teknolojiye, yenilenebilir enerji yatırımlarına ve uygun finansmana erişiminin güvence altına alınması gerektiğini vurgulayan Kurum, “Temiz enerjiye geçiş, enerjiye erişim hakkını zayıflatamaz.” dedi.

COP31’in verilen taahhütlerin tekrarlandığı değil, hayata geçirildiği bir zirve olması gerektiğini belirten Kurum, “COP31’i, verilen sözlerin tekrarlandığı değil; bu sözlerin hayata geçirildiği bir zirve haline getirmek istiyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.

2035 İçin Yeni Hedefler Açıklandı

Bakan Kurum, COP31 Eylem Gündemi kapsamında binalarda enerji tüketimi ve atık yönetimine ilişkin hedefleri de paylaştı. Kurum, “Binalarda enerji tüketim yoğunluğunu 2035 yılına kadar yüzde 25 azaltmak istiyoruz. İkinci hedefimiz ise atık artışını 2035 yılına kadar yüzde 50 azaltarak yarı yarıya indirmek.” dedi.

Türkiye’nin şehircilik, afet yönetimi, yenilenebilir enerji, sanayi dönüşümü ve Sıfır Atık alanlarında önemli tecrübeler kazandığını belirten Kurum, “Türkiye olarak elde ettiğimiz bu tecrübeyi COP31’in ortak aklına taşımak istiyoruz.” ifadelerini kullandı.

Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI