Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu TBMM’de 2026 Bütçesini Anlattı: “Yapılamaz Denileni Yaptık, 2053’e Uzanan Bir Ulaşım Vizyonu Ortaya Koyduk”
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumların 2026 yılı bütçesi ele alındı. Bakan Abdulkadir Uraloğlu, 300 milyar doları aşan ulaştırma yatırımlarını, demir yolu ağı genişleme hedeflerini, havacılık ve denizcilik projelerini, afet sonrası onarım çalışmalarını ve Türkiye’nin 2053 ulaşım vizyonunu detaylı bir sunumla paylaştı. Görüşmeler zaman zaman milletvekilleri arasında karşılıklı söz atışmalarıyla kesilirken Komisyon Başkanı Mehmet Muş, oturumda sık sık sakinleştirme çağrısı yaptı.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nun 17’nci Birleşiminde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Karayolları Genel Müdürlüğü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun 2026 yılı bütçeleri görüşülmeye başlandı. Komisyon Başkanı Mehmet Muş, açılış konuşmasında gündemi aktararak bürokratların kendilerini tanıtmalarının ardından sözü Bakan Abdulkadir Uraloğlu’na verdi.
“Ulaştırma Yatırımları 300 Milyar Dolara Ulaştı”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2002’den bu yana ulaştırma alanında gerçekleştirilen yatırımları hatırlatarak, “Son yirmi üç yılda ulaştırmada 300 milyar dolarlık yatırım yaptık.” dedi. 2026 bütçesinde demir yolunun yüzde 53’lük payla öne çıktığını belirten Uraloğlu, yatırımların enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik açısından kritik olduğunu kaydetti.
Demir Yolu Projeleri ve 2053 Vizyonu
Bakan Uraloğlu, demir yolu ağının modernizasyonuna ilişkin detaylı rakamlar paylaşarak, “Mevcut demir yolu ağımızın 7.274 kilometresini elektrikli, 8.046 kilometresini sinyalli hâle getirdik.” ifadelerini kullandı. Ankara-İzmir, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Halkalı-Kapıkule ve Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli hatları için hedef yılları açıkladı. Ayrıca Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu hattı, Samsun-Sarp hattı ve Kalkınma Yolu entegrasyonu gibi projelerin sürdüğünü belirtti.
Komisyonda Sık Sık Sözlü Müdahaleler
Sunum sırasında CHP milletvekilleri çeşitli başlıklarda Bakan’a yönelik eleştiriler yöneltti. CHP Malatya Milletvekili Veli Ağbaba, köprü ve otoyol özelleştirmelerine dair sorusunu yineleyerek “Satılacak mı, satılmayacak mı?” sorusunu komisyon huzurunda tekrarladı. CHP Tekirdağ Milletvekili İlhami Özcan Aygun ise raylı sistemler, Tekirdağ’daki yatırımlar ve Çorlu tren kazasına ilişkin eleştirilerde bulundu. Zaman zaman karşılıklı atışmalar üzerine Komisyon Başkanı Mehmet Muş, “Bize yakışan bir müzakere yürütelim.” diyerek oturumu defalarca sakinleştirmeye çalıştı.
Kara Yolu, Havacılık ve Denizcilik Sunumu
Bakan Uraloğlu, bölünmüş yol ağının 29.947 kilometreye ulaştığını belirterek, “30 bin kilometrelik eşiğe bir adım kaldı.” dedi. Otoyol, tünel ve viyadük yatırımlarını aktarırken milletvekilleri arasında yine karşılıklı değerlendirmeler yaşandı.
Havacılık başlığında Uraloğlu, havalimanı sayısının 58’e çıktığını, İstanbul Havalimanı’ndaki üçlü bağımsız pist operasyonunun Türkiye’yi dünyada ikinci ülke konumuna getirdiğini vurguladı. Yeni açılan ve yapımı devam eden havalimanlarına ilişkin bilgiler de paylaşıldı.
Denizcilikte Türkiye’nin 2.203 gemilik filosuyla dünya sıralamasında 10’uncu sıraya yükseldiğini belirten Uraloğlu, “Montrö kapsamında boğaz geçiş gelirimiz üç yılda 38 milyon dolardan 223 milyon dolara çıktı.” açıklamasını yaptı.
BTK, 5G ve Uydu Teknolojileri
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu başlığında, 5G ihalesinden elde edilen 3 milyar 534 milyon dolarlık gelir ve bu kaynağın altyapı yatırımlarına sağlayacağı katkılar öne çıktı. Uraloğlu, TÜRKSAT 6A’nın hizmete girişini “Uzay sanayimizin en büyük adımı.” sözleriyle tanımladı.
“Her Projemizde Bir Hayal Var”
Sunumun sonunda Bakan Uraloğlu, “Biz bu yolları gönülleri birbirine bağlamak için yaptık. Lafla değil eserle konuşuruz.” ifadelerini kullandı ve 2026 bütçesinin Türkiye’nin rekabet gücünü artıracağına inandığını belirtti.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI