MİLLÎ EĞİTİM BAKANI YUSUF TEKİN: “MESEM ÇOCUK İŞÇİLİĞİ DEĞİL, DEVLET GÜVENCESİNDE MESLEKİ EĞİTİMDİR”
TBMM Genel Kurulunda 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu görüşmelerinde konuşan Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, eğitim politikalarını savundu. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nden mesleki eğitime, MESEM uygulamalarından sınav sistemine kadar geniş bir çerçevede açıklamalarda bulunan Tekin, “MESEM’ler çocukları ucuz iş gücü değil, sigortalı ve denetimli meslek sahibi bireyler hâline getiriyor” dedi. Muhalefet sıralarından sert tepkiler yükselirken, Genel Kurulda sık sık karşılıklı tartışmalar yaşandı.
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 32’nci Birleşiminin altıncı oturumunda yürütme adına söz alan Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Millî Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu, Yükseköğretim Kalite Kurulu ve ÖSYM’nin 2026 yılı bütçeleri ile 2024 yılı kesin hesaplarını sundu. Tekin, konuşmasına eğitimi “insan varlığına içkin ahlaki bir kategori” olarak tanımlayarak başladı.
“EĞİTİM BİR ÖZGÜRLEŞME SÜRECİDİR”
Tekin, “Eğitim, insanın potansiyelini gerçekleştirmesinin ve dünyayla doğru ilişki kurmasının yegâne yoludur. Biz, pasif bir tavrı değil, gerçekliği değiştirme iddiasını tercih ettik” ifadelerini kullandı. Türkiye Yüzyılı vizyonunun eğitime yön verdiğini belirten Tekin, “Cumhuriyetimizin ikinci asrının maarif çağı olacağına inanıyoruz” dedi.
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ
Yeni müfredat hakkında konuşan Tekin, “Ne köklerinden kopuk yüzeysel bir modernleşmeye ne de çağın gereklerinden uzak bir gelenekçiliğe teslim olacağız” diyerek Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hem bilimsel hem değer temelli bir çerçeve sunduğunu vurguladı. Atatürk’ün 1921 Maarif Kongresi’ndeki sözlerine atıf yapan Tekin, “Kültür zeminle mütenasiptir; o zemin milletin seciyesidir” ifadesini hatırlattı.
MESEM TARTIŞMASI: “23 BİN İŞLETME FESHEDİLDİ”
Muhalefetin yoğun eleştirilerine konu olan Mesleki Eğitim Merkezleri (MESEM) hakkında kapsamlı açıklama yapan Tekin, “MESEM’ler kökleri 1977’ye uzanan, çıraklık eğitimini örgün eğitimin parçası hâline getiren bir modeldir” dedi.
Tekin, “Ortaokul mezunu ve 14 yaşını doldurmuş gençlerimiz, zorunlu ortaöğretime devam ederken sigortalı ve sözleşmeli şekilde, usta öğretici ve öğretmen gözetiminde eğitim almaktadır” ifadelerini kullandı. Çocuk işçiliği iddialarına karşılık Tekin, “Çocukları ucuz iş gücü olarak gören her yaklaşım bizim için hukuken ve vicdanen kabul edilemez” diye konuştu.
Denetimlere ilişkin rakamlar paylaşan Tekin, “2024-2025 eğitim öğretim yılında 253 bin işletme denetlendi, 23 bin 252 işletmenin sözleşmesi uygunsuzluk nedeniyle feshedildi” açıklamasını yaptı. İşletmelerin, iş sağlığı ve güvenliği açısından çok aşamalı bir süreçten geçtiğini belirten Tekin, “En küçük bir eksiklikte sözleşmeler iptal ediliyor” dedi.
SINAV VE SİSTEM TARTIŞMALARI
Muhalefetin “sürekli değişiklik” eleştirilerine yanıt veren Tekin, CHP’nin farklı yıllardaki seçim beyannamelerinden örnekler okuyarak, “Seçimden seçime birbirini nakzeden önerilerle bize tutarsızlık eleştirisi yapamazsınız” dedi. Tekin, “Biz attığımız her adımın arkasındayız ve uzun vadeli öngörülebilirlik sağlıyoruz” ifadelerini kullandı.
EŞİTLİK VE EĞİTİM HAKKI
Tekin, “Hangi kimlikten gelirse gelsin, okulun kapısından giren her çocuğun kendini eşit hissetmesini istiyoruz” dedi. Eğitim hakkının uluslararası sözleşmelerle güvence altına alındığını vurgulayan Tekin, “Biz bu sorumluluğu ideolojik değil, anayasal ve ahlaki bir yükümlülük olarak görüyoruz” diye konuştu.
GENEL KURULDA GERGİNLİK
Konuşma boyunca muhalefet sıralarından “MESEM’lerde çocuk ölümleri”, “ana dilde eğitim”, “okullarda temizlik ve beslenme” başlıklarında sert tepkiler yükseldi. Bakan Tekin zaman zaman, “Bağırmak zorunda kalıyorum” diyerek Genel Kuruldan müsaade istedi. Başkanlık Divanı, milletvekillerini sık sık sükûnete davet etti.
“YAPTIĞIMIZ İŞLERLE GURUR DUYUYORUZ”
Konuşmasının sonunda Tekin, “2002’den bugüne Millî Eğitim Bakanlığı yapan tüm bakanlarımızın icraatlarıyla gurur duyuyorum” dedi. Uluslararası toplantılarda Türkiye’nin eğitim dönüşümünün örnek gösterildiğini belirten Tekin, “Türkiye eğitimde nasıl bu dönüşümü başardı sorusunu gururla yanıtlıyoruz” ifadelerini kullandı.
Tekin, “Türkiye Cumhuriyeti’ne yakışır bir eğitim sistemi için gece gündüz çalışıyoruz” diyerek sözlerini tamamladı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI