Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce: “Katılım kültürü kalıcı yapılara dönüştü”
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Sivil Katılım Zirvesi, İçişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu, Türkiye Belediyeler Birliği ve UNDP iş birliğiyle gerçekleştirildi. Zirvede üç yıllık proje süreci değerlendirilirken, Eskişehir’de hayata geçirilen katılımcı yönetim uygulamaları ve elde edilen kazanımlar paylaşıldı.
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin ev sahipliğinde, İçişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu, Türkiye Belediyeler Birliği (TBB) ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) iş birliğiyle yürütülen Sivil Katılım Projesi kapsamında düzenlenen Sivil Katılım Zirvesi, Eskişehir Haller Gençlik Merkezi’nde geniş katılımla gerçekleştirildi.
Zirveye Eskişehir Vali Yardımcısı Dr. Hasan Çiçek, Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Avrupa Birliği İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun, Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu, TBB, UNDP temsilcileri ile çok sayıda sivil toplum kuruluşunun temsilcisi katıldı.
Eskişehir’in pilot iller arasında yer aldığı proje kapsamında Çanakkale, Manisa, Mersin, Gaziantep, Elazığ ve Trabzon’da da çalışmalar yürütüldü. Program, projenin üç yıllık sürecini ve elde edilen kazanımları anlatan tanıtım filminin gösterimiyle başladı.
“Eskişehir’in Deneyimi Diğer İllere İlham Oldu”
Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Avrupa Birliği İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, Eskişehir’deki sivil toplum dinamizmine dikkat çekerek, “Sivil toplum kuruluşlarının ekonomik sürdürülebilirliğini artırmayı ve sosyal girişimcilik faaliyetlerini desteklemeyi amaçlıyoruz.” dedi. Ömürbek, Eskişehir’de geliştirilen sivil katılım mekanizmalarının deprem bölgesinde yürütülen yeni projelere ilham verdiğini belirterek Eskişehir Valiliği ve Büyükşehir Belediyesi’ne teşekkür etti.
“Katılım Günlük Yaşamın Doğal Bir Parçası”
Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, “Eskişehir, katılımın yalnızca bir kavram değil, günlük yaşamın doğal bir parçası olarak hissedildiği şehirlerimizden biridir.” ifadelerini kullandı. Bakır, Eskişehir’in tarih, kültür, bilim ve gençlik enerjisini buluşturan örnek kentlerden biri olduğunu vurguladı.
Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun ise “Amacımız Eskişehir’de ortaya çıkan bu başarılı iş birliği modelini yerel sınırlar içinde bırakmadan Türkiye Belediyeler Birliği’nin ulusal yönetişim ağına entegre etmek ve tüm belediyelerimiz için kalıcı bir standarda dönüştürmektir.” diye konuştu.
Başkan Ünlüce: “Katılım Kültürü Kalıcı Yapılara Dönüştü”
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, Avrupa Birliği tarafından finanse edilen ve UNDP tarafından uygulanan projede pilot şehirlerden biri olmaktan gurur duyduklarını belirterek, “Yerel yönetimler, kamu kurumları, meslek odaları, muhtarlar, mahalle temsilcileri ve vatandaşlarımız aynı masa etrafında buluştu.” dedi.
Ünlüce, proje kapsamında hazırlanan stratejik plan ve eylem planlarının belediyenin gelecek hedeflerine katkı sunduğunu, yaklaşık 10 bin vatandaşın görüşünün alındığını ve 2026 hedeflerinin halkın önerileri doğrultusunda şekillendirildiğini söyledi. “2026 yılını Eskişehir Yılı ilan ettik.” diyen Ünlüce, “Sivil Toplum Destekleme Merkezi ve İklim Eylem Merkezi gibi kalıcı yapılar katılımcı yönetim anlayışımızın somut çıktıları oldu.” ifadelerini kullandı. Ünlüce ayrıca, “Biz sadece gençlik, emeklilik, sanayi ya da tarım şehri olmak istemiyoruz. Eskişehir’in her yönüyle gelişen, dengeli kalkınan ve yaşam kalitesini önceleyen bir şehir olmasını hedefliyoruz.” dedi.
“Güçlü Demokrasi Güçlü Yerel Yönetimlerle Mümkündür”
Eskişehir Vali Yardımcısı Dr. Hasan Çiçek, “Güçlü yerel yönetimler yalnızca kamu kurumlarıyla değil; sivil toplum, üniversiteler, muhtarlar, kadınlar, gençler ve tüm kent dinamiklerinin karar alma süreçlerine katılımıyla mümkündür.” dedi. Çiçek, Eskişehir’in pilot il olarak seçilmesinde kamu-sivil toplum iş birliği kültürünün önemli rol oynadığını ifade etti.
Projenin Çıktıları Paylaşıldı
Program kapsamında UNDP Sivil Katılım Projesi Proje Yöneticisi ve Baş Teknik Danışmanı Neslihan Cankara, projenin üç yıllık uygulama süreci, elde edilen çıktılar ve gelecek dönem hedeflerine ilişkin sunum yaptı. Ardından proje kapsamında görev alan Sivil Katılım Görev Gücü üyelerine plaket takdim edildi.
Zirvenin devamında düzenlenen “Eskişehir Sivil Katılım Yolculuğu” oturumunda UNDP Türkiye Sivil Katılım Projesi Saha Koordinatörü Baran Can Karadoğan ile Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Strateji Geliştirme Dairesi Başkanı Sıla Senem Bükülmez, proje kapsamında yürütülen çalışmaları anlattı.
Etkinlik, Neslihan Cankara moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Katılım Hikâyeleri ve Eskişehir Sivil Katılım Ruhu” paneliyle tamamlandı. Panelde Türkiye Kent Konseyleri Birliği ve Eskişehir Kent Konseyi Başkanı Ahmet Kapanoğlu, Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Emrah Ayhan, Mamure Mahallesi Muhtarı İnci Ülüğ ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Dairesi Başkanı Selim Öztop, proje sürecine ilişkin deneyimlerini katılımcılarla paylaştı.
Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI