3.6 milyon arıza kaydı analiz edildi: Elektrikli araçlar içten yanmalılardan üç kat daha az bozuldu

Avrupa'nın en büyük otomobil kulübü ADAC, 2024 yılına ait 3,6 milyon arıza kaydını inceledi. Sonuçlara göre elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre üç kat daha az arıza yapıyor. En az sorun çıkaran model Tesla Model 3 oldu.

Nisan 25, 2025 - 15:25
3.6 milyon arıza kaydı analiz edildi: Elektrikli araçlar içten yanmalılardan üç kat daha az bozuldu


Elektrikli araçlar daha az arıza yapıyor
Almanya merkezli ADAC, 2024 yılında müdahale ettiği 3,6 milyon arıza çağrısını analiz ederek dikkat çekici bir araştırmaya imza attı. Elde edilen verilere göre elektrikli araçların, içten yanmalı motorlu araçlara kıyasla çok daha az arıza yaptığı ortaya kondu.

Kıyaslamalar aynı yaş grubuna göre yapıldı
İçten yanmalı araçlarda, 1000 araç başına düşen arıza sayısı 9,4 olarak kaydedilirken, bu oran elektrikli araçlarda 3,8 seviyesinde kaldı. Ayrıca 2020 yılında trafiğe çıkan dört yaşındaki araçlar baz alındığında, elektrikli araçlar için arıza endeksi 8,5, içten yanmalı araçlarda ise 12,9 olarak ölçüldü.

En sık rastlanan arıza: 12 volt akü
Her iki araç grubunda da en yaygın arıza nedeni olarak 12 voltluk yardımcı akü gösterildi. Elektrikli araçlarda arızaların yüzde 50’si, içten yanmalılarda ise yüzde 45’i bu parça nedeniyle meydana geldi. Bu bulgu, elektrikli otomobillerin yüksek voltajlı bataryalara sahip olmalarına rağmen hâlâ 12 voltluk sistemlere bağımlı olduklarını ortaya koyuyor.

Lastik kaynaklı arızalarda elektrikliler geride
Araştırma, lastik kaynaklı arızalarda elektrikli araçların içten yanmalı motorlara kıyasla biraz daha dezavantajlı olduğunu gösterdi. Her 1000 elektrikli araçtan 1,3’ü bu sebeple yolda kalırken, içten yanmalı araçlarda bu oran 0,9 olarak belirlendi. Ancak ADAC, yeni nesil EV’lerin bu tür sorunları daha az yaşadığını da vurguluyor.

En az ve en çok arıza yapan modeller
ADAC verilerine göre 2023 model Tesla Model 3, 1000 araçta yalnızca 0,5 arıza oranıyla en güvenilir model olarak öne çıktı. Onu 0,7’lik oranla VW ID.3 ve 0,9’luk oranla Tesla Model Y takip etti. En çok arıza yapan elektrikli model ise Hyundai Ioniq 5 oldu. Bu modelde özellikle şarj kontrol ünitesinde yaşanan sorunlar, 12 voltluk marş aküsünün şarj olmamasına ve aracın tamamen devre dışı kalmasına yol açıyor.

Neden daha az arızalanıyorlar?
Elektrikli araçların motor yağı, egzoz sistemi, debriyaj gibi parçalara sahip olmaması, onları daha sade ve arızaya daha az açık hale getiriyor. Daha az parça sayısı, daha düşük arıza riski anlamına geliyor. Ancak ADAC, EV’lerin uzun vadeli dayanıklılığına ilişkin henüz yeterli verinin bulunmadığını da belirtiyor.


Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI