Türkiye'de Tasarruf Eğilimleri Değişiyor: Altın Yatırımı Zirvede

Türkiye’de tasarruf yapanların yüzde 52’si altın ve değerli metallerle birikim yapmayı tercih ediyor. ING Türkiye’nin yenilediği Tasarruf Eğilimleri Araştırması’na göre, her iki kişiden biri tasarruf sahibi olduğunu belirtirken, finansal sağlıklarını korumak isteyenler harcamalarını dikkatle kontrol ediyor.

Şubat 21, 2025 - 13:55
Türkiye'de Tasarruf Eğilimleri Değişiyor: Altın Yatırımı Zirvede

Tasarruf yapanların tercihi altın ve değerli metaller

ING Türkiye’nin 2011 yılından bu yana yürüttüğü Tasarruf Eğilimleri Araştırması, Nielsen iş birliğiyle yenilendi. Yeni metodolojiyle genişletilen araştırma, Türkiye'deki tasarruf alışkanlıklarına dair önemli veriler sunuyor. 2024 yılı üçüncü çeyrek sonuçlarına göre, her iki kişiden biri tasarruf sahibi olduğunu belirtiyor. Tasarruf araçları arasında ise yüzde 52 ile altın, değerli taşlar ve metal hesapları öne çıkıyor. Bunu yüzde 24 ile TL Vadeli Hesap, yüzde 20 ile yastık altı döviz ve TL nakit takip ediyor.

Tasarruf oranları ve yatırım alışkanlıkları

Katılımcıların yüzde 55’i tasarruf yaptığını söylerken, bu kitlenin yüzde 72’si düzenli olarak tasarruf ettiğini belirtiyor. Düzenli tasarruf yapanların yüzde 81’i, gelirlerinin yüzde 20’sinden azını birikime ayırabiliyor. En önemli tasarruf motivasyonu ise geleceğe yatırım yapmak olarak öne çıkıyor.

25-44 yaş aralığındaki bireylerin yüzde 23’ü hisse senedi ve borsa yatırımlarına yönelirken, erkekler bireysel emeklilik fonlarını kadınlara göre daha fazla tercih ediyor. Kadınların ise yastık altı tasarruf yapma oranı erkeklerden daha yüksek.

Finansal sağlık korunuyor, harcamalar kontrol altında

Araştırmaya göre, katılımcıların yüzde 64’ü finansal sağlıklarını koruyabilmek için harcamalarını dikkatle kontrol ediyor. Daha büyük gramajlı ürünler almak, indirimleri beklemek veya yalnızca zorunlu ihtiyaçları satın almak gibi yöntemler, finansal sağlığı koruma stratejileri arasında bulunuyor.

Katılımcıların yüzde 19’u birikimlerini daha fazla kazanç sağlayan finansal ürünlerde değerlendirdiğini belirtirken, yüzde 17’si yatırım portföyünü çeşitlendirmeye odaklanıyor.

Yatırım ürünlerine ilgi artıyor

Bankacılık hizmetlerinden faydalanan katılımcıların oranı yüzde 94 olurken, internet veya mobil bankacılığı kullananların oranı yüzde 89’a ulaştı. Yatırım ürünleri konusunda kendini bilgili görenlerin oranı yüzde 53 olurken, bu oran erkeklerde yüzde 58’e kadar çıkıyor.

ING Türkiye Genel Müdürü Alper Gökgöz, araştırmanın sektör paydaşları ve akademi için önemli bir referans kaynağı oluşturduğunu belirterek, ‘Güncellenen metodolojimiz sayesinde bireylerin finansal kararlarını nasıl şekillendirdiğini daha bütüncül bir perspektifle ele alıyoruz. Yenilenen araştırmamız, finansal ekosistemin güçlendirilmesine katkı sağlayacaktır’ dedi.


CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI