VW, Seat'tan AB'ye rest çekti: Çin'den gelen elektrikli araçlar için işten çıkarma tehdidi
Volkswagen Grubu, Seat & Cupra'dan AB'ye yönelik uyarı yaparak, Çin menşeli elektrikli araçlar için gümrük vergisi düşürülmezse 1.500 kişiyi işten çıkarma riski olduğunu açıkladı. AB'nin politikaları, Avrupa otomotiv sektörünü zorluyor.

Volkswagen Grubu, İspanyol temsilcisi Seat & Cupra'dan geniş çaplı bir işten çıkarma tehdidiyle Avrupa Birliği'ne (AB) rest çekti. Seat & Cupra Başkanı Wayne Griffiths, AB'nin, markanın Çin menşeli elektrikli aracı için uyguladığı gümrük tarifesini Mart ayı sonuna kadar düşürmemesi halinde, yaklaşık 1.500 çalışanın işten çıkarılacağını belirtti. Griffiths, Avrupa'dan gelen artan rekabetin yanı sıra, gümrük tarifelerinin de şirketin mali hedeflerini zorladığını ifade etti.
Gümrük tarifesi zorlukları
Griffiths, Çin'den gelen araçların Avrupa'da satılabilmesi için uygulanan yüksek gümrük vergilerinin şirketin karını olumsuz etkilediğini belirtti. 50 bin ile 60 bin Euro arasında fiyatlandırılan araçlar, yüksek vergiler nedeniyle geçen yılki mali hedeflere ulaşamadı. 2025 yılında ise büyük bir zarar açıklama riskiyle karşı karşıya olduklarını söyledi.
Cupra'nın geleceği riske giriyor
Wayne Griffiths, şirketin stratejisini değiştiren Cupra markasının risk altında olduğunu belirtti. Cupra'nın, Seat için önemli bir gelir kaynağı olduğunu ifade eden Griffiths, "Cupra risk altındaysa, Seat da risk altındadır" diyerek, gümrük vergilerinin iki markayı da olumsuz etkileyebileceğini vurguladı.
Avrupa'daki otomotiv krizine dikkat çekildi
Griffiths, geçtiğimiz Aralık ayında yaptığı açıklamada, Avrupa otomotiv endüstrisinin ciddi bir krizle karşı karşıya olduğunu söyledi. Çin ve ABD'den gelen artan rekabet nedeniyle Avrupalı üreticilerin daha verimli ve rekabetçi olmaları gerektiğini belirtti.
Çin menşeli araçlar ve Türkiye'deki etkileri
Çin menşeli araçların Türkiye'ye ithalatı da, yeni gümrük vergileri ve regülasyonlar nedeniyle sınırlanmış durumda. Volvo, Dacia ve diğer birçok markanın Çin üretimi modelleri Türkiye'ye gelmiyor. Son olarak, Çinli otomobil markası Voyah da Türkiye'de elektrikli otomobil satışını askıya almıştı.
Yeni gümrük düzenlemeleri
Son iki yılda, Çin menşeli araçlara yönelik gümrük vergileri artmış ve yeni düzenlemeler getirilmişti. 2025 yılı itibarıyla, Çin menşeli içten yanmalı motorlu araçlara uygulanan gümrük vergisi yüzde 50'ye çıkarıldı. Elektrikli ve hibrit araçlarda ise mevcut yüzde 40’lık vergi oranı değişmeden kaldı. Ayrıca, elektrikli araç ithalatı için Türkiye'de servis istasyonu ve çağrı merkezi zorunluluğu getirildi.
CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI