Rivian CEO’su RJ Scaringe: 'Çin, elektrikli araç dönüşümünde ABD’nin altı katı hızla ilerliyor'

Elektrikli araç pazarında Çin’in açık ara önde olduğunu belirten Rivian CEO’su RJ Scaringe, bu farkın sadece üretim gücünden değil, stratejik destek ve ürün çeşitliliğinden kaynaklandığını vurguladı. Scaringe’e göre ABD’nin rekabet edebilmesi için çok daha fazla uygun fiyatlı model sunması gerekiyor.

Nisan 17, 2025 - 15:28
Rivian CEO’su RJ Scaringe: 'Çin, elektrikli araç dönüşümünde ABD’nin altı katı hızla ilerliyor'


Çin’in EV liderliği tesadüf değil
Elektrikli araç sektöründeki büyümesini sürdüren Çin, ABD’ye kıyasla çok daha hızlı bir geçiş süreci yürütüyor. ABD merkezli elektrikli araç üreticisi Rivian’ın CEO’su RJ Scaringe, Nvidia’nın otomotiv bölümünün başkan yardımcısı Rishi Dhall ile yaptığı söyleşide bu farkın nedenlerini detaylarıyla açıkladı.

Scaringe’e göre, 2024 yılı verileri Çin’in bu alandaki liderliğini açıkça gösteriyor. ABD’de yeni araç satışlarının yalnızca yüzde 8’i elektrikli araçlardan oluşurken, Çin’de bu oran yüzde 45’e ulaştı. Bu da Çin’in elektrikli araç adaptasyonunda ABD’den yaklaşık altı kat daha hızlı ilerlediği anlamına geliyor.

Fiyat aralıkları ve model çeşitliliği fark yaratıyor
Çin’in bu hızlı yükselişinin yalnızca üretim kapasitesine bağlı olmadığını belirten Scaringe, stratejik devlet desteği, tüketiciye sunulan geniş model yelpazesi ve düşük fiyat segmentindeki EV seçeneklerinin bu başarıda kritik rol oynadığını ifade etti. ABD’de 50 bin dolar altı segmentte sınırlı sayıda EV bulunurken, Çin’de çok daha fazla seçenek mevcut.

Scaringe, Tesla’nın pazarda baskın olmasının nedeninin rekabet eksikliği olduğunu belirtti. İçten yanmalı motorlu araçlarda çok sayıda alternatif sunulmasına rağmen, elektrikli araç tarafında çeşitliliğin sınırlı kalması ABD’yi geri planda bırakıyor.

Rivian, uygun fiyatlı modelle pazarı genişletmeyi hedefliyor
Şu anda yalnızca premium segmentte yer alan R1S SUV ve R1T pickup modellerini üreten Rivian, daha geniş kitlelere ulaşmak için 2026 yılında 45 bin dolardan başlayan fiyat etiketiyle R2 modelini piyasaya sürmeye hazırlanıyor. CEO’ya göre, ABD’nin Çin ile rekabet edebilmesi için pazara 10-20 yeni EV modeli daha kazandırması gerekiyor.

Teknoloji entegrasyonu rekabette belirleyici olacak
Scaringe ayrıca, EV rekabetinin sadece fiyat ve üretimle değil, aynı zamanda teknoloji entegrasyonuyla da ilgili olduğunu söyledi. Rivian ve Tesla gibi firmalar tüm yazılım ve donanımı kendi bünyelerinde geliştirerek dikey entegre yapılarıyla fark yaratıyor. Buna karşın, geleneksel üreticiler hâlâ birçok bileşeni dış kaynaklardan temin ediyor.

Bu alandaki değişimin bir örneği olarak, Alman otomobil devi Volkswagen’in Rivian ile 5.8 milyar dolarlık bir yazılım ortaklığı anlaşması yapması gösteriliyor.


Kaynak: CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI