Türkiye’de Akaryakıt Otomasyonu ve UTTS: Güvenlik Endişeleri Artıyor

Türkiye’deki akaryakıt istasyonlarının otomasyon sistemlerini yöneten TURPAK’ın sektördeki hakimiyeti ve UTTS sistemlerindeki rolü tartışma yarattı. Ömer Ekinci’nin sosyal medyada gündeme getirdiği iddialar ve Ebubekir Bastama’nın güvenlik endişelerine dair yorumu dikkat çekiyor. Yetkililerden açıklama bekleniyor.

Şubat 4, 2025 - 03:43
Şubat 4, 2025 - 10:52
Türkiye’de Akaryakıt Otomasyonu ve UTTS: Güvenlik Endişeleri Artıyor

Türkiye genelinde 6500’den fazla akaryakıt istasyonunun otomasyon sistemlerini kuran ve yöneten TURPAK’ın, sektördeki etkisi tartışılmaya devam ediyor. Ömer Ekinci’nin sosyal medya hesabından yaptığı paylaşıma göre, TURPAK, yalnızca akaryakıt istasyonlarının değil, aynı zamanda Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) montajlarının da en büyük oyuncusu konumunda. Ekinci, TURPAK’ın UTTS sistemlerinde en büyük paya sahip olduğunu ve sistemin Türkiye’deki akaryakıt akışını tamamen yönettiğini öne sürüyor.

Ömer Ekinci’nin paylaşımında, TURPAK’ın geçmişi ve sahiplik yapısına da dikkat çekiliyor. TURPAK, geçmişte İsrail merkezli ORPAK adlı şirketin Türkiye’deki temsilciliğini yapıyordu. 2018 yılında ORPAK, Amerikan Gilbarco Veeder-Root şirketi tarafından satın alındı. ORPAK’ın eski CEO’su Shay Bakfan’ın, şu anda Gilbarco Veeder-Root’un ana şirketi olan Vontier’in CEO’su olduğu belirtiliyor.

"Yakıt Sistemleri Tek Bir Şirketin Kontrolünde" İddiası

Ekinci’nin vurguladığı noktalardan biri de Türkiye’deki milyonlarca aracın akaryakıt alıp alamaması ve binlerce istasyonun yakıt satıp satamamasının tamamen bu sisteme bağlı olduğu yönünde. Sistemin dışarıdan müdahaleye açık olup olmadığı ise en büyük tartışma konusu.

Bu paylaşımın ardından, bir başka sosyal medya kullanıcısı Ebubekir Bastama, İsrail’in geçmişteki müdahale yöntemlerini hatırlatarak UTTS sistemlerinin güvenliğiyle ilgili ciddi bir iddia ortaya attı. Bastama, şu ifadeleri kullandı:

"Bilindiği üzere, İsrail Lübnan Savaşı'nda üretim ve tedarik zincirine müdahale ederek telsizleri patlatmıştı. Bu bağlamda, İsrailli şirketlerin kapalı RFID cihazlarına benzer bir müdahale yaparak, bu cihazlar üzerinden tüm araçları etkisiz hale getirebilme ihtimali var mı? Özellikle deponun orada monte edildiğini düşündüğümüzde, bu durum ciddi sonuçlar doğurabilir."

Bu iddia, UTTS sistemlerinin dışarıdan müdahaleye açık olup olmadığına dair endişeleri artırırken, acil durumlarda, seferberlik hâlinde ya da kriz anlarında Türkiye’deki araçların yakıt erişiminin ne derece güvenli olduğu sorusunu gündeme taşıdı.

Yetkililerden Açıklama Bekleniyor

UTTS sistemlerinin güvenliği, TURPAK’ın sektördeki etkisi ve Gilbarco Veeder-Root’un Türkiye’deki rolüyle ilgili tartışmalar sürerken, ilgili kamu kurumlarından ve yetkililerden konuyla ilgili açıklama bekleniyor.

CUMHA - CUMHUR HABER AJANSI