Kazanan ABD ve İran, Kaybeden İsrail Oldu!

Kazanan ABD ve İran, Kaybeden İsrail Oldu!

cumha.com.tr, CUMHA Cumhur Haber Ajansı abonesi olan tarafsız bir haber platformudur. Köşe yazıları bölümünde yayımlanan içerikler, yazarların şahsi görüş ve değerlendirmelerinden oluşur. Platform, her görüşten yazara alan açan çok sesli yayın anlayışıyla farklı fikirlerin özgürce ifade edildiği tarafsız bir yayın zemini sunar.

Haziran 22, 2026 - 14:14

ABD Başkan Yardımcısı JD Vance’nin İsrailli bakanlara yönelik çok sert bir açıklama yaptı. JD Vance, “Ben-Gvir ve Smotrich gibi anlaşmaya saldıran kişiler var. Sanırım onlara vereceğim yanıt şudur: Tam olarak ne öneriyorsunuz? 9 milyonluk bir ülkesiniz. Karşılaştığınız her ulusal güvenlik sorununu çözmek için sadece öldürerek bir çıkış yolu bulamazsınız…” diyerek İsrail’i eleştirdi. Ayrıca, “İsrail'deki panik havasını tuhaf buluyorum çünkü bence bu, güvensizlikten kaynaklanıyor. Halbuki Amerika, o bölgenin güvenini kazanmıştır.” sözleri İsrail’de şok etkisi yarattı.

İsrail, ABD’den beklemediği bir darbe aldı. ABD Başkan Yardımcısı JD Vance aslında İsrail’in öldürmekle hiçbir yere varılamayacağını belirterek güvensizlik konusunda uyarıyordu. Başkan Trump zaten İsrail ile ipleri koparmıştı. Çünkü Trump, İsrail ile baş edemeyeceğini anlamış ve topu yardımcısı Vance’ye atmıştı. Vance de İsrail’e bir gol atmıştı. Atılan bu golün İsrail’i derinden sarsması, ABD’ye yönelik öfke patlamasına yol açtı.

ABD Başkan Yardımcısı JD Vance’nin İsrail’e yönelik bu sert eleştirisine İsrail’in aşırı ırkçı Ulusal Güvenlik Bakanı Itamar Ben-Gvir, “Önerim 21. yüzyılın Nazileriyle başa çıkmak, tıpkı ABD'nin 20. yüzyılın Nazileriyle başa çıktığı gibi.” sözleriyle cevap verdi.

Oysaki daha dün Avrupa’da Hitler’in Yahudilere uygulamış olduğu soykırımı bugün İsrail’in Filistin/Gazze halkına uyguladığı ifade edilmektedir. Dünün Nazi’si Hitler ise bugünün Nazi’si de Netanyahu’dur. O günün soykırımcısı Hitler’se bugünün soykırımcısı Netanyahu’dur. O yüzden İsrail’in Irkçı Bakanı Ben-Gvir’in bu açıklamasıyla kendi ayağına kurşun sıktığı değerlendirilmektedir.

AIPAC (Amerikan-İsrail Siyasi Eylem Komitesi), ABD-İran arasında varılan anlaşmaya büyük tepki gösterdi. AIPAC, ABD’nin Hürmüz Boğazı’nın açılması karşılığında İran’a ekonomik taviz verdiğini, İran’ın dondurulmuş 100 milyar dolarlık fonunu serbest bıraktığını ve nükleer tesislerinin kapatılması konusunda hiçbir şart koşmadığını ileri sürerek ağır eleştiriler yöneltti. ABD-İran anlaşmasının İsrail’e hiçbir şey kazandırmayacağı gibi İsrail’in güvenliğini tehlikeye soktuğu belirtildi.

Ortadoğu’da ABD-İsrail ortaklığında İran’a yönelik yapılan savaştan sonuç alamayan ABD, geleceğini daha fazla tehlikeye atmamak ve dünyada kaybetmiş olduğu prestij ve karizmasını yeniden kazanmak için geri vites atarak barış anlaşmasını imzaladı. Böylece bölgedeki kaybetmiş olduğu güveni yeniden kazanmış oldu.

İsrail halkının Netanyahu’ya olan öfkesi her geçen gün daha da büyümekte. Yapılan anketlerden ABD-İran Savaşı’nın İsrail’e hiçbir şey kazandırmadığı sonucunun ortaya çıkması, İsrail halkının Netanyahu’ya olan güvenini sarstı.

Savaş ve barışta kaybeden taraf açık bir şekilde İsrail, kazanan taraf ise ABD ve İran oldu.

Savaş, İsrail’in karizmasını yok ettiği gibi önümüzdeki seçimlerde Netanyahu hükümetinin geleceğini de tehlikeye soktu. Zaten yapılan anketlerden Netanyahu hükümetinin bu seçimleri kaybedeceği sonucu ortaya çıkıyordu.

ABD, son hamlesi olan 14 maddelik barış metninin imzalanmasıyla dünyada kaybetmeye başladığı prestijini yeniden kazandı. Bu durum önümüzdeki ABD seçimlerini Trump lehine çevirebilir.