OKU OKU OKU

OKU OKU OKU

cumha.com.tr, CUMHA Cumhur Haber Ajansı abonesi olan tarafsız bir haber platformudur. Köşe yazıları bölümünde yayımlanan içerikler, yazarların şahsi görüş ve değerlendirmelerinden oluşur. Platform, her görüşten yazara alan açan çok sesli yayın anlayışıyla farklı fikirlerin özgürce ifade edildiği tarafsız bir yayın zemini sunar.

Haziran 26, 2026 - 09:46

Bir zamanlar bir dostumun yanında muhabbet ederken bir kişi ile tanışmıştım.

Bana 16.000 kitabı olduğunu,

okuma alışkanlığını 1950-60'lı yıllarda ilkokulda öğretmeninin sorduğu bir soruya,

"Dünyanın en sıcak bölgesi neresidir?" sorusuna "Kutup bölgesidir." diye cevap vermesi,

ve tüm sınıfın kendisine gülmesi sonucu

sırtından terler boşandığını ve bu olaydan sonra

kendi kendine bundan sonra kimseye sormadan okuyarak öğrenmeye karar verdiğini,

aldığı her 25 kuruş harçlığının 12,5 kuruşunu kitaba ayırarak başladığını anlattı.

Söz konusu sorunun cevabını daha önce akrabası olan birinden öğrendiğini, o kişinin de belki bir daha kendisini rahatsız etmesin diye kasıtlı olarak yanlış öğrettiğini,

en doğru yolun da kendisinin okuyup araştırarak öğrenmesi gerektiğini öğrenmiş.

Eh, bir müsibet bin nasihattan iyidir.

Üç katlı evinde, doğrusu kütüphanesindeki kitapları yakında grup grup ayırarak üniversitelere bağışlayacağını da söyledi ayrıca.

Bu arada merak edip sorduk;

eşinin kitaplara nasıl baktığını.

Bu soruyu bekliyormuşçasına,

"Eşi ya ben ya kitaplar demiş."

Kocasına,

"Ne yaptınız?" diye sorduğumuzda,

"Dedim ya, 16.000 kitabım var evimde hâlâ." demesin mi.

Evet, ben de okuyorum.

Üstelik aynı anda iki üç kitap birden okuduğum için çizebiliyorum ve yazabiliyorum.

Çocukken kimse kütüphanenin yolunu bilmezken ben yine kütüphaneden çıkmazdım.

Türkiye'de daha televizyon yokken, ben televizyonu bırakın TV yayını nasıl yapılır, o zamanlar okuduğum kitaplardan öğrenmiştim.

Elon Musk olamadık ama çizer olduk.

Malumunuz Elon Musk da Avustralya'da ilkokula giderken ilkokulun kütüphanesindeki tüm kitapları okuduğu gibi dışarıdan da kitap getirtirmiş.

Sonuç ortada…

En son görev yerim EDOK Eğitim ve Doktrin Komutanlığıydı.

Kütüphaneden çıkmazdım.

Her ay asılan en çok kitap okuyanlar listesinde liste başıydım.

Komutanımız da bunun farkındaydı.

Emekli olmuştum.

EDOK Komutanımız orgeneralliğe terfi etmiş ve KKK Kara Kuvvetleri Komutanı olmuştu.

Ama beni unutmamış.

En son çıkan kitaplardan 7 tane alarak bana göndermişti.

Japonya'da bir Japon ayda iki kitap okurken, bizde ise yılda altı kişi bir kitap okumakta.

Bir kişi daha olsa danaya girer gibi yedi kişi kitaba ortak olacaklar.

Tek başımıza oranı yükseltemeyeceğimize göre,

Herkes okumalı.

Zaten ilk emir "Oku" değil mi?

Bir de ilk emir "Oku" olmasaydı ya...

Vay halimize.